پراید در بازار افغانستان شکست خورد!
اقتصاد 100- کوییک به ناوگان پلیس ونزوئلا پیوست . صادرات سایپا به آمریکای جنوبی خبرساز شد.
صادرات خودروهای ایرانی؛ از شکست پراید در افغانستان تا پلیسشدن کوییک در ونزوئلا
صادرات خودروهای ایرانی به بازارهای خارجی همواره با حاشیههایی همراه بوده است. در تازهترین خبر، کوییک به ناوگان پلیس ونزوئلا پیوسته که یکی از غیرمنتظرهترین اخبار خودرویی هفتههای اخیر محسوب میشود. انتشار ویدئوهایی از رژه کوییکهای مشکی در خیابانهای کاراکاس نشان میدهد که این خودرو در حال حاضر در خدمت نیروهای پلیس این کشور است. با این حال، هنوز جزئیات رسمی از نحوه صادرات این خودرو به آمریکای جنوبی منتشر نشده و مدیران سایپا نیز واکنشی به این خبر نشان ندادهاند .
صادرات خودروهای ایرانی؛ تجربههای تلخ و شیرین
صادرات کوییک به ونزوئلا شاید برای فعالان بازار خودرو چندان تعجببرانگیز نباشد، چراکه در دو دهه اخیر خودروهای مختلفی از ایران، از پراید گرفته تا سمند و تارا، به کشورهای خارجی صادر شدهاند . اما این صادرات همیشه موفق نبوده و در برخی موارد با شکست مواجه شده است .
شکست پراید در افغانستان
پراید، که در دهه ۷۰ در دو مدل نسیم و صبا توسط سایپا تولید شد، در دهه ۸۰ راهی افغانستان شد. اما این خودرو در بازار افغانستان با شکست روبهرو شد ، چراکه مردم این کشور ترجیح میدادند پول خود را صرف خرید خودروهای ژاپنی و برندهای معتبرتر کنند . جالب اینجاست که در آن زمان پراید در ایران حدود ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشت، اما در افغانستان تنها ۲ میلیون تومان معامله میشد .
سمند در روسیه؛ ضعف خدمات پس از فروش
صادرات سمند به روسیه در اوایل دهه ۸۰ آغاز شد، اما خیلی زود به دلیل ضعف در خدمات پس از فروش متوقف شد . مشتریان روسی از این که پس از خرید خودرو دسترسی مناسبی به قطعات و تعمیرات نداشتند ، ناراضی بودند. این ماجرا چندین بار تکرار شد و در نهایت در سال ۱۴۰۰ بار دیگر صادرات سمند به روسیه متوقف شد .
پایان تلخ سمند در سوریه
در سال ۱۳۸۵ ، کارخانه سیامکو در سوریه افتتاح شد تا سمند را برای بازار این کشور تولید کند. در آن زمان، هر دستگاه سمند به قیمت ۱۱ هزار و ۳۰۰ دلار به سوریها فروخته میشد . اما بحرانهای اقتصادی و تحولات سیاسی در سوریه باعث شد که صادرات خودروهای ایرانی به این کشور متوقف شود و در نهایت، سایت سیامکو نیز در ماههای اخیر تعطیل شد .
مورد عجیب تارا در ونزوئلا
در سال ۱۴۰۲، پس از حدود هشت سال توقف، صادرات خودروهای ایرانی به ونزوئلا از سر گرفته شد . ایرانخودرو اعلام کرد که حدود دو هزار دستگاه خودرو، شامل مدلهای تارا و دنا، به آمریکای جنوبی صادر میشوند . اما نکته عجیب این بود که جزئیات قیمت و شرایط فروش این خودروها هیچگاه بهطور رسمی اعلام نشد .
یکی از معدود تصاویر مربوط به این صادرات، فیلمی از نیکلاس مادورو، رئیسجمهور ونزوئلا، بود که در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۴ با یک دستگاه تارا نقرهای ظاهر شد . اما مشخص نبود که این خودرو از کجا به او رسیده و قیمت آن در ونزوئلا چقدر است .
سرنوشت مبهم صادرات کوییک به ونزوئلا
با توجه به تجربیات گذشته، سرنوشت صادرات کوییک به ونزوئلا هنوز مشخص نیست . عدم شفافیت در جزئیات این صادرات، تجربههای ناموفق پیشین، و شرایط اقتصادی ونزوئلا میتوانند عواملی باشند که در آینده تأثیرگذار خواهند بود.
با این حال، پیوستن کوییک به ناوگان پلیس ونزوئلا میتواند نقطه عطفی در صادرات خودروهای ایرانی باشد ؛ اما موفقیت این پروژه در گروی نحوه پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش این خودروها در آمریکای جنوبی خواهد بود .