نشان‌دار کردن مالیات چگونه دولت را از نفت بی‌نیاز میکند؟

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان این که عملکرد سال جاری در زمینه تخصیص مالیات توسط مودیان منجر به تخصیص کامل منابع موردنیاز ۱۳۲۳ پروژه شد که بسیار مهم و مثبت است، گفت: این که افراد ببینند بر اثر مالیاتی که پرداخت کرده‌­اند، یک پروژه عمرانی و زیرساختی در کشور تکمیل و بهره­برداری شده است، احساس خوبی در آن­ها به وجود می­آورد و برای تحقق بودجه بدون نفت و اصلاح در نظام مالیاتی کشور طرح­هایی نظیر نشان­دار کردن مالیات باید انجام بپذیرد.

نشان‌دار کردن مالیات چگونه دولت را از نفت بی‌نیاز میکند؟

به گزارش اقتصاد100، برقراری نظام مالیاتی عادلانه و هوشمند از دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و از صحبت مسئولان اقتصادی دولت چهاردهم برمی آید که مسیر مالیات ستانی عادلانه و هوشمند ادامه دارد.

تا پیش از این بودجه دولت ها به درآمدهای نفتی وابستگی شدید داشتند و بودجه کشور بر این اساس تنظیم می­شد، برای همین به مالیات به عنوان یک موضوع تزیینی نگاه می شد و دولت تلاشی در راستای وصول درآمدهای مالیاتی کشور نداشت، این امر مورد انتقاد کارشناسان اقتصادی نیز بود.

در حالی در کشور ما فرهنگ مالیات­ دهی و مالیات ستانی دقیق وجود نداشت اما بسیاری از کشورها با مالیات اداره می­شوند. به زعم کارشناسان، درآمدهای نفتی باید برای امور زیرساختی و عمرانی به کار بیفتند و امور جاری کشور با مالیات اداره شود.

اما یکی از مهم­ترین چالش­ های نظام مالیاتی ایران این است که برای مالیات دهندگان مشخص نیست درآمدهای مالیاتی کجا هزینه می­شوند و همواره به این موضوع به دیده شک می نگرند.

شهروندان همواره این دغدغه را دارند که مالیات پرداختی­شان کجا هزینه می­شود. در همین راستا، سازمان امور مالیاتی طرح نشان­دار کردن مالیات توسط مودیان را به اجرا گذاشت.

بر اساس طرح نشان کردن مالیات، مودیان مالیاتی به صورت برخط و مستقیم مشخص می­کنند که مالیات پرداختی­شان در کدام پروژه و استان به کار گرفته شود. این به معنای مشارکت دادن شهروندان در حکمرانی و مردمی­ سازی نظام مالیاتی کشور است.

از شواهد این طور برمی­آید که سازمان امور مالیاتی کشور به بهترین نحو در راستای مردمی­ سازی نظام مالیاتی حرکت کرده است. زیرا مودیان در چارچوب تبصره ماده ۱۰۰ به راحتی می­توانند مشخص کنند که مالیات پرداختی­ شان کجا هزینه شود.

کامران غضنفری، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در گفتگو با ایسنا درباره مزیت­های اجرای طرح نشان­دار کردن مالیات توسط مودیان سخن گفته است.

طرح نشان دار کردن، راهکاری برای افزایش مشارکت مالیات دهندگان

غضنفری در خصوص تعیین محل هزینه کرد مالیات پرداختی مودیان توسط خود آن ها (موسوم به طرح نشان دار کردن مالیات توسط مودیان) که در سال جاری با روش منحصر به فرد با امکان انتخاب مستقیم و برخط پروژه توسط مودیان اجرا شد، تصریح کرد: این طرح مناسبی است که در راستای افزایش مشارکت مالیات­ دهندگان در امور مالیاتی به اجرا گذاشته شده است. این امر افراد را ترغیب می­کند که مالیات خود را با رضایت بیشتری در قالب تأمین مالی پروژه ­های مختلف پرداخت کنند. این روندها به بهبود فضای مالیاتی کشور و ارتقای فرهنگ مالیاتی جامعه منجر می­شود.

وی ادامه داد: اجرای پروژه­ ها در بخش ­های مختلف از جمله بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، حمل و نقل، آبرسانی و... که در طرح نشان­دار کردن مالیات توسط مودیان در دستور کار قرار گرفت، نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت. استفاده از درآمدهای مالیاتی برای تأمین مالی پروژه­ ها طبعاً به احساس رضایت مالیات­ دهندگان می­ انجامد و زمینه را برای پیشرفت اقتصادی کشور مهیا می­کند.

چند پروژه از مالیات تامین مالی شده است؟

این نماینده مجلس در این خصوص که بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع به ۱۹۱۵ پروژه تخصیص یافته و ۱۳۲۳ پروژه در بخش های حمل ونقل، زیرساخت، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، آبرسانی و .... تامین مالی کامل شده­ اند، تصریح کرد: عملکرد سال جاری در زمینه تخصیص مالیات توسط مودیان منجر به تخصیص کامل منابع موردنیاز ۱۳۲۳ پروژه شد که بسیار مهم و مثبت است و این که افراد ببینند بر اثر مالیاتی که پرداخت کرده ­اند، یک پروژه عمرانی و زیرساختی در کشور تکمیل و بهره ­برداری شده است، احساس خوبی در آن­ها به وجود می ­آورد و برای تحقق بودجه بدون نفت و اصلاح در نظام مالیاتی کشور طرح­هایی نظیر نشان­دار کردن مالیات باید انجام بپذیرد.

غضنفری ادامه داد: به طور کلی نشان­دار کردن مالیات توسط مودیان ایده مناسب و مثبتی است که سازمان امور مالیاتی به اجرا گذاشت. این که در این طرح در راستای محرومیت­ زدایی از مناطق کمتر برخوردار تلاش شده و درآمدهای مالیاتی برای تکمیل پروژه­ های زیرساختی در این مناطق به کار گرفته شده است، اقدام درستی است. به طور کلی، توزیع عادلانه امکانات و منابع در سراسر کشور باید در دستور کار باشد.

این نماینده مجلس گفت: برخی مودیان علاقه دارند که پروژه خاصی در فلان استان به بهره ­برداری برسد. این که در طرح نشان­دار کردن مالیات توسط مودیان این امکان برای مالیات­ دهندگان فراهم شده است که محل مصرف مالیات را مشخص کنند، به معنای توجه به علایق و خواسته ­های مودیان است که نتایج مثبتی خواهد داشت. افزایش رضایتمندی مودیان از پرداخت مالیات، اولین و مهم­ترین نتیجه ­ای است که از اجرای طرح تعیین مصارف مالیات توسط مودیان به دست می ­آید.

غضنفری گفت: طرح نشان­دار کردن مالیات توسط مودیان به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت نیز منجر می­شود. به این ترتیب، زمینه برای تکمیل پروژه­ های عمرانی و زیرساختی به وجود می­ آید که تمامی این موارد به معنای بهبود وضعیت اقتصادی کشور است.

انتهای پیام

کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما