دلیل کاهش ۵۵ درصدی تعداد پستهای توییتر فارسی چیست؟
بعد از بازرسی پلیس آلبانی از کمپ منافقین و ضبط تجهیزات الکترونیکی آنها تغییرات محسوسی در رفتار حسابهای مجهول الهویه فارسی زبان سکوهای غیر ایرانی انفاق افتاده است که کاهش بیش از ۵۵ درصدی تعداد پستهای توییتری یکی از آنها محسوب میشود.
به گزارش اقتصاد100، دادههای «سامانه رصد خورشید» درباره رفتار کاربران فارسی زبان توییتر بعد از بازرسی پلیس آلبانی از کمپ اشرف ۳ حقایق عجیبی را افشا میکند.
این اطلاعات به وضوح نشان دهنده یک رویه کلی است که بارها در گذشته کاربران فضای مجازی شاهد آن بودند، در سالهای اخیر موارد زیادی وجود داشته است که گروههای ضد ایرانی با استفاده از فضای بله سکوهای خارجی در ایران تلاش کردند تا موضوعی را به صورت مصنوعی در ایران داغ کنند که یکی از آنها در اتفاقات پاییز گذشته اتفاق افتاد.
همانطور که برنا پیشتر گزارش داده بود، بعد از ضبط دستگاههای الکترونیکی منافقین، دو برچسب داغ «زن، زندگی و آزادی» و «مهسا امینی» از موضوعات داغ توییتر فارسی خارج شده بود اما حالا دادهکاوی جدیدی از سامانه «رصد خورشید » منتشر شده است که نشان میدهد، موضوع فقط به خارج شدن دو برچسب از میان موضوعات داغ توییتر فارسی محدود نمیشود.
طبق این اطلاعات میزان تعداد پستهای منتشر شده در یک روز در فضای توییتر فارسی، روز ۳۱ خرداد (یک روز بعد از ضبط تجهیزات منافقین توسط پلیس آلبانی) با کاهشی پیش از ۵۵ درصدی نسبت به روز ۲۸ خرداد از ۱.۹۷۰.۰۷۳ به ۱.۰۸۲.۷۲۱ مورد رسیده است.
این دادهها همچنین افشا میکند که تعداد کل پسندهای توییتر فارسی از ۴.۱۴۰.۵۳۷ به ۲.۵۰۱.۹۱۸ رسیده است همچنین همین اطلاعات حکایت از کاهش محسوس تعداد پاسخهای درج شده ذیل توییتهای فضای فارسی توییتر دارد به نحوی که تعداد کل پاسخها از ۷۷۰.۷۱۹ مورد به ۱۲.۹۵۹ رسیده بود!
این تغییرات محسوس فقط در زمانی اتفاق افتاده است که فعالیت گردان سایبری منافقین در فضای مجازی فارسی مانند گذشته نیست اگر از آمار کلی این محیط فعالان رباتیک، مرتبط با سایر گروههای اپوزیسیون یا دشمنان خارجی ایران را کسر کنید، شاهد خواهید بود که چرا واقعیت جامعه ایرانی تفاوت فاحشی با جو رسانههای اجتماعی دارد.
به رغم قطعی بودن این فعالیتهای غیرواقعی همچنان برخی تصمیم گیران در اتخاذ تصمیمهای خود از دادههای این شبکههای اجتماعی به عنوان سنجهای برای ارزیابی نظر مردم ایران استفاده میکنند!
رسانههای اجتماعی به خصوص زمانی که مدیریت آنها را در اختیار نداریم به سبب وجود امکان همین دخالتهای غیر واقعی و سیستماتیک مرجع مناسبی برای سنجش نظر واقعی مردم درباره مسائل مهم جامعه نیستید، افکارسنجی امری علمی و تخصصی است که پرداختن به آن نیاز به استفاده از روش های علمی و تخصصی دارد.
نتایج دادهکاوی سامانه رصد خورشید را در ادامه ببینید:
انتهای مطلب/
ارسال نظر