حمید حسینی:

مشخص نشد آمار دقیق سرمایه‌گذاری‌ها در دولت سیزدهم چقدر بود و کجا هزینه شد؟

یک فعال حوزه اقتصادی تشریح کرد: دولتمردان دولت سیزدهم بر این باور بودند که تحریم 20 درصد مشکل کشور را تحت الشعاع قرار داده که در نتیجه با این تحلیل اشتباه نیز نتوانستند عمق مسائل کشور بشناسند و درک کنند.

مشخص نشد آمار دقیق سرمایه‌گذاری‌ها در دولت سیزدهم چقدر بود و کجا هزینه شد؟

حمید حسینی کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم در مدت سه سال در حوزه‌های مختلف اقتصادی اعم از معیشت، کنترل تورم، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، توجه به بخش خصوصی و ..... را چطور ارزیابی می‌‎کنید؟ به خبرنگار اقتصاد 100 گفت: دولت سیزدهم به این دلیل که تحلیل و ارزیابی‌ِ دقیقی از وضعیت کشور نداشت و تحت تاثیر فضای رسانه‌ای ایجاد شده توسط صداوسیما و رسانه‌های اصولگرا قرار گرفته بود به این جمع‌بندی رسیده بود که مشکل کشور، مدیران دولت آقای روحانی هستند، بنابراین اگر این مدیران برکنار شوند نیروهای جوان و مومن و انقلابی روی کار بیایند مسائل و مشکلات کشور حل خواهد شد.

دولت سیزدهمی‌ها عمق مسائل و مشکلات کشور را درک نکردند

او افزود: در واقع اعتقاد دولت سیزدهم بر این بود که تحریم 20 درصد مشکل کشور را تحت الشعاع قرار داده است در نتیجه با این تحلیل اشتباه که نشاندهنده این مسئله بود که عمق مسائل و مشکلات کشور را نمی‌شناختند وارد کار شدند و تعدادی از جوان بی‌تجربه را در بسیاری از وزارتخانه‌های کلیدی مثل وزارتخانه‌های ارشاد، ارتباطات و وزارت کار  نشاندند. به دنبال این عزل و نصب‌ها، نه تنها نتوانستند هیچ مشکلی از کشور را حل کنند و وعده‌های داده شده دولت  در زمینه مسکن، اشتغال، بورس، تورم، معیشت مردم و غیره نیز محقق نشد بلکه با انتصاب نیروهای جدید و کم‌تجربه و بدون سابقه، آن انگیزه کاری را از پرسنل و تکنوکرات‌ها گرفتند و در نتیجه هم به اینجا رسیدند که باید همه تکنوکرات‌ها را برکنار کنند.

برخوردهای نادرست با نیروی انسانی به کشور لطمه زد

این عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در واقع برخوردهای نادرست با نیروی انسانی، شناخت مسائل و انتصاب نیروهای بی‌تجربه و غیره آسیب‌ها و لطمه‌های جدی به کشور وارد کرد اما به هر حال کشور دارای بدنه‌ای از تکنوکرات‌ها است که هر کسی روی کار بیاید یک سری اقدامات در وزارت نیرو، وزارت نفت و غیره انجام خواهد شد. به هر حال نمی‌توان به طور کامل گفت که هیچ کاری انجام نمی‌شود.

صادرات نفت خام افزایش یافت زیرا....

حمید حسینی عنوان کرد: به هر حال اینکه طی سه سال، رقم تولید یک میلیون بشکه نفت بازگردانی شود اقدام خوبی است به هر حال به دلیل تحریم، بسیاری از چاه‌های نفت بسته شده بود که بازگردانی شد و از تولید حدود دو میلیون و پانصد هزار بشکه به سه میلیون و چهارصد هزار بشکه برسد این کار قابل تقدیر است. با وجود کاهش فشارهای تحریم به دلیل حضور بایدن در رأس آمریکا، افزایش صادرات نفت خام را داشتیم. همچنین برخی اقدامات از جمله صدور مجوز‌های الکترونیکی کار قابل قبولی بود شاید هر کسی نمی‌توانست انجام دهد و مرحوم آقای رئیسی با سابقه طولانی‌اش در قوه قضاییه و با اصراری که به وزارتخانه‌ها کرد در نهایت توانست موانع را از سر راه بردارد و تا حدود زیادی صدور مجوزها در کشور آسان شود.

اقدامات شخص رئیسی بازدهی‌اش از کارهای مربوط به دولت بیشتر بود

این تحلیگر حوزه اقتصادی اضافه کرد: بحث کالاهای متروکه موضوعی 20 ساله‌ای بود که هیچ کس نمی‌توانست قفل انبار کالاهای متروکه را بشکند و آقای رئیسی آن را شکست و اقلام در حال نابودی را نجات داد.  به هر حال آقای رئیسی از زمان قوه قضاییه این کار را آغاز کرد و زمانی هم که به قوه مجریه وارد شد بسیاری از این کالاها تعیین تکلیف و فروخته شد که در جای خود کار ارزشمندی بود. اقداماتی که شخص آقای رئیسی انجام داد بازدهی‌اش بسیار بیشتر از اقدامات مرتبط با دولت بود.

حسینی به اقدامات مثبت در خصوص آزادسازی سواحل اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه دولت‌ها تلاش کردند و همچنین قوه قضاییه، دو اقدامی که صورت گرفت در جای خود قابل تقدیر بود. در بحث روابط خارجی، پیگیری‌هایی صورت گرفت هر چند برای عضویت در بریکس و سازمان شانگهای از قبل تلاش‌هایی صورت گرفته بود اما به هر حال پیگیری شد و قرارداد 25 ساله با چین و روسیه نیز به مرحله خوبی رسید که اگر بتوانیم مسئله FATF و تحریم را حل کنیم اینها ابزاری هستند که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

 دولت سیزدهم در شعارها و وعده‌هایی که داده بود موفق نبود اما....

او به روابط دولت سیزدهم با همسایگان اشاره کرد و گفت: در خصوص روابط با همسایگان به ویژه مشکل روابط با عربستان  و تاجیکستان و ترکمنستان و غیره بهبودهایی حاصل شد عضویت در پیمان اوراسیا اقدام ارزشمندی بود که موجب شد سطح روابط با روسیه ارتقا پیدا کند. اگرچه دولت سیزدهم در شعارها و وعده‌هایی که داده بود موفق نبود اما در موارد یاد شده، توانست گام‌های خوبی بردارد.  

مشخص نشد آمار دقیق سرمایه‌گذاری‌ها در دولت سیزدهم چقدر بود و کجا هزینه شد؟

این فعال اقتصادی به بحث سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم نیز اشاره کرد و خاطرنشان کرد: معمولا یک رقمی از سوی سرمایه‌گذاران اعلام می‌شود معمولا سالانه 4،5 میلیارد دلار صرف می‌شود اما آنچه در عمل رخ می‌دهد کمتر از این رقم است در نتیجه آمار دقیقی در این باره اعلام نشد. رقم 5 میلیاردی اعلام شد اما مشخص نشد که در کجاها و در کدام بخش‌ها بوده است؟ حال اینکه پس از تسلط طالبان بر افغانستان، بخشی از منابع افغانی‌ها به ایران آمده است ما شاهد حضور بخشی از منابع افغانی‌ها در ایران هستیم.

حسینی در ادامه افزود: ضمن اینکه تورم خانمان‌سوز دو سه سال گذشته ترکیه نیز باعث شد بعضی از شرکت‌های ترکیه‌ای بخشی از منابع خود را به ایران منتقل کنند و در ایران یک سری اقدامات انجام دهند. ضمن اینکه قرارداد با روسیه از گذشته در میادین نفتی داشتیم به هر حال شرکت‌های روسی کار را ادامه دادند و افزایش تولید نفت داشتیم که از این محل‌ها، درآمدهایی نصیب کشور شد اینکه این درآمدها چه میزان بوده و تا چه حد نتیجه پیگیریِ دولت سیزدهم در این موارد دخیل بوده، مشخص نیست. چراکه بخشی از تحولات بین‌المللی موجب شد یک سری شرایط فراهم شود بعضی از منابع از کشورهای همسایه به سمت بازارهای ایران بیاید.

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما