پشت پرده ریزش اخیر سهام در بورس از زبان یک نماینده مجلس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تاثیر معادلات سیاسی روی اقتصاد در کشور باید مورد توجه مردم قرار گیرد بدین گونه که نباید هیجانی شوند. وقتی عرضه زیاد باشد و تقاضا کم، بورس دچار ریزش خواهد شد.

پشت پرده ریزش اخیر سهام در بورس از زبان یک نماینده مجلس

مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که تحلیل شما از وضعیت بازار بورس چیست؟ به خبرنگار اقتصاد 100 گفت: بازار بورس را باید از چند جهت مورد بررسی و تحلیل قرار داد دو نگاه کوتاه مدت و بلند مدت در این باره مطرح است.  اگر فردی به طور کوتاه مدت در بورس سرمایه‌گذاری کرده و بخواهد سودی به دست آورد طبیعتا این تفکر، تفکر درستی نیست طبیعتا ممکن است بازار بورس دارای نوساناتی باشد که این نوسانات هم روی سرمایه‌گذار تاثیر بگذارد اما اگر بخواهیم به بورس به عنوان سرمایه‌گذاریِ بلندمدت ببینیم به نظر نمی‌رسد که سرمایه‌گذار دچار ضرر و زیان شود.

نگاه کوتاه مدت نسبت به بورس باید حذف شود

او افزود: در مورد سایر سرمایه‌گذاری‌ها نیز وضعیت بدین گونه است ممکن است افراد زمین یا سهام کارخانه‌ای را خریداری کنند و بخواهند شش ماه بعد آن را به فروش برسانند اما ممکن است دچار ضرر شوند یا آثار مثبت داشته باشد. اگر همین سهام کارخانه و یا زمین به عنوان سرمایه بلند مدت در نظر گرفته شود طبیعی است که افزایش سود و چند برابر شدن سرمایه را به دنبال دارد. بنابراین نکته دوم این است که در کشور ما معادلات اقتصادی از جمله بورس (که از جمله مبادلات اقتصادی است) با معادلات سیاسی گره خورده که این امری اجتناب ناپذیر است و نمی‌توان آن را کتمان کرد چراکه این موضوع، واقعیتی است که در کشور ما وجود دارد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حادثه اخیر ترور شهید اسماعیل هنیه، قیمت‌های دلار افزایش یافت بنابراین وقتی تاثیرات خود را روی لایه‌های مختلف اقتصادی می‌گذارد طبیعی است که روی لایه‌های مختلف بورس نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. در واقع افرادی که سرمایه‌گذاری کردند نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشند. در زمان‌هایی که بورس دچار ریزش می‌شود طبیعتا تعادل عرضه و تقاضا برعکس است عرضه کننده زیاد است متقاضی نیز کمتر خواهد شد بنابراین شاخص کاهش پیدا می‌کند.

لاهوتی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که به بورس به عنوان بازار سرمایه بلند مدت نگاه کنیم و نگاه کوتاه مدت در ارتباط با بورس حذف شود. نکته دیگر اینکه در نگاه بلند مدت، افراد متضرر نخواهند شد. نکته سوم اینکه معادلات اقتصادی ما از جمله بورس به معادلات سیاسی گره خورده است. اگر در چنین مواقعی، همه به سمت بازار بورس به تعبیری هجوم نیاورند تا تعادل عرضه و تقاضا بهم نخورد وضعیت به گونه‌ای متفاوت خواهد بود.  

مردم نباید در بازار بورس هیجانی رفتار کنند

او در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان مانع از هیجانی شدن افراد در بازار بورس شد؟ تصریح کرد: کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری بلند مدت در بورس داشته باشد ضروری است که نگاه کوتاه مدت را حذف کند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ضروری است اطلاعات درستی به مردم داده شود، عنوان کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که معادلات سیاسی در اقتصاد ما تاثیرگذار است و از این منظر به طور طبیعی روی بورس هم اثرگذار است افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند باید حواسشان باشد و شرایط حاکم بر این بازار را نیز بپذیرند. نباید به بورس نگاه کوتاه مدت داشت به عنوان مثال ممکن است افراد روی کالاهای غیر بورسی سرمایه‌گذاری کنند شش ماه بعد هم بخواهند آن را بفروشند حال ممکن است سود یا ضرر کنند. بورس نیز همین وضعیت را دارد. به هر حال تاثیر معادلات سیاسی روی اقتصاد در کشور باید مورد توجه مردم قرار گیرد بدین گونه که نباید هیجانی شوند. وقتی عرضه زیاد باشد و تقاضا کم باشد بورس دچار ریزش خواهد شد.

 



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما