یک اقتصاددان مطرح کرد:

اولین موضوعی که باید دولت پزشکیان کنترل کند، نرخ تورم است

یک تحلیلگر اقتصادی می‌گوید: در حال حاضر اگر دکتر پزشکیان بتواند با انتخاب یک تیم اقتصادی منسجم و تکنوکرات و خوش فکر و هماهنگ، اقتصاد ایران را به آخر دولت محمد خاتمی برگرداند، باید مجسمه‌اش را در میدان پاستور طلا گرفت.

اولین موضوعی که باید دولت پزشکیان کنترل کند، نرخ تورم است

مهدی پازوکی اقتصاددان درباره اولویت های اقتصادی دولت چهاردهم و در پاسخ به این سوال که دولت چهاردهم در حوزه اقتصادی چه روندی را باید در پیش گیرد؟ به خبرنگار اقتصاد ۱۰۰ گفت: دولت چهاردهم برای اینکه موفق شود لازم است اقتصاد ایران را از بی ثباتیِ اقتصادی نجات دهد. یکی از شاخص های مهم بی‌ثباتیِ اقتصادی، نرخ فزاینده تورم است.‌

او افزود: پنج سال است که تورم در اقتصاد ایران به طور متوسط، بیش از ۴۰ درصد است. این تورم به خودی خود از بین نمی رود بلکه به یک سری سیاست های بخردانۀ اقتصادی نیاز دارد که از دیدگاه بنده، دکتر پزشکیان باید یک تیم قوی اقتصادی متشکل از عناصر تکنوکرات انتخاب کند و فرماندهیِ این تیم اقتصادی اش نیز برعهده سازمان برنامه باشد چون سازمان برنامه در تخصیص بهینه منابع کشور و توسعه کشور نقش بسزایی دارد.

این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه مسئول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، سازمان برنامه است، تصریح کرد: در واقع تجربه نیز همین موضوع را نشان داده است، در دوران قبل از انقلاب، بهترین برنامه کشور برنامه چهارم شاه بود بین سال های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۱، که نرخ رشد ایران دو رقمی، نرخ تورم زیر سه درصد، نرخ بیکاری حدود صفر بود. دلیل آن هم این موضوع بود که یک سری عناصر تکنوکرات، به درستی عمل می‌کردند. در واقع یکی از اشتباهات شاه این بود که با این عناصر تکنوکرات برخورد کرد و آن ها را کنار گذاشت و یکی از دلایل سقوط شاه نیز همین موضوع بوده است.

پازوکی ادامه داد: در دوران پس از انقلاب نیز، بهترین برنامه ما، برنامه سوم سید محمد خاتمی بود که حدود ۷۰ درصد اهداف برنامه تحقق پیدا کرد به بیانی دیگر بین سال های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳. این برنامه سوم پس از انقلاب این گونه بود که در بانک مرکزی، مرحوم نوربخش حضور داشت که یک عنصر تکنوکرات بود در وزارت اقتصاد، دکتر نمازی و در سازمان برنامه نیز دکتر نجفی و دکتر نیلی و همکارانشان حضور داشتند.

این اقتصاددان عنوان کرد: تیم یاد شده به خوبی عمل کرد و ماحصل اش نیز این شد که نرخ ارز یکسان شد، ارزش پول ملی بالا رفت، فساد و رانت از بین رفت ( چند نرخی بودن ارز از بین رفت که یکی از ویژگی های خوب برنامه سوم بود) روند رشد اقتصادی مثبت، روند نرخ تورم و بیکار دچار سیر کاهشی و روند سرمایه گذاری در ایران فزاینده شد.

مهدی پازوکی ادامه داد: دلیل آن موضوع هم این بود که دولت از یک سری عناصر تکنوکرات استفاده کرد. حتی یک سری ایرادات در تیم آقای خاتمی وجود داشت یعنی اگر به عنوان مثال، وزارت اقتصادش هماهنگ با سازمان برنامه بود وضعیت یقینا بهتر می شد (چون بعد از آن آقای مظاهری وزیر اقتصاد شد) اما یک سری ناهماهنگی هایی بین وزارت اقتصاد و سازمان برنامه ایجاد شد در واقع فرماندهیِ اقتصادی نداشت که یکی از ایرادات اقتصادیِ دولت خاتمی نیز همین موضوع بود.اگر این ایراد وجود نداشت وضعیتش به مراتب بهتر بود.

او افزود: بعداز سال ۸۳، نه آقای احمدی نژاد، نه دولت روحانی و نه دولت رییسی نتوانستند آن روند را ادامه بدهند البته دولت اول روحانی به خوبی کار می کرد اما با خروج ترامپ، همه‌چیز از بین رفت و از سوی دیگر ویروس کرونا مزید بر علت شد. بنابراین در حال حاضر اگر دکتر پزشکیان بتواند با انتخاب یک تیم اقتصادی منسجم و تکنوکرات و خوش فکر و هماهنگ، اقتصاد ایران را به آخر دولت محمد خاتمی برگرداند، باید مجسمه‌اش را در میدان پاستور طلا گرفت چراکه در سال های گذشته، اقتصاد ایران به دلیل بی ثباتی هایی که وجود داشته، جنگ اقتصادی، تحریم های ناجوانمردانه و سیاست های نابخردانه ای که دولت رییسی به ویژه در سه سال گذشته در پیش گرفته شده است منجر به این مسئله شده که فاصله ما با کشورهای منطقه افزایش یابد و برخلاف سند چشم انداز که قرار بود شاگرد اول منطقه جنوب غرب آسیا شویم این اتفاق رخ نداده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تیم اقتصادی دکتر پزشکیان باید با یکدیگر هماهنگ باشد اگر دولت ایشان بخواهد مانع بی ثباتی اقتصادی شود در ابتدا باید انضباط مالی در اقتصاد فراهم شود و جلوی کسری بودجه نیز گرفته شود.‌بنابراین به یک رییس سازمان برنامه قوی نیاز دارد که مخارج و هزینه های غیرضروری دستگاه ها را کاهش دهد. به عنوان مثال به دنبال مولدسازی دارایی های دولت باشد.

پازوکی اشاره کرد: در حال حاضر دولت ایران جزو ثروتمندترین دولت‌های روی کره زمین است یعنی بعد از دانمارک در جایگاه دوم قرار گرفته است منتهی درباره این دارایی ها باید مولدسازی صورت گیرد. در شهر تهران به خانه های سازمانی نیاز نداریم بنابراین دولت آن را بفروشد و صرف پروژه های نیمه کاره کشور کند و از سوی دیگر دولت به دنبال چاپ پول نباشد چون اگر کسری بودجه رخ دهد شرایط سخت خواهد شد.‌بانک مرکزی باید مستقل باشد تا صندوقدار دولت نباشد بلکه مسئول انضباط پول کشور باشد سازمان برنامه نیز مسئول انضباط مالی کشور باشد که بودجه است. همچنین وزارت دارایی اش با استفاده از تجارب بشری، جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد و معافیت های مالیاتی را حذف و از بین ببرد.

این اقتصاددان در پایان تصریح کرد: هر کسی در این کشور درآمد دارد باید مالیات بپردازد اگر درآمد ندارد باید به کمیته امداد معرفی تا به آن کمک کند.‌ از آستان قدس رضوی گرفته تا ستاد اجرایی فرمان امام، شرکت های وابسته به نهاد های نظامی و .... همه باید مالیات بپردازند.

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما