رحیمی جهان آبادی: عدم مشارکت ۶۰ درصدیِ مردم پیام روشنی برای مسئولان کشور دارد

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی بر این باور است که عدم مشارکت ۶۰ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم پیام واضح و روشنی برای مسئولان و تصمیم گیرندگان کشور دارد.

رحیمی جهان آبادی: عدم مشارکت ۶۰ درصدیِ مردم پیام روشنی برای مسئولان کشور دارد

به گزارش سایت اقتصاد ۱۰۰، جلیل رحیمی جهان آبادی در پاسخ به این سوال که چرا مشارکت در این دوره قابل قبول نبود با توجه به اینکه همه اصلاح طلبان حضور داشتند؟ به اقتصاد ۱۰۰ گفت: بنده بر این باورم که عدم مشارکت ۶۰درصدی مردم پیام روشن و واضحی برای مسوولان و تصمیم گیرندگان سیاسی در کشور دارد.

وی افزود: در واقع پیام واضح این است که مردم به دلایل مختلف، در حال از دست دادن امید خودشان به بهبود شرایط و تغییر و اصلاح از طریق انتخابات هستند و اینکه همه ظرفیت هر دو جناح پای کار آمده اند و تنها ۴۰ درصد مردم را مجاب کنند که پای صندوق رأی بیایند آن هم با کاندیداهایی که در هر دو طیف، کاندیدای مطرحی بودند به نظر بنده یک زنگ‌ خطر و هشدار است.

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: مردم زمانی پای صندوق رای حضور پیدا می کنند که چند نکته را احساس کنند است از طریق رای دادن می توانند به دست بیاورند. نخست اینکه انتخابات و نتیجه انتخابات به معنای واقعی بتواند سرنوشت آنها را تغییر دهد، سیاست ها را تغییر بدهد فردی هم که انتخاب می کنند این اختیارات لازم و جایگاه لازم را برای تصمیم گیری و تغییر در سیاست های مختلف کشور در حوزه های اقتصادی، داخلی و خارجی داشته باشد. 

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: از سوی دیگر مردم، فردی  را که انتخاب می کنند قبل از انتخاب و بعد از انتخاب تغییر نکند و فردی را که انتخاب می کنند وعده هایی که می دهد توان اجرایی کردن آن وعده ها را  داشته باشد. نکته دوم ضعف تحزب در کشور است.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اشاره کرد: ما احزاب قوی و قدرتمند در کشور نداریم بسیاری از ستادهای انتخاباتی به دلیل اینکه انتخابات، زودهنگام برگزار شد و و عجله و شتاب بسیاری نیز برگزار شد حتی فرصت اینکه کادر ستاد خودشان را در مناطق شکل بدهند و این کار ستادی و تبلیغاتی را انجام دهند نداشتند.

او اضافه کرد: در واقع انتخابات یک مرحله تحلیلی و یک مرحله تبیینی و مرحله تهییجی دارد و ما بدون تحلیل و تبیین درست نمی توانیم به مرحله تهییج مردم در عرصه انتخابات برسیم چون انتخابات ما به دلیل حادثه ای که برای رییس جمهور قبلی رخ داد و در شرایط فوق العاده اضطراری برگزار شد مراحل تحلیلی و تبیینی که احزاب می توانستند در صداوسیما و دانشگاه ها و عرصه های  عمومی گفتگو کنند را از دست دادیم در واقع بخشی از کاهش مشارکت به این دلیل است.

نماینده پیشین مردم تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد در مجلس افزود: ضعف بعدی که رخ داد این بود که هم آقای پزشکیان و هم آقای جلیلی که در حال حاضر به عنوان لیدر دو طیف مطرح هستند به نظر می رسد که در مناظرات آن دوقطبی لازم ایجاد نشد که اینها بتوانند آراء خودشان را جمع آوری کنند. طیف اصولگرا خیلی تلاش کرد فضا را دوقطبی کند و همه آراء خودش را جمع کند اما طیف اصلاح طلب و شخصیت آقای پزشکیان باعث شد این قطب در مقابل اصولگرا خودشان را به صورت متحد و بسیج همه مردم نبینند و در بسیاری از مواضع آقای پزشکیان چون یک رفتار  مسالمت جویانه در قبال اصولگرایان در پیش گرفته بود بخش هایی از قشر خاکستری را مجاب نکرد که تفاوت آشکاری بین این طیف و اصولگراها وجود دارد.

او تصریح کرد: نکته پایانی که درباره عدم مشارکت وجود دارد دلخوری مردم از شرایط کشور است بخش عمده ای از طیف های مختلف که با آنها به صورت چهره به چهره در این ایام تبلیغات گفت و گو کردیم دلخوری های متعددی دارند از اینکه چرا مطالبات و حرف های آنها هیچ گاه شنیده نمی شود و مسئولان فقط در زمان انتخابات به سراغ آنها می روند و چرا وعده هایی که  زمان انتخابات می دهند را پس از انتخابات به فراموشی می سپارند.

به هر حال زمان تبلیغات هم محدود بود و کاندیداها نتوانستند به بسیاری از استانها سفر کنند و برنامه هایی هم که داشتند برنامه های کوتاه در حد یکی، دو ساعت بود.‌ 

این نماینده مجلس تصریح کرد: همه این عوامل دست به دست هم داد و این میزان مشارکت کم را به نظر بنده رقم زد.

جلیل رحیمی جهان آبادی در پاسخ به این سوال که برای افزایش مشارکت در دوره بعد چه راهکارهایی باید در پیش گرفته شود؟ عنوان کرد: در این یک هفته چندان که باید نمی توان مرحله تبیینی و گفتگوی چهره به چهره و سفرهای استانی را جبران کنیم بلکه باید به گروه های مرجع و اثرگذار رجوع شود و با آنها گفتگو شود. در متن جامعه هم از طریق صداوسیما و یا سایر رسانه ها ( با توجه به اینکه بُرد صداوسیما بین مردم زیاد نیست و بخش عمده ای از مردم نیز صداوسیما را تماشا نمی کنند) و شبکه های اجتماعی تلاش کنیم که با مردم ارتباط بگیریم و مردم به ویژه ۶۰ درصدی که پای صندوق رای نیامدند را مجاب کنیم تا پای صندوق بیایند و انشالله سرنوشت سیاسی کشور تعیین شود.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما