دست درازی اقتصادی ترکیه به منابع ایران
اقتصاد 100- صادرات مرغ، فرصتی طلایی برای ارزآوری کشور محسوب میشود، اما تصمیمات مقطعی دولت و ممنوعیتهای دورهای ایران را در رقابت با کشورهایی مانند ترکیه در بازارهای بینالمللی با چالش مواجه کرده است.

دست درازی اقتصادی ترکیه به منابع ایران
وضعیت صادرات مرغ؛ ممنوعیتهای مقطعی و تأثیر بر بازار داخلی
مهدی یوسفخانی، دبیر انجمن صنفی کشتارگاهها و صادرکنندگان طیور ایران، در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترشنیوز خاطرنشان کرد که استمرار صادرات میتواند نقش مهمی در ارزآوری و حفظ توازن بازار ایفا کند. در حال حاضر، صادرات مرغ ممنوع است اما ممکن است این ممنوعیتها از فروردینماه برداشته شود. دلیل این تصمیم، تأمین نیاز داخلی در ایام پایانی سال و جلوگیری از افزایش قیمت در بازار است. با وجود تولید داخلی بالا، سیاستگذاران ترجیح میدهند با اعمال محدودیت بر صادرات، تعادل عرضه و تقاضا را حفظ کنند.
بازارهای صادراتی مرغ ایران؛ عراق در صدر لیست
یوسفخانی به مقاصد صادراتی مرغ ایران اشاره کرد و گفت: بیشترین میزان صادرات مرغ ایران به عراق و بخشی نیز به افغانستان صورت میگیرد. عراق قوانین سختگیرانهای برای ورود کالاهای دامی دارد و محصولات صادراتی ایران باید از فیلترهای کیفی عبور کنند تا اجازه ورود به این کشور را دریافت کنند. ترکیه نیز یکی از رقبای جدی ایران در بازار عراق محسوب میشود.
استانداردهای سختگیرانه عراق برای ورود مرغ ایرانی
دبیر انجمن صنفی کشتارگاهها به چالشهای صادرات مرغ به عراق اشاره کرد و گفت: این کشور استانداردهای بالایی برای واردات محصولات غذایی تعیین کرده است که شامل نحوه کشتار، تخلیه کامل امعا و احشا، وزن استاندارد مرغ و میزان رطوبت آن میشود.
کشور میزان صادراتعراق | بیشترین |
افغانستان | بخشی |
نگاه تولیدکنندگان به صادرات
تولیدکنندگان و فعالان صنعت طیور به صادرات بهعنوان یکی از مهمترین راهکارها برای جلوگیری از کاهش قیمت مرغ در بازار داخلی نگاه میکنند. کشتارگاهها نیز از صادرات استقبال میکنند زیرا این فرآیند برای آنها سودآوری مناسبی دارد.
چالشهای پیشروی صادرات مرغ در سال آینده
یوسف خانی اشاره کرد که اگر دولت بهطور مستمر اجازه صادرات را صادر کند، انتظار میرود که صادرات طیور افزایش یابد. اما اگر صادرات بهصورت مقطعی و با ممنوعیتهای دورهای ادامه یابد، این موضوع میتواند به اعتبار صادراتی کشور آسیب بزند. ایران باید با سیاستگذاری مناسب از دست دادن بازارها جلوگیری کند.
لزوم استمرار صادرات برای حفظ بازارهای بینالمللی
صادرات مستمر مانند جلب یک مشتری خارجی است و اگر ما نتوانیم نیاز مشتری را تامین کنیم، او به سراغ تامینکنندگان دیگر خواهد رفت. ترکیه بهعنوان رقیب جدی، ممکن است جایگاه ایران را در بازارهای جهانی بگیرد. توقف و نوسان در صادرات میتواند باعث کاهش اعتماد مشتریان خارجی و آسیب جدی به صنعت طیور ایران شود.