لاهوتی در گفتگو با «اقتصاد 100»

پیش شرط افزایش قیمت طلا و ارز در روزهای آینده /شوک سیاسی به بازارها

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت طی روزهای آینده با اتخاذ تدابیر و همچنین ایجاد اطمینان باید بتواند فضای روانی حاکم بر بازار اقتصاد کشور را مدیریت کند و از نگرانی های مردم در این حوزه بکاهد.

پیش شرط افزایش قیمت طلا و ارز در روزهای آینده /شوک سیاسی به بازارها

به گزارش اقتصاد 100، شوک های سیاسی به بازارهای ایران گاه و بیگاه نوسانات قیمتی را محسوس می کند، مانند آنچه طی روزهای اخیر و بعد از شهادت سیدحسن نصرالله در بازار ارز و طلا شاهد بودیم و قیمت ها یکباره اوج گرفت.

اما آیا این تنش های سیاسی اثرات بلندمدت اقتصادی خواهند داشت؟ آیا راهکاری برای مدیریت این تنش ها وجود دارد؟ و ...

اثرات کوتاه مدت تحولات منطقه ای بر بازار ایران

مهرداد بائوج لاهوتی،عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره تاثیر شدت گرفتن جنگ بین اسرائیل و حزب الله لبنان و شهادت سیدحسن نصرالله بر روی بازارهای ایران، به خبرنگار اقتصاد ۱۰۰ گفت: اقتصاد ایران در واقع دو بخش است؛ نخست بحث های مرتبط با اصلاح ساختاریِ کشور است و بخش دیگر مرتبط با بحث های روانی است. 

او افزود: اتفاقاتی از این دست، به هر حال روی بازار اقتصاد ایران تاثیرگذار است به بیان دیگر این گونه اتفاقات اولین و آخرین اتفاق نخواهد بود. به هر حال همواره شاهد اتفاقاتی مشابه این اتفاق بوده ایم. از این دست اتفاقات روی بازار اقتصاد ایران به سرعت تاثیرات کوتاه مدت بر جای می گذارد اما به نظر می رسد ضروری است هم متولیان اقتصاد و سرمایه گذاران و هم کسانی که مباحث اقتصادی و سرمایه گذاری نقش دارند در این ایام حواسشان باشد که این یک فضای روانیِ حاکم است و‌ تجربه نشانه داده است نباید ما را تحت تاثیر خود قرار دهد.

پیش بینی قیمت دلار زیر سایه جنگ در خاورمیانه و انتخابات آمریکا

قیمت دلار در یک قدمی مرز جدید /طلا ریخت، سکه گوش به فرمان شد

حباب در بازارهای اقتصادی ایران

این عضو کمیسیون‌ برنامه و بودجه مجلس با اشاره صعود ناگهانیِ قیمت طلا، سکه و دلار در بازار کشور تصریح کرد: اینکه چه اتفاقی رخ داده که در قیمت طلا و دلار تاثیرات ناگهانی داشته است مورد بحث است  سیاسی بودن این اتفاق قابل قبول است در واقع نکته مهم این است که اتفاق اقتصادیِ خاصی رخ نداده است که بگوییم که روی قیمت طلا و دلار و غیره تاثیر گذار باشد در واقع اینها حباب هایی است که ما در بازار اقتصادی کشور با آن روبرو هستیم به ویژه کشور ما که سال ها درگیر فضاهای روانی است.

مهرداد لاهوتی

لاهوتی ادامه داد: امیدواریم طی روزهای آینده دولت با در پیش گرفتن و اتخاذ تدابیر و همچنین ایجاد اطمینان بتواند فضای روانی حاکم بر بازار اقتصاد کشور را مدیریت کند و از نگرانی های مردم در این حوزه بکاهد و در نتیجه فضای آرامشی که قبل از این حاکم بوده را بازگرداند به هر حال قبل از این حوادث، فضای بازار به خوبی در حال مدیریت شدن بود بدین گونه که نقدینگی با اطمینان در حال هدایت شدن به سمت سرمایه گذاری بود همچنین کاهش تورم قابل محسوس بود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بعبور از این مقطع اجتناب ناپذیر است مشابه فضاهای روانی که در گذشته بر بازار اقتصادی کشور حاکم بوده است. 

اگر تنش سیاسی در منطقه ادامه دار شود...

نماینده مردم لنگرود در ادامه اشاره کرد: بعد از انقلاب مشابه این حوادث به سرعت و آنی روی اقتصاد کشور تاثیر گذاشته است اما به تدریج آرامش باز می گردد. یقینا در چنین شرایطی، تقاضا بیشتر از عرضه است به هر حال متولیان اقتصادی باید با مردم گفت و گو کنند به طور کلی دست اندرکاران اصلی باید نقش پررنگ تری داشته باشند تا اطمینان را برای مردم ایجاد کنند.‌ هرچند این اتفاق سیاسی، ضایعه سختی را در پی داشت اما از سوی دیگر اتفاق بزرگ اقتصادی که در حد یک روز، در قیمت طلا و دلار تاثیر بگذارد رخ نداده است.

او افزود: اگر این حادثه سیاسی و ابعاد آن ادامه دار و گسترده تر نشود وضعیت بازار نیز به روال طبیعی اش باز می گردد در غیر این صورت اگر تداوم یابد یقینا تاثیرات اقتصادی آن نیز بیشتر خواهد شد.

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

کدام اقدام ضربتی ، شوک مثبت به معیشت کارگران است؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما