هشدار یک نماینده مجلس:گران شدن بنزین در شرایط فعلی به نفع جامعه نیست

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اظهار داشت: گران کردن بنزین در شرایط فعلی به هیچ وجه قابل قبول نیست، اگر یارانه بنزین به طور عادلانه توزیع شود بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد.

هشدار یک نماینده مجلس:گران شدن بنزین در شرایط فعلی به نفع جامعه نیست

محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از بحث گرانیِ بنزین و اظهارنظرات مختلف در این باره چیست؟ به خبرنگار اقتصاد 100 گفت: در حال حاضر شاید یکی از دلایلی که این بحث مطرح می‌شود مبنی بر این که بنزین را گران کنیم ناترازیِ مصارف و منابع است به بیان دیگر ما بخشی از بنزین را با قیمت بالا وارد کنیم و دولت نیز یارانه آن را پرداخت می‌کند.

او افزود: نکته ای که وجود دارد این است که اگر در بحث بنزین، عادلانه رفتار نشود نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت بحث گران کردن بنزین نباید مطرح شود بدین گونه که تورم 35 درصد به نوبه خود مشکلات جدی بسیاری در پی دارد در همین راستا در گام اول، باید به یک ثبات اقتصادی خاصی دست پیدا کنیم.

جوکار ادامه داد: نکته دیگر این است که ما یارانه‌ای، بنزین را پرداخت می کنیم کسی که بیشترین مصرف بنزین را در روز دارد از بیشترین یارانه نیز استفاده می‌کند و برعکس هر کسی که کمترین مصرف بنزین را داراست از یارانه کمتری نیز استفاده می‌کند. این موضوع قابل قبول نیست اگر مبنای توزیع بنزین را بر این اساس قرار دهیم که اگر به هر نفر سهمیه‌ای اختصاص می دهیم به هر یک از آنها سهمیه بنزین بدهیم و به خودرو اختصاص داده نشود تا یارانه بنزین به طور مناسب و عادلانه توزیع شود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در واقع این امر نزدیک شدن به عدالت در توزیع یارانه‌ها است اگر به فرض بنزین را گران کنیم و با نرخ 10 هزار تومان عرضه شود نهایتا در بحث توزیع یارانه‌ها، همین مشکل پابرجاست بدین گونه که چیزی حل نشده است در عین حال مصرف نیز کاهش پیدا نکرده است. در شرایط فعلی گران شدن بنزین به نفع جامعه نیست.

به صورت ناگهانی نمی‌توان قیمت بنزین را افزایش داد

جوکار اضافه کرد: نکته دوم اینکه به یکباره و به صورت ناگهانی نمی‌توان قیمت بنزین را افزایش داد اگر اقدامی هم در این خصوص بخواهد صورت گیرد در طول برنامه هفتم توسعه و به صورت پلکانی افزایش پیدا کند تا روی اقشار ضعیف و پایین جامعه فشار وارد نکند.

او در پاسخ به این سوال که نگاه افکار عمومی و مردم درباره گرانی بنزین را چطور می بینید؟ تشریح کرد: در شرایط فعلی، اقتصاد کشور با این تورم بالا، بعید است که بنزین گران شود. نکته دیگر اینکه یارانه بنزین را با عدالت توزیع شود یقینا توزیع عادلانه آن امکان پذیر است اگر سهمیه بنزین هر فرد را در اختیارش قرار دهیم توزیع عادلانه خواهد بود به بیان دیگر ما به هر خودرو بنزین می دهیم که باید آن را به هر فرد تبدیل کنیم کسانی که خودرو ندارند یارانه آنها که نباید از بین برود. فردی که فاقد خودرو است از هیچ یارانه ای استفاده نمی کند این یارانه باید به نوعی برای آن فرد جبران شود این در حالی است که دیگران از آن یارانه استفاده می کنند در نتیجه افراد فاقد خودرو نیز باید از این سهم و یارانه برخوردار شوند.

جوکار با بیان اینکه باید به عدالت رفتار شود، تصریح کرد: اگر اقدام یاد شده در خصوص بحث بنزین صورت گیرد موجب کاهش مصرف بنزین خواهد شد.

پیشنهاد خاصی در خصوص نحوه گران کردن بنزین مطرح نشده است 

 

این نماینده مردم در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در مجلس و دولت، پیشنهاداتی در خصوص گرانی بنزین و نحوه گران کردن آن ارائه شده است؟ عنوان کرد: پیشنهاد خاصی مطرح نشده است در واقع از دوره‌های گذشته این موضوع یعنی گرانی بنزین مطرح بوده است که البته نتیجه خاصی در پی نداشته است. در حال حاضر اینکه رئیس جمهور بحث گرانی بنزین را مطرح می کنند ضروری است نگاه همه‌جانبه باید در این باره لحاظ شود و بدون مقدمه و تحلیل و بررسی نمی توان به بهانه ناترازی انرژی، بنزین را گران کرد. بنابراین تبعات تصمیمات گرانیِ بنزین باید در نظر گرفته شود. همچنین مردم نیز باید آمادگی گرانیِ بنزین را داشته باشند.

با توزیع عادلانه بنزین بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد

او در پاسخ به این سوال که آیا اظهارنظرات درباره گرانی بنزین چه از سوی رئیس جمهوری و چه از سوی معاون اول وی را می‌توان آماده سازی افکار عمومی تلقی کرد؟ عنوان کرد: خیر این گونه نیست به هر حال این بحث مطرح شده است. بنده گرانی بنزین را در شرایط فعلی به هیچ وجه قابل قبول نمی‌دانم. اگر یارانه بنزین به طور عادلانه توزیع شود بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد و مصرف بنزین نیز کاهش پیدا می کند. بدین گونه یارانه ای را برای مردم در نظر بگیریم و بقیه را هر کس که پول بیشتری دارد بیشتر مصرف کند و بالعکس.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما