گزارش «اقتصاد 100» از بازار طلا، سکه و ارز ؛

قیمت سکه وارد تونل وحشت شد، دلار از مرز حساس عبور کرد /اوج گیری طلا 18 عیار

اقتصاد 100 - در بازار امروز، یکشنبه 29 مهرماه، قیمت دلار، سکه و طلا روندی صعودی را تجربه کردند. اما دلیل نوسانات قیمت‌ها چیست؟

قیمت سکه وارد تونل وحشت شد، دلار از مرز حساس عبور کرد /اوج گیری طلا 18 عیار

به گزارش اقتصاد 100 ، حال و هوای  بازار ارز و سکه در دومین روز هفته تحت تأثیر نوسانات هیجانی قیمت‌ها قرار گرفت.

معامله‌گران می گفتند که صدای پای ترامپ بیشتر از همیشه به گوش می‌رسد و این موضوع بر سطح انتظارات و نااطمینانی‌های اقتصادی و سیاسی در ایران تأثیر گذاشته است.

این ادعا با نتایج نظرسنجی‌های اخیر در مورد انتخابات آمریکا تأیید می‌شود. میانگین نظرسنجی‌ها در ایالت‌های کلیدی نشان می‌دهد که ترامپ در تمامی این ایالت‌ها پیشتاز است.

علاوه بر این، افزایش «تنش‌های منطقه‌ای» و «ریسک‌های سیستماتیک» نیز عاملی است که باعث غیرمنطقی شدن روند قیمت‌ها شده است. به گفته برخی از فعالان بازار، قیمت‌ها به نوعی وارد یک تونل وحشت شده‌اند و پیش‌بینی‌ها به شدت سخت گردیده است.

در این شرایط، قیمت دلار در تهران به چه میزان تغییر کرد؟

بر اساس ادعای فعالان ارزی در تهران، اسکناس آمریکایی که دیروز با قیمت 63 هزار و 800 تومان بسته شده بود، صبح امروز وارد کانال 64 هزار تومان شد و در این کانال نوساناتی را تجربه کرد.

علاوه بر تهران، نرخ دلار در هرات نیز امروز مانند تهران به مرز 64 هزار تومان رسید و با تهران هم‌راستا شد. در این وضعیت، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که ماندگاری نرخ دلار بالای 63 هزار و 800 تومان اهمیت زیادی دارد و اگر این نرخ در بالای این محدوده تثبیت شود، در مرحله بعدی مرزهای 64 هزار و 500 تومان و 65 هزار تومان نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود.

همچنین، امروز درهم امارات نیز به بازار دلار سیگنال صعودی ارسال کرد. درهم که دیروز با قیمت 17 هزار و 500 تومان بسته شده بود، امروز با افزایش 100 تومانی بازگشایی شد و تا 17 هزار و 660 تومان بالا رفت و در نهایت عصر امروز با قیمت 17 هزار و 600 تومان به کار خود پایان داد.

در این وضعیت، پرسش اصلی این است که آیا قیمت‌ها دوباره به مرز 60 هزار تومان و کانال 50 هزار تومان بازمی‌گردند؟

بررسی نمودار شاخص ارزی تهران نشان می‌دهد که قیمت دلار غیررسمی، که در سال جاری به کانال 67 هزار تومان نیز رسیده بود، به دلیل کاهش سیگنال‌های منفی ناشی از هیجان خرید، به سمت کانال 58 هزار تومان حرکت کرده است.

تکرار یک سناریو در بازار ارز تهران؟ 

در حال حاضر، تحلیلگران بر این باورند که در صورت تشدید درگیری‌های مستقیم میان ایران و رژیم صهیونیستی، قیمت ارز ممکن است به سمت قله‌های تاریخی خود حرکت کند. اما اگر وضعیت کنونی ادامه یابد، معاملات غیررسمی ارزی نوسانات قابل توجهی نخواهند داشت.

در این میان، برخی کارشناسان معتقدند که اگر رژیم صهیونیستی به عملیات «وعده صادق 2» پاسخی نه چندان جدی بدهد، ریسک‌های موجود در بازار ارز به سرعت کاهش یافته و نرخ دلار به عنوان نماینده این بازار دوباره به کانال‌های 60 و 61 هزار تومانی بازخواهد گشت.

اگر به وضعیت بازار طلا و سکه نگاهی بیندازیم، امروز قیمت طلا و سکه نیز نوسانات قابل توجهی را تجربه کرد.

در این شرایط برخی از تحلیلگران بازار به‌طور مکرر هشدار می‌دادند که این وضعیت عادی نیست و بوی خطر در فضا احساس می‌شود؛ این ادعا با قیمت‌هایی که از سوی معامله‌گران اعلام می‌شد، تأیید می‌گردید.

ورود سکه به کانال 55 میلیون تومان/طلا اوج گرفت 

 در این راستا، سکه امامی امروز وارد کانال 55 میلیون تومان شد و طبق اعلام سایت طلا، قیمت سکه  امامی تا 55 میلیون و 450 هزار تومان افزایش یافت. نکته قابل توجه در این شرایط، حباب سکه است که در مقطعی به بیش از 14 میلیون تومان رسید که نشان دهنده وضعیت پر ریسک خرید سکه است.

از سوی دیگر، قیمت طلا 18 عیار نیز امروز به بیش از 4 میلیون و 300 هزار تومان رسید، اما عصر در محدوده 4 میلیون و 264 هزار تومان به فروش رفت.

سوژه داغ بازار طلا 

همزمان با افزایش قیمت‌ها در بازار، موضوع خرید طلا در روز 13 صفر دوباره سوژه معامله گران شد. در آن زمان، برخی دلالان با اشاره به خوش‌یمن بودن خرید طلا در این روز، فضای مجازی را داغ کردند و مردم به سمت طلا فروشی‌ها هجوم آوردند. امروز در بازار، معامله‌گران به شوخی می‌گفتند که کسانی که در آن روز تحت تأثیر خرافات طلا خریدند، امروز سود زیادی کرده‌اند.

 



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما