پشت پرده سفر محسن رضایی به بوشهر/ قطری ها چه خوابی برای بوشهر دیده اند؟
اقتصاد 100 - معاون اقتصادی رئیسجمهور با اشاره به استقبال قطریها برای توسعه سرمایهگذاری مشترک با استان بوشهر، از آمادگی قطریها برای ایجاد بندر مشترک هوشمند در بوشهر خبر داد.
به گزارش گروه حمل و نقل اقتصاد 100، اخیراً محسن رضایی معاون اقتصادی رئیسجمهور با اشاره به استقبال قطریها برای توسعه سرمایهگذاری مشترک با استان بوشهر، از آمادگی قطریها برای ایجاد بندر مشترک هوشمند در بوشهر خبر داد.
اما این بندر هوشمند چه تفاوتی با دیگر بنادر دارد و چگونه موجب توسعه سرمایهگذاری میان دو کشور خواهد شد ؟
بنادر و کانتینرها در حملونقل ، اغلب جزو بخشهایی هستند که کمتر در معرض تغییرات قرار دارند اما در طی سالیان اخیر با پیشرفت ناوبری سیستمها و راهحلهای جدیدی در حال ظهور هستند که حرکت بنادر به سمت تکامل و هوشمند شدن را رقم میزنند.
این مهم بخصوص در تجارت جهانی بیش از هر وقت دیگری به چشم میخورد بهویژه اینکه کشتیها دائماً در حال بزرگتر شدن هستند و افزایش سرعت آنها موجب جابجایی سریعتر کالاها میشود .
از این رو نیاز به ایجاد بندر هوشمند بیش از پیش در این بخش احساس میشود . در حقیقت بندر هوشمند ، بندری است که از اتوماسیون و فناوریهای نوآورانه از جمله هوش مصنوعی ، اینترنت اشیا ، بیگ دیتا و بلاکچین استفاده میکند تا عملکرد خود را بهبود ببخشد .
هوشمند سازی بنادر قدرت رقابتپذیری در تجارت را افزایش میدهد و موجب بالا رفتن سهم ایران در لجستیک بینالمللی میشود .
نباید از نظر دور داشت برای اینکه بندری به بندر هوشمند مبدل شود ، باید به سه موضوع عملکرد بندر ، جابجایی کالا، فرصتهای جدید تجاری را در نظر داشت .
یک بندر هوشمند با به حداقل رساندن هزینه عملیات،کاهش تعداد کارمندان،افزایش دقت، ارتقا ایمنی ،کاهش خطای انسانی،افزایش کارایی،تحقق ایده لجستیک سبز، کاهش آلودگی محیط زیستی،مدیریت بهینه پسماند،مدیریت آب، مدیریت درست فاضلاب،کاهش مصرف انرژی ،استفاده از منابع تجدید پذیر همچون باد برای به حرکت درآوردن ناوگان حملونقل،گسترش فناوری digital twin و مانیتورینگ دقیق مورد ارزیابی قرار میگیرد.
به همین دلیل بنادر هوشمند جهان باید زیرساختهای لازم را برای تحقق این اهداف بزرگ و مهم فراهم کنند. در این صورت میتوان ادعا کرد که بندر هوشمند ایجاد شده و قادر است به مطالبات موجود در زمینه ترابری دریایی پاسخ دهد.
به همین دلیل بنادر هوشمند جهان باید زیرساختهای لازم را برای تحقق این اهداف بزرگ و مهم فراهم کنند. در این صورت میتوان ادعا کرد که بندر هوشمند ایجاد شده و قادر است به مطالبات موجود در زمینه ترابری دریایی پاسخ دهد.
نمونهای از بنادر هوشمند در جهان بندر هامبورگ یکی از بزرگترین بنادر اروپا است که جهت بهرهوری در ارائه خدمات از هوشمندسازی برپایهIOT استفاده کرده است بطوریکه مقامات بندر هامبورگ پیشبینی میکنند با بکارگیری روز افزون این فناوری تا سال 2030 میلادی ظرفیت بندر را بدون اضافه کردن هیچ گونه فضایی به دو برابر افزایش دهند.
بندر آنتورپ نیز فعالیت ها در پایانه کانتینرهای این بندر به صورت کاملاً خودکار انجام میشود. بنادر هوشمند آینده می توانند بسیار شبیه به پایانه لانگ بیچ کالیفرنیا باشند. این تجهیزات به گونه ای مدیریت می شوند که تمام عملیات را به صورت خودکار انجام دهند.
علاوه بر این تجهیزات آن آلاینده هوا نیستند ودستگاه های الکتریکی جایگزین دیزلها شدند و تمام فرآیندها از یک مرکز مدیریت کنترل می شوند.
از آنجا می توانید در هر لحظه متوجه شوید که کانتینری که در حال حرکت است در کجا قرار دارد. آنها همچنین می توانند کنترل کنند که چه دستگاهی کی و چگونه حرکت کند.
با استفاده از اینترنت اشیا (IoT) تلاش میکند تا به یک بندر هوشمند تبدیل شود. این شبکه نوآوری دیجیتال، به دنبال بهبود زیرساخت ها، پردازش لجستیک و جریان های ترافیک بندر است.
نرم افزار جدید بندر روتردام هلند، امکان پهلوگیری بهینه کشتیها و جلوگیری از خطرات احتمالی را فراهم میکند.نرم افزار طراحی شده که در یک پست در رسانه های اجتماعی از بندر روتردام نمایش داده شده است، میتواند تاثیر طوفان ها و آب و هوای نامساعد بر کشتیهای پهلوگرفته در بندر را پیش بینی کرده و اطلاعات زمان لازم برای آماده سازی و جلوگیری از حوادث در بندر را برای کاربران در بندر ارائه کند.
با ترکیب محاسبات هیدرو دینامیکی و پیش بینی آب و هوا، این نرم افزار قادر است نمایی کلی از وضعیت ایمنی بندر را دریافت کرده و شرایط کشتی را ارزیابی کند. مقامات بندری همچنین می توانند در صورت نیاز این نرم افزار را در سیستمهای خود ادغام کنند.
بر اساس سند چشم انداز ۲۰ ساله سازمان بنادر و دریانوردی ، بنادر در بخش های توسعه مدیریت سواحل بویژه در مورد بنادر و سواحل تجاری، حوزه ایمنی و مسئولیت پذیری در برابر محیط زیست دریایی، دستیابی به ثبات مالی و تسهیل تجارت به باید توسعه چشمگیری داشته باشند
در حال حاضر اگرچه روند توسعه بنادر با مشارکت بخش خصوصی و به شکل جدی تری دنبال میشود، اما راضی کننده نیست .
در این میان کارشناسان بر این باورند که برای ایجاد بندر هوشمند باید زیر ساخت حملونقل هوشمند وجود داشته باشد تا فعالیت بندر پاک تر ، ارزان تر و سریع تر انجام شود .
در این میان یکی از اصلی ترین موضوعات قوانین مناسب و تاکید بر فراهم آوردن تسهیلات لازم برای هوشمند سازی مناطق است .
انتهای پیام/
ارسال نظر