سریعترین کشتی برقی جهان به دنبال کربنزدایی/ کشتیرانی چقدر کربن تولید میکند؟
اقتصاد 100- صنعت حمل و نقل سوئد، فناوری جدیدی را برای کربنزدایی آزمایش میکند.
به گزارش گروه مدیریت شهری اقتصاد 100، در حال حاضر، بخش کشتیرانی ۳ درصد از انتشار جهانی کربن را در پی دارد. سوخت زیستی، انرژیهای تجدیدپذیر و سیستمهای هیبریدی از جمله راهکارهای کاهش انتشار کربن هستند.
در همین رابطه، سریعترین کشتی مسافربری برقی جهان در سوئد آزمایش میشود. آیا تلاش کشتیرانی برای کربنزدایی میتواند شاخصی برای آینده صنعت باشد؟
سریعترین کشتی برقی
در سال ۲۰۲۳، یک کشتی برقی جدید به نام Candela-P12 سفر آزمایشی خود را از استکهلم پایتخت سوئد به سمت اکرو (Ekerö) آغاز کرد. سازندگان کشتی Candela میگویند که این کشتی ۸۰ درصد انرژی کمتری نسبت به کشتیهای معمولی مصرف میکند.
کاندلا با سرعت متوسط ۲۰ تا ۳۰ گره دریایی، «سریعترین کشتی برقی تا به امروز» است. ظاهراً این کشتی برای مسافران سریعتر از قطارهای مترو، اتوبوسها و اتومبیلهایی است که در ساعات شلوغی از آنها استفاده می کنند.
بلومبرگ گزارش میدهد که کاندلا ظرفیت ۳۰ مسافر دارد و با باتری کار میکند.
اگر آزمایش ۹ماهه موفقیتآمیز باشد، کشتیهای برقی کاندلا میتوانند جایگزین ناوگان فعلی با موتور دیزلی استکهلم شوند.
کشتیرانی چقدر کربن تولید میکند؟
سالانه حدود ۱۱ میلیارد تن کالا توسط کشتی در بین حداقل ۱۵۰ کشور حمل میشود. همچنین، حدود ۸۰ درصد از تجارت جهانی توسط حمل و نقل دریایی صورت میگیرد. علاوه بر اینها، بخش کشتیرانی ۳ درصد از انتشار جهانی کربن را در پی دارد. به گفته کارشناسان، جهان نمیتواند بدون حذف این گازهای گلخانهای، خنثی از کربن شود.
به گزارش GreenBiz، کشتیها معمولاً با نفت کوره سنگین کار میکنند. این سوخت کیفیت پایین و کربن بالایی دارد. تخمین زده میشود که آلودگی هوا ناشی از کشتیرانی باعث مرگ زودرس ۶۰ هزار نفر در سال، بهویژه در مناطق ساحلی و بندری میشود.در همین ارتباط، سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) در سال ۲۰۱۸ متعهد شد که انتشار گازهای گلخانهای بخش کشتیرانی را تا سال ۲۰۵۰ به نصف کاهش دهد. این هدف در سال ۲۰۲۳ بازنگری خواهد شد. همچنین، فدراسیون FIATA پیشنهاد تدوین یک منشور کربنزدایی را از سوی سازمان بینالمللی دریانوردی و سازمانهای مردمنهاد و شرکتهای حملونقل دریایی ارائه کرده است.
چند مثال کربنزدایی در حمل و نقل دریایی
در حال حاضر، صنعت حمل و نقل در حال آزمایش سوختهای جایگزین مانند بیوگاز (زیستگاز؛ یک منبع تجدیدپذیر انرژی) است. علاوه بر این، سوختهای دیگری مانند آمونیاک و متانول با آلایندگی و کربن کم نیز در حال آزمایش هستند.
برای مثال، مالک کشتی دانمارکی Maersk در حال توسعه ۸ کشتی بزرگ کانتینری اقیانوسپیماست که میتوانند با متانول کربنخنثی کار کنند.
باد، خورشید و دیگر انواع انرژی تجدیدپذیر را میتوان در کشتیها به کار گرفت تا به حرکت آنها کمک کند. کشتیساز سوئدی Wallenius Marine و شرکای آن در حال توسعه Oceanbird هستند. یک کشتی باری با نیروی باد که میتواند ۷ هزار خودرو را حمل کند.سیستمهای هیبریدی نیز در حال توسعه هستند. Precious Shipping، مالک یک کشتی در تایلند، در حال کار بر روی توسعه یک سیستم باتری هیبریدی است که از انرژی باد و خورشید نیز استفاده میکند.
در فرانسه، بریتانی فریز در حال راهاندازی یک کشتی جدید است که قرار است بزرگترین کشتی هیبریدی جهان باشد. اقدامی در جهت کربنزدایی .
در ضمن، کشتیها میتوانند با گاز طبیعی مایع (LNG) باتری یا ترکیبی از این دو کار کنند. LNG یک سوخت فسیلی است، اما پاکتر و ایمنتر از سوختهای مبتنی بر نفت است.
Stena RoRo، شرکت سوئدی سازنده کشتیها، اعلام کرده است کشتیهای هیبریدی پلهای برای پیشرفتهای فناوری آینده هستند؛ از جمله سوختهای سبز، سلول سوخت، باتریهای بزرگتر و انرژیهای خورشیدی یا بادی.
انتهای پیام/
ارسال نظر