نماد طلا در فارکس و عوامل اثرگذار بر قیمت آن

حتما می‌دانید که اصلی‌ترین دارایی‌های موردمعامله در فارکس، ارزهای رایج بین‌المللی هستند. اما غیر از آن‌ها دارایی‌های دیگری نیز در این بازار معامله می‌شوند که طلا ازجمله مهم‌ترین آن‌هاست. این فلز قیمتی و گران‌بها از دیرباز به‌عنوان یک دارایی سرمایه‌ای و حتی مبادله‌ای مطرح بوده تا دهه‌ی ۱۹۰۰ میلادی، کشورهای جهان از آن به عنوان استاندارد معاملاتی خود در سیستم پولی بین‌المللی استفاده می‌کردند. بنابراین حضور این فلز در فارکس، چندان هم عجیب نیست.

همانطورکه می‌دانید دارایی‌ها در بازارهای مالی نه با اسم واقعی؛ بلکه با نمادهای‌شان شناخته می‌شوند. در این مقاله، ضمن معرفی نماد طلا در فارکس، علت حضور این فلز در این بازار را بررسی می‌کنیم. در ادامه نیز به مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت این دارایی می‌پردازیم. اگر قصد معامله در فارکس را دارید با ما همراه شده و با یکی از شناخته‌شده‌ترین دارایی‌های آن آشنا شوید.

نماد طلا در فارکس

دارایی‌ها در فارکس به‌صورت جفت نمایش داده می‌شوند. طلا نیز از این قاعده مستثنا نیست. اما فرق مهم این دارایی با ارزهای رایج موردمعامله در فارکس این است که به‌همراه دلار آمریکا شناخته می‌شود. نماد XAUUSD برای این دارایی در فارکس به‌کار می‌رود. همانطور که می‌بینید برخلاف ارزهای رایج مانند دلار و یورو در نام‌گذاری طلا در فارکس، خبری از مخفف آن نیست.

اما XAUUSD دقیقا چیست و چه چیزی را نشان می‌دهد؟ درحقیقت این نماد، نشان می‌دهد که معامله‌گر برای خرید یک اونس طلا به چه‌مقدار دلار آمریکا نیاز دارد. همچنین لازم به ذکر است با خرید طلا در بازارهای دیجیتال، امکان دستیابی به آن به‌صورت فیزیکی را نخواهید داشت و تنها می‌توانید این دارایی را معامله کنید.

رمزگشایی نماد طلا در فارکس

در نماد طلا در فارکس نقش قسمت USD مشخص است. این سه حرف، دلار آمریکا را در همه‌ی جفت‌ارزها نمایندگی می‌کنند. اما چرا طلا با XAU نشان داده می‌شود که ظاهرا هیچ ارتباطی با نام لاتین آن یعنی Gold ندارد؟ پاسخ این سوال را باید در جدول تناوبی مندلیف جستجو کنید. در این جدول، طلا با دو حرف AU‌ نشان داده می‌شود. این دو حرف نیز مخفف کلمه Aurum هستند که در زبان لاتین به معنی طلاست. حرف X‌ نیز به‌طورکلی در بازارهای مالی و سرمایه به‌معنی شاخص یا Index است. بنابراین در نماد XAUUSD تکلیف XAU نیز مشخص می‌شود.

دلیل حضور طلا در بازار فارکس

شاید بپرسید که اصلا چرا طلا باید در فارکس معامله شود. در این بخش این موضوع را بررسی می‌کنیم.

قدرت طلا به عنوان یک ارز بین المللی

طلا در سراسر جهان به‌عنوان یک دارایی ارزشمند و حتی گاهی وجه مبادله پذیرفته شده است. این فلز درحقیقت یک ارز بین‌المللی است که در همه‌جای دنیا اعتبار دارد. این فلز، نقش کلیدی در تعیین ثروت یک کشور بازی کرده و معمولا بانک‌های مرکزی بر توزیع آن نظارت دارند.

قدرت طلا تا همین چند سال پیش به‌اندازه‌ای بود که قدرت ارز هر کشور به ذخایر طلایش بستگی داشت. این همبستگی با عنوان استاندارد طلا شناخته می‌شد. این استاندارد در سال ۱۹۷۳ در آمریکا کنار گذاشته شد و دولت این کشور، اجازه‌ی تجارت این دارایی در بازار آزاد را صادر کرد. با‌این‌حال هنوز هم ذخایر طلای هر دولتی به‌عنوان یکی از قدرت‌های اقتصادی‌اش شناخته می‌شود. قدرتی که درنهایت به قدرت بیشتر ارز آن کشور منجر می‌شود.

ریسک پایین نگهداری طلا

طلا در دهه‌های اخیر، بیشتر به‌عنوان یک دارایی سرمایه‌ای درنظر گرفته شده و کمتر نگاه مبادله‌ای به آن می‌شود. این فلز اکنون به‌عنوان یک دارایی کم‌ریسک محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاران با استفاده از آن، ریسک سرمایه‌گذاری‌های خود در دارایی‌های مختلف را تعدیل می‌کنند. هرچند که قیمت طلا هم می‌تواند تحت تاثیر تصمیمات دولت‌ها و بحران‌های اقتصادی قرار بگیرد. بااین‌حال سابقه نشان می‌دهد که این فلز، نوسانات شدید کمتری داشته و مقاومت بالایی در برابر اتفاقات پیش‌بینی‌نشده دارد.

حضور در دیگر بازارها

دلیل دیگر حضور طلا در فارکس، حضور آن در بازارهای بورس بزرگ دنیا مانند نیویورک و لندن است. ازآنجاکه معامله‌گران ممکن است در چند بازار مالی فعالیت کنند، اشتراک دارایی‌ها می‌تواند کار آن‌ها در مدیریت، حسابرسی و انتقال دارایی‌های‌شان را ساده‌تر کند.

نوسانات مناسب

به‌عنوان دلیل آخر حضور طلا در فارکس باید به این نکته اشاره کنیم که هر دارایی در این بازار باید دارای نوسانات کوتاه‌مدت باشد. درغیر‌این‌صورت سود چندانی نصیب معامله‌گران نخواهد شد. طلا از این ویژگی نیز برخوردار بوده و به‌خوبی با ماهیت و ملزومات معامله در فارکس حتی برای معاملات کوتاه‌مدت سازگار است.

عوامل موثر بر قیمت طلا

در زمان نگارش این مطلب یعنی در ابتدای مارس سال ۲۰۲۳، قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی، به‌طور متوسط حدود ۱۸۵۰ دلار است. این در حالی است که یک ماه پیش از آن، یعنی در فوریه ۲۰۲۳، این عدد از ۱۸۷۰ دلار نیز تجاوز کرد. درحالی‌که شاید دلیل نوسان قیمت ارزهای رایج واضح باشد، اما چه چیز سبب نوسانات قیمت طلا در فارکس می‌شود؟ در این بخش، مهم‌ترین دلایل این موضوع را بررسی می‌کنیم.

ذخایر بانک‌های مرکزی

بانک‌های مرکزی هر کشور، منابع اصلی ذخیره و توزیع ارزها و طلا هستند. با افزایش ذخایر پولی بانک‌ها، معمولا قیمت طلا نیز افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه یکی از راه‌کارهای آن‌ها نه ذخیره‌ی خود ارز، بلکه تبدیل آن به طلا و سپس ذخیره‌ی آن است. درحقیقت، بیشترین مشتریان طلا در سراسر جهان، بانک‌های مرکزی هستند. با افزایش یا کاهش تقاضای آن‌ها قیمت این دارایی نیز افزایش پیدا می‌کند. بانک‌های مرکزی معمولا طلا را از کشورهایی با ذخایر بیشتر خریداری می‌کنند.

در این میان، ذخایر طلای آمریکا، به‌عنوان کشوری که ارز رایجش با طلا گره خورده است، تاثیر بیشتری بر قیمت این فلز دارد. جالب است بدانید که آمریکا بیشترین ذخایر طلا را در اختیار خود دارد. پس از آن نیز کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه قرار دارند. بنابراین تغییرات ذخایر این کشورها و وضعیت عرضه و تقاضا از سوی آن‌ها نیز بر قیمت طلا اثرگذار است.

ارزش دلار آمریکا

رابطه‌ی قیمت طلا و قیمت دلار آمریکا، معکوس است. به این معنی که با افزایش ارزش دلار، قیمت طلا کاهش می‌یابد. درواقع، این دو دارایی به‌نوعی خنثی‌کننده و کنترل‌کننده‌ی یکدیگر نیز هستند. با کاهش قیمت دلار، تقاضا برای خرید طلا و درنتیجه قیمت آن افزایش می‌یابد.

درست به دلیل همین رابطه معکوس است که بسیاری طلا را به‌عنوان یک دارایی ضدتورمی می‌شناسند. سرمایه‌گذاران مطمئن خواهند بود که با کاهش قیمت دلار در اثر روندهای تورمی، قیمت طلا افزایش یافته و درنتیجه، ارزش سبد سرمایه‌گذاری‌هایشان کاهش چندانی به خود نخواهد دید. رابطه‌ی معکوس دلار آمریکا و طلا به معنی وجود همین رابطه بین تورم و عوامل تورم‌زا با قیمت طلا نیز هست.

تقاضای جهانی برای جواهرات و صنعت

بزرگترین مصرف طلا در صنعت جواهرات است. طلا از دیرباز یک متریال اصلی در ساخت زیورآلات بوده و هم‌اکنون نیز تقریبا نیمی از مصرف جهانی این فلز در این صنعت است. کشورهای چین، هند، چین، ایالات متحده، کشورهای عربی و ترکیه، بزرگترین تولیدکننده‌های جواهرات در دنیا هستند. بنابراین تقاضا در این صنعت، قطعا تاثیر قابل‌توجهی بر قیمت طلا خواهد داشت.

دیگر مصرف‌کننده‌های بزرگ طلا، صنایع حوزه‌ی فناوری هستند. در بسیاری دستگاه‌های دیجیتال، لوازم الکترونیکی، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی از طلا استفاده می‌شود. به‌طور متوسط حدود ۷٫۵ درصد تولیدات طلا در جهان در این صنایع مصرف می‌شود.

وضعیت تولید طلا

مانند تقاضا، عرضه و تولید طلا نیز بر قیمت آن تاثیر مستقیم دارند. کشورهای اصلی تولیدکننده‌ی این فلز در جهان عبارتند از:

  • چین

  • آفریقای جنوبی

  • ایالات متحده

  • استرالیا

  • روسیه

  • پرو

هرچه تولید این کشورها بیشتر باشد، انتظار می‌رود که قیمت طلا روند خنثی یا کاهشی را در پیش بگیرد. کشف یک معدن بزرگ نیز می‌تواند چنین تاثیری در پی داشته باشد. با‌این‌حال، حجم تولید طلا از سال ۲۰۱۶ تغییر قابل‌توجهی به خود ندیده است. وضعیت سیاسی، اقتصادی این کشورها تاثیرات بیشتری بر قیمت طلا دارد. حتی بحران‌های طبیعی مانند سیل و زلزله در آن‌ها و نزدیکی‌شان به معادن طلا بر قیمت جهانی این فلز اثرگذار است.

وضعیت بازارهای مالی و سیاست

همانطورکه گفتیم بسیاری از سرمایه‌گذاران از طلا به‌عنوان یک دارایی ضدتورمی استفاده می‌کنند. زمانی که وضعیت بازارهای سهام، اوراق قرضه و ارزهای دیجیتال بحرانی می‌شود، تمایل به نقد کردن سرمایه در این بازارها به نفع تمایل به سرمایه‌گذاری در طلا افزایش می‌یابد.

بازار دیگر تاثیرگذار در قیمت طلا، بازار املاک (Real Estate) در آمریکاست. این بازار هم معمولا رابطه‌ی مستقیمی با سهام و اوراق قرضه دارد. علاوه بر این، بی‌ثباتی سیاسی در سطح جهانی و نیز در یک کشور، می‌تواند سبب افزایش تقاضا برای طلا و افزایش قیمت آن در همان کشور شود.

سخن آخر درباره طلا و قیمت آن

امروزه و مانند همیشه، طلا یکی از مهم‌ترین دارایی‌های سرمایه‌ای محسوب می‌شود. این فلز در گذشته، نقش مستقیم‌تری در اقتصاد جهانی بازی می‌کرد و حتی از آن به‌عنوان یک ابزار مبادله‌ای نیز استفاده می‌شد. جایگاه طلا به‌عنوان یک دارایی معتبر و ارزشمند در همه‌ی نقاط دنیا سبب حضور پررنگ آن در بازارهای مالی ازجمله فارکس شده است. نماد طلا در فارکس، XAUUSD‌ بوده و قیمت آن همواره در پیوند با دلار آمریکا به ازای هر انس بیان می‌شود.

ازجمله مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت طلا نیز وضعیت تقاضا در بانک‌های مرکزی، صنعت جواهرات و صنایع مربوط به فناوری هستند. علاوه بر این‌ها، ارزش دلار آمریکا، وضعیت تولید طلا در کشورهای اصلی تولیدکننده‌ی این فلز و وضعیت دیگر بازارهای مالی به‌ویژه اوراق قرضه و سهام نیز بر قیمت طلا اثرگذار هستند.

منبع: آکادمی آی تی بی

 

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

در شرایط فعلی کدام بازار را برای سرمایه گذاری مناسب تر و کم ریسک تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما