از قطار ملی چه خبر؟
اقتصاد ۱۰۰ - رئیس پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی با اشاره به روند ساخت سیستم رانش قطار ملی به عنوان مهمترین بخش قطار و با فناوری بالا، گفت: به دلیل نداشتن شرایط و بستر تست کامل و مناسب برای قطار در کشور و همچنین محدودیتهای زیاد مالی، فراهم کردن شرایط آزمون قطار بیش از حد انتظار زمانبر شده است.
به گزارش گروه دانش و فناوری، حمید آبروشن، اصلیترین چالش صنعت برق کشور بهویژه در شرایط فصل گرما را ناترازی تولید و مصرف برق دانست و اظهار کرد: مکانیسمهای ناکارآمد قیمتگذاری برق و انرژی، توقف یا کند شدن احداث نیروگاههای جدید و تجدیدپذیر و عدم استقبال سرمایهگذاران برای فاینانس مالی در صنعت برق و در نتیجه در بازار توسعه تجهیزات صنعت برق از دیگر چالشهای این صنعت به شمار میرود.
وی با اشاره به اهمیت استفاده از فناوریهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی و بینایی کامپیوتر در این صنعت، تاکید کرد: به صورت کلی تاثیر هوش مصنوعی در صنایع مختلف و همچنین صنعت برق در ابعاد و تنوع وسیع و گستردهای میتواند در آینده نمود داشته باشد و بیشتر خطای انسانی در فعالیتهای صنعتی را حذف و اتوماسیونسازی صنایع را ضروری میکند.
آبروشن یادآور شد: افزایش سرعت اقدام بهویژه در پیشگیری و رفع خرابیها نیز از مزایای بهرهگیری از فناوریهای جدید در این صنعت است؛ از این رو این موضوع میتواند در صنعت برق مورد توجه قرار گیرد.
رئیس پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی به نمونههای کاربرد فناوریهای نوین در این صنعت اشاره کرد و یادآور شد: فناوریهای دیجیتال و هوش مصنوعی در تعادل تولید انرژیهای فسیلی و انرژیهای تجدیدپذیر در آینده میتواند در کنترل آلایندهها و کاهش دیاکسید کربن یا گازهای گلخانهای مؤثر باشد؛ چرا که توسعه هوش مصنوعی و پیشبینیهای آب و هوایی میتواند ما را در ارائه دادههای لازم برای برنامهریزی در زمینه تامین و تولید انرژی با اولویت انرژیهای تجدیدپذیر یاری کند.
وی اضافه کرد: در مثال دیگر با افزایش حسگرهای متعدد نصب شده در شبکه توزیع برق میتوان به فرآیند ترمیم خودکار و سریع شبکه برق در اتفاقات و خرابیهای احتمالی با اصلاح مسیر توزیع برق در کوتاهترین زمان ممکن از قطعی برق جلوگیری کرد و یا با افزایش خودروهای برقی در آینده و ضرورت شارژ باتریهای خودروها جهت جلوگیری از تجمع مصرف در مناطق خاص از طریق هوش مصنوعی و نرمافزارهای کاربردی بتوان توزیع مصرف مناسب را جهت جلوگیری از تجمع مصرف در یک منطقه اعمال کرد.
به گفته رئیس پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی، از طریق فناوری اینترنت اشیاء میتوان تجهیزات اصلی صنعت برق را از مرحله تولید تا مصرف پایش کرد و اقدامات تعمیر و نگهداری را در زمانهای مناسب قبل از خرابی و تحمیل قطعی برق، برنامهریزی کرد.
آخرین وضعیت ساخت سیستم رانش قطار ملی مترو
آبروشن با اشاره به دستاوردهای این پژوهشکده به آخرین وضعیت ساخت سیستم رانش قطار ملی متر اشاره کرد و یادآور شد: سیستم رانش قطار مترو مهمترین بخش قطار و با فناوری بالا است و در پروژه بزرگ قطار ملی مترو سازمان جهاد دانشگاهی علم و صنعت مسئولیت طراحی، ساخت، تامین و اجرای این بخش را بر عهده داشته است.
وی خاطر نشان کرد: این پروژه اواسط سال ۱۳۹۸ آغاز شد و در اواخر سال ۱۳۹۹ تستهای اولیه و کارخانهای آن پایان یافت و در فروردین ۱۴۰۰ رونمایی شد.
رئیس پژوهشکده برق جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی علم و صنعت تمامی آزمونهای نوعی (تایپ تست) تجهیزات اصلی این سیستم را از مؤسسات معتبر بینالمللی دریافت کرده است، ادامه داد: قطار ملی در نهایت تحت نظر کارگروه کارفرمایی قطار ملی مترو و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، شرکت متروی تهران و جهاد دانشگاهی برنامه اخذ گواهی ایمنی سیر برای مسافرگیری را از طریق همکاری دو شرکت خارجی دنبال کرده است، ولی به دلیل نداشتن شرایط و بستر تست کامل و مناسب برای قطار در کشور و همچنین محدودیتهای زیاد مالی، فراهم کردن شرایط آزمون قطار بیش از حد انتظار زمانبر شده است.
وی افزود: در حال حاضر تقریبا تمام تست و آزمونهای اصلی قطار ملی مترو با موفقیت سپری شده و با تکمیل مستندات و انجام تعهدات قراردادی اشاره شده با همکاری دو شرکت خارجی توسط این کارگروه این مرحله نیز پایان خواهد یافت.
آب روشن اظهار کرد: در ادامه این پروژه ساخت ۴۲۰ واگن (۶۰ رام قطار ملی) در ۴ مرحله ۱۰۵ واگنی مد نظر شرکت مترو و شهرداری تهران است که با تامین مالی و بودجه مورد نیاز که به نظر میرسد سختتر و مشکلتر از حل موارد فنی و فناورانه است، دنبال خواهد شد.
ساخت درایورهای کنترل
رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علم و صنعت، طراحی و ساخت درایوهای کنترل دور موتورهای پرقدرت (VFD) تا ۱۵ مگاوات را از دیگر دستاوردهای این نهاد نام برد و گفت: این سیستم در صنایع مختلف از جمله فولاد، معادن، نفت، گاز و پتروشیمیها کاربرد وسیع دارد؛ چرا که استفاده از این درایوها در صنایع میتواند کاهش بسیار زیاد مصرف برق و انرژی را به دنبال داشته باشد؛ از این رو این محصول از دستاوردهای مهم و ارزشمند پژوهشکده و سازمان به شمار میرود.
وی افزود: همچنین بعد از تکمیل و ساخت سیمولاتور نمکزدایی نفت به روش الکترواستاتیک طراحی کامل و تفصیلی تجهیزات نمکزدایی الکترواستاتیک در ظرفیت صنعتی ۵۰ هزار بشکه اسمی به صورت Skid Mounted و آمادگی ساخت در این ظرفیت صنعتی که از نیازهای مهم و استراتژیک کشور است، از دیگر دستاوردهای مهم ما است.
ساخت سیستم رانش قطارهای پرسرعت
آب روشن، اجرا و اتمام برنامه و پروژههای آتی سازمان جهاد دانشگاهی علم و صنعت و پژوهشکده برق را از برنامههای در دستور کار این مرکز نام برد و گفت: مطالعات اولیه و مفهومی این پروژهها عمدتا انجام شده و در مرحله تکمیل طراحی و یا تعیین همکار کارفرمایی است.
وی ادامه داد: طراحی و ساخت تجهیزات سیستم رانش قطارهای پر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت از جمله این طرحها است. همچنین "بهینهسازی و ارتقای سیستم رانش قطارهای با تکنولوژی DC متروی تهران"، "طراحی و ساخت قوای محرکه برقی کامیونهای دامتراک معادن" و ارتقای تکنولوژی سیستم غبارگیرهای صنعتی (الکتروفیلترها) از طریق منابع تغذیه فرکانس بالا و پالسی"در دستور کار محققان جهاد دانشگاهی علم و صنعت قرار دارد.
وی از طراحی و ساخت اینورترهای نیروگاه خورشیدی در قدرتهای بالا خبر داد و گفت: همچنین به لحاظ ساختار اجرایی انتقال فعالیتهای بلوغ یافته چند مرکز تخصصی سازمان که دارای توجیه اقتصادی مناسب هستند، به شرکتهای وابسته سازمان و نیز توسعه بازار و صادرات خدمات فنی و مهندسی در چند کشور هدف از برنامههای سازمان در سال جاری و چند سال آتی است.
انتهای پیام
ای کاش از شرکت واگن سازی تهران هم نام میبردید - اگر کارشناسان و تکنسینهای این شرکت نبودند - بنده هم جز انها هستم- به هیچ وجهه این قطار ساخته نمیشد - البته برخی از انها از قطار چینی به عاریت گرفته شده است ولی بازهم توانمندیهای این قطار نوید بخش امید فردای بهتر ایران اسلامی هست و تفسیر کلمه - ما میتوانیم - را به دنبال دارد =بطوریکه شریک تجاری و سنتی چینی از توانمندیهای متخصصین ما حیران هستند و نبوغ ایرانی در شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی مثل دوران جنگ همیشه راهگشای این مرز و بوم هست و باید یادمان باشد که صاحب اصلی این مملکت همان امام زمان است و ما همه سرباز ایشانیم