سفر «ایلان ماسک» به چین در میان رقابت چین و آمریکا بر سر هوش مصنوعی
اقتصاد ۱۰۰ - چین با بازگشت «ایلان ماسک» به پکن در بحبوحه رونق هوش مصنوعی این کشور، عرضه مدلهای زبانی بزرگ مبتنی بر هوش مصنوعی را تسریع کرده و به رقابت تنگاتنگ چین با آمریکا در صحنه جهانی هوش مصنوعی مشغول است.
به گزارش گروه دانش و فناوری، گزارشهای منتشر شده از موسسات پژوهشی دولتی چین نشان میدهند که سازمانهای این کشور در سه سال گذشته، تلاشهای خود را برای پیشبرد الگوریتمهای هوش مصنوعی افزایش دادهاند و ۷۹ «مدل زبانی بزرگ»(LLM) را راهاندازی کردهاند.
براساس گزارشی که توسط موسسههای پژوهشی تحت نظر وزارت علوم و فناوری چین منتشر شده است، توسعه مدلهای زبانی بزرگ که با حجم بزرگی از دادههای متنی و با استفاده از روشهای یادگیری عمیق آموزش میبینند، در سال ۲۰۲۰ وارد مرحله پرسرعت شد.
ظهور سریع مدلهای زبانی بزرگ در چین
سال ۲۰۲۰ با انتشار دو مدل زبانی بزرگ از سوی سازمانهای چینی همراه بود اما این تعداد در آمریکا به ۱۱ مدل میرسید. با وجود این، سال بعد هر دو کشور ۳۰ مدل زبانی بزرگ را منتشر کردند. سازمانهای آمریکایی در سال ۲۰۲۲، ۳۷ مدل را منتشر کردند که اندکی بیشتر از ۲۸ مدل چین بود اما در سال ۲۰۲۳، چین با ۱۹ مدل پیشتاز بوده و از ۱۸ مدل آمریکا پیشی گرفته است.
در گزارشها آمده است: چین و آمریکا با اختلاف زیادی در توزیع مدلهای زبانی بزرگ منتشرشده در سراسر جهان پیشتاز هستند و بیش از ۸۰ درصد از کل سهم جهانی را تشکیل میدهند.
کنترلهای صادراتی از سوی آمریکا، چالشهای مهمی را برای صنعت هوش مصنوعی چین ایجاد میکنند و محدودیتهایی را برای این کشور به همراه دارند. با وجود این موانع، غولهای فناوری چین از جمله «علیبابا»(Alibaba)، «سنستایم»(SenseTime) و «بایدو»(Baidu)، از فناوری «ChatGPT» شرکت «OpenAI» پیروی کردند و به راهاندازی چتباتهای خود پرداختند که مبتنی بر هوش مصنوعی و مدلهای زبانی بزرگ هستند.
بازدید «ایلان ماسک» در میان رونق هوش مصنوعی چین
در میان پیشرفتهای هوش مصنوعی چین، «ایلان ماسک»(Elon Musk) مدیرعامل شرکت «تسلا»(Tesla)، یک سفر پر از ریسک را به این کشور آغاز کرد که نشاندهنده بازگشت او به بزرگترین مرکز تولید خودروی الکتریکی پس از سه سال غیبت بود. ماسک در جریان این سفر و دیدار با وزیر امور خارجه چین، تمایل خود را برای گسترش تجارت در چین و مخالفت خود را با جدا کردن اقتصاد آمریکا و چین ابراز کرد.
به رغم تشدید رقابت از سوی خودروهای الکتریکی ساخت چین و عدم اطمینان پیرامون توسعه کارخانه تسلا در شانگهای، «دنیل آیوز»(Daniel Ives) تحلیلگر شرکت سرمایهگذاری «ودبوش»(Wedbush) انتظار دارد تسلا روی افزایش ردپای خود در چین تمرکز کند. آیوز از بازار خودروهای الکتریکی چین که بزرگترین بازار در سطح جهان به شمار میرود، به عنوان «بازار غاز طلایی خودروهای الکتریکی» یاد کرد که به معنای منبعی مستمر از سود است.
«اسپیسایکس»(SpaceX) شرکت فضایی ماسک و شبکه ماهوارهای «استارلینک»(Starlink) آن، توجه پژوهشگران چینی را به خود جلب کرده است و شرکتهای دولتی چین را بر آن داشته تا ماهوارههای ارتباطی خود را به مدار پایین زمین پرتاب کنند.
انتهای پیام
ارسال نظر