رانندگی بدون دخالت دست؛ ب ام و X5 و X6 با فناوری خودران سطح 2+ معرفی شد
اقتصاد ۱۰۰ - شرکت ب ام و از نسخه فیسلیفت دو کراساوور X5 و X6 رونمایی کرد. این نسخه بهعنوان مدل 2024 راهی بازار خواهد شد. طبق روال مرسوم در بین خودروسازان آلمانی، نسخه فیسلیفت این دو خودرو ...
به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از دیجیاتو، ب ام و از نسخه فیسلیفت دو کراساوور X5 و X6 رونمایی کرد. این نسخه بهعنوان مدل 2024 راهی بازار خواهد شد. طبق روال مرسوم در بین خودروسازان آلمانی، نسخه فیسلیفت این دو خودرو نیز تغییرات زیادی ندارد و طراحان به بازنگریهای جزئی در نمای بیرونی بسنده کردهاند. اما X5 و X6 مدل 2026 در زیر پوسته تغییرات بیشتری دارند و از قدرت بیشتر و عملکرد بهتری برخوردار هستند. ب ام و فیسلیفت X5 و X6 را به فناوری خودران سطح 2+ مجهز کرده است. با تکیه بر این فناوری و آپشن «دستیار اتوبان» راننده میتواند حین رانندگی در اتوبان، دستهای خود را از روی فرمان بردارد.
نمای ظاهری و فرمول ثابت ب ام و
اولین تغییری که در نسخه فیسلیفت ب ام و X5 و X6 جلب توجه میکند، فرم چراغهای روشنایی در روز است. این چراغها حالا شکلی مشابه با یک پیکان دارند. سپر موجود در این نسخه نیز جدید است و طراحی متفاوتی نسبت به قبل دارد. برای اولین بار، X5 مدل 2024 مشتریان میتوانند آپشن جلوپنجره نورپردازیشده را سفارش دهند. این آپشن چند سالی است که برای X6 عرضه میشود.
ب ام و X5 2019
ب ام و X5 2024
مدل 2024 از ب ام و X6 بهدلیل بهرهمندی از قطعات M Sport در حالت استاندارد، چهره تهاجمیتری دارد. ورودیهای هوای موجود در زیرجلوپنجره این نسخه ششضلعی هستند و جلوپنجره بهرنگ مشکی است.
تغییرات بیشتر برای کابین
در داخل کابین، برای کشف تغییرات نیازی به ذرهبین نیست! پنل منحنی حاضر در پشت فرمان که در حال فراگیر شدن در بین محصولات ب ام و است، در X5 و X6 مدل 2024 نیز به چشم میخورد. این پنل شامل یک نمایشگر 12.3 اینچی برای ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده و یک نمایشگر 14.9 اینچی برای مدیریت سیستم اینفوتینمنت میشود.
با آنکه ب ام و X5 و X6 مدل 2024 از انواع ژستهای حرکتی و فرمانهای صوتی پشتیبانی میکند، ولی دکمه گردان iDrive کماکان در این مدلها به حیات خود ادامه میدهد. این دکمه نمادین اکنون 22 سال سن دارد! اگر با دقت به اطراف این دکمه نگاه کنید، اثری از اهرم انتخاب وضعیت گیربکس پیدا نخواهید کرد. در عوض یک کلید مخصوص خواهید دید که با جابجایی آن وضعیت گیربکس تغییر میکند.
تغییر دیگر در داخل کابین به دریچههای سیستم تهویه مربوط میشود. دریچههای حاضر در بخش میانی داشبورد بسیار بسیار باریک شدهاند و دکمههای موجود در زیر آن لمسی هستند. نوار نورانی روی داشبورد هم جدید است و طراحان آن را از سری 7 و X7 جدید الگوبرداری کردهاند.
مشخصات فنی ب ام و X5 و X6 مدل 2024
لیست پیشرانه فیسلیفت X5 و X6 با X7 مشترک است. نسخه پایه از X5 2024 با کد sDrive40i و سیستم انتقال قدرت به محور عقب عرضه خواهد شد. این نسخه بههمراه تریم xDrive40i و X6 xDrive40i با پیشرانه هیبرید نرم 48 ولتی بهفروش خواهد رسید. قلب اصلی این پیشرانه را موتور 3 لیتری توئین توربوی شش سیلندر تشکیل میدهد. این موتور اینک 375 اسب بخار قدرت و 540 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. چنین خروجی قابل توجهی، در مقایسه با قدرت نسخه قبل از فیسلیفت 40 اسب بخار بیشتر است.
ب ام و X5 2019
ب ام و X5 2024
با اتکا به این قوای محرکه توانمند، نسخههای چهار چرخ محرک از مدلهای مذکور قادر هستند در عرض 5.2 ثانیه سرعت خود را به 60 مایل یا 96 کیلومتر در ساعت برسانند. این فاکتور در مقایسه با قبل یک دهم ثانیه کاهش یافته است.
برد حرکتی بیشتر در حالت پیمایش برقی برای مدلهای هیبریدی شارژی
موتور 3 لیتری شش سیلندر در زیر کاپوت X5 xDrive50e PHEV نیز قرار دارد. همانطور که قابل حدس است، این تریم از پیشرانه هیبریدی شارژی بهره میبرد. مکمل عملکرد موتور بنزینی، یک موتور برقی است که با گیربکس 8 سرعته استپترونیک یکپارچه شده؛ این موتور 194 اسب بخار قدرت و 449 نیوتن متر گشتاور دارد. شاید بدانید موتور برقی موجود در xDrive45e قبلی، قدرتی برابر با 111 اسب بخار تولید میکند.
مجموع قدرت پیشرانه ب ام و X5 xDrive50e PHEV به 483 اسب بخار قدرت و 699 نیوتن متر گشتاور میرسد. برای مقایسه باید گفت xDrive45e قبلی، 389 اسب بخار و 600 نیوتن متر گشتاور دارد. بهلطف این افزایش خروجی چشمگیر، X5 xDrive50e PHEV در عرض 4.6 ثانیه صفر تا 60 مایل یا 96 کیلومتر را طی میکند. این فاکتور برای xDrive45e برابر با 5.3 ثانیه است.
ب ام و X5 xDrive50e PHEV در حالت تمام الکتریکی قادر است تا 40 مایل یا 64 کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد؛ رقمی که در مقایسه با xDrive45e بهمیزان 10 مایل یا 16 کیلومتر بیشتر است. این امر در افزایش حجم باتری از 24 به 29.5 کیلووات ساعت ریشه دارد. نسخه هیبریدی شارژی فیسلیفت X5 از لحاظ سرعت شارژ نیز پیشرفت کرده و بهجای شارژر 3.7 کیلوواتی، از شارژر 7.4 کیلوواتی پشتیبانی میکند. نکته جالب اینکه راننده میتواند همواره با تلفن همراه خود بر وضعیت شارژ نظارت داشته باشد.
ب ام و نسخه هیبریدی شارژی از X5 را بهطور استاندارد با قابلیت IconicSounds Electric تولید خواهد کرد. این قابلیت هنگام رانندگی در حالت تمام الکتریکی، با پخش صدای مخصوص راننده را سرگرم میکند! ذکر این نکته ضروری است که فیسلیفت ب ام و X6 همچون قبل با پیشرانه هیبریدی شارژی تولید نخواهد شد.
تکنولوژی هیبرید نرم ب ام و برای مدلهای M60i
فیسلیفت ب ام و X5 و X6 با تریم جدید M60i قابل انتخاب خواهد بود. موتور 4.4 لیتری V8 معروف به S68 حاضر در زیر کاپوت این مدلها با همکاری سیستم هیبرید نرم 48 ولتی 523 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاورتولید میکند.
اما در این بین یک نکته عجیب وجود دارد. ب ام و شتاب X5 و X6 مدل 2024 را 4.2 ثانیه اعلام کرده است. حال آنکه مدلهای 2023 شتابی برابر با 4.1 ثانیه دارد. احتمال میرود مدلهای جدید از نظر مصرف سوخت دارای وضعیت بهتری باشند.
تمامی نسخههای مختلف ب ام و X6 2024 با کمکفنرهای تطبیقپذیر بهدست مشتریان خواهند رسید. در خانواده X5، تریم xDrive50e با سیستم تعلیق بادی استاندارد وارد بازار خواهد شد. خریداران سایر تریمها این قابلیت را باید از لیست آپشنها انتخاب کنند. در نسخه M60i از هر دو کراساوور X5 و X6 چرخهای محور عقب نیز فرمانپذیر هستند.
معرفی رانندگی بدون دخالت دست در X5 و X6
ب ام و فیسلیفت X5 و X6 را به فناوری خودران سطح 2+ مجهز کرده است. با تکیه بر این فناوری و آپشن «دستیار اتوبان» راننده میتواند حین رانندگی در اتوبان، دستهای خود را از روی فرمان بردارد. این ویژگی تا سرعت 85 مایل یا 137 کیلومتر در ساعت در دسترس است. البته باید تاکید کنیم فقط در برخی از اتوبانهایی که قبلأ از آنها نقشهبرداری شده، میتوان از این ویژگی استفاده کرد. گفتنی است آپشن دستیار اتوبان بخشی از پکیج Driving Assistance Professional محسوب میشود. این آپشن در iX و X7 نیز وجود دارد.
از دیگر تکنولوژیهای پیشرفته ب ام و X5 و X6 باید به ارتباط 5G ، امکان استفاده از تلفن همراه اندرویدی و iOS بهعنوان سوئیچ، مسیریاب مبتنی بر واقعیت افزوده و پشتیبانی از فرمانهای صوتی برای مدیریت سیستم تهویه و باز و بسته کردن شیشهها اشاره کنیم. این دو کراساوور بهطور استاندارد از دستیار دنده عقب نیز سود میبرند. شاید بدانید این ویژگی در مواقعی که دید راننده کم است، به کمک راننده میآید. دستیار پارک با تلفن همراه هم بهعنوان آپشن قابل انتخاب است.
قیمت و زمان عرضه
فیسلیفت ب ام و X5 و X6 از آوریل 2023 در کارخانه اسپارتانبورگ واقع در کارولینای جنوبی تولید خواهد شد. قیمت ارزانترین تریم X5 که حامل کد sDrive40i است، با 3,600 دلار افزایش، از 66,195 دلار شروع میشود و تا 90,295 دلار برای تریم پرچمدار M60i xDrive بالا میرود. قیمت X6 2024 هم بین 74,895 و 94,595 دلار متغیر است.
در جدول زیر میتوانید لیست کامل قیمت را مشاهده نمایید:
نام مدل | قیمت به دلار | افزایش قیمت نسبت به مدل 2023 |
X5 sDrive40i | $66,195 | $3,600 |
X5 xDrive40i | $68,495 | $3,600 |
X5 xDrive50e | $73,495 | $6,800 |
X5 M60i xDrive | $90,295 | $3,900 |
X6 xDrive40i | $74,895 | $3,800 |
X6 M60i xDrive | $94,595 | $4,500 |
ارسال نظر