گوشی‌های هوشمند اندرویدی هم به سیستم ارسال پیام ماهواره‌ای مجهز می‌شوند

شرکت کوالکوم به تازگی از فناوری جدید روی تراشه‌های خود رونمایی کرده که به کاربران تلفن‌های همراه هوشمند این امکان را می‌دهد که بتوانند پیام‌های متنی خود را از طریق ماهواره‌ها ارسال کنند.

گوشی‌های هوشمند اندرویدی هم به سیستم ارسال پیام ماهواره‌ای مجهز می‌شوند

به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل ازجی اس ام ، معاون اجرایی شرکت کوالکام برای نمایش دستاورد جدید این شرکت روز یکشنبه ششم ژانویه در مقابل تعدادی از خبرنگاران، پیامی روی یک دستگاه مستطیل شکل بزرگ شبیه به یک تبلت نوشت، دکمه ارسال را فشرد و تلفنش را رو به آسمان گرفت تا پیام ارسال شود. ثانیه‌هایی بعد پیامی که او فرستاده بود روی تلفن همراه ساده و معمولی‌اش ظاهر شد.

در ظاهر این مسأله که پیامی از یک وسیله شبیه به تلفن همراه ارسال و در گوشی موبایل دریافت شود برای انسان قرن بیست‌ویکمی یک صحنه کسل‌کننده است اما واقعیت این است که این بار فرایند این ارسال و دریافت پیام کمی متفاوت بود. پیام در ابتدا برای یک ماهواره که حدود 485 مایل (780 کیلومتر) بالاتر از سطح زمین قرار دارد ارسال می‌شد و سپس این ماهواره پیامی را که دریافت کرده به یک تلفن همراه هوشمند ساده هدایت می‌کرد.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست در داخل این وسیله که فرانچسکو گریلی، معاون اجرایی شرکت کوالکام برای ارسال پیام ماهواره‌ای از آن استفاده کرد قطعاتی قرار داشت که قرار است از نیمه دوم سال 2023 میلادی در تعدادی از تلفن‌همراه‌های هوشمند از آن‌ها استفاده شود. گریلی می‌گوید قرار نیست تغییری در ابعاد گوشی‌ها ایجاد شود. این فناوری شرکت کوالکام که اسنپ دراگون ستلایت (Snapdragon Satellite) نام دارد برخلاف آیفون 14 که تنها در موارد اضطراری اجازه استفاده از پیام اضطراری ماهواره‌ای را به کاربران می‌دهد، این قابلیت را دارد که پیام‌های متنی استاندارد و غیراضطراری را نیز ارسال کند.

معاون اجرایی شرکت کوالکام می‌گوید «این فناوری به کمک شرکت ارتباطاتی ایریدیوم – که مجموعه‌ای از 66 ماهواره فعال را اداره می‌کند - ایجاد شده تا کاربران آن بتوانند در هر کجای کره زمین که قرار دارند، با دیگر نقاط جهان متصل باشند و همین است که آن را متمایز می‌سازد.»

این اولین بار نیست که شرکت‌های سازنده تلفن‌های همراه به سوی استفاده از فناوری انتقال پیام از طریق ماهواره حرکت می‌کنند. در حال حاضر کاربران آیفون 14 در شش کشور می‌توانند از ویژگی انتقال پیام‌های اضطراری اپل از طریق ماهواره استفاده کنند، انتظار می رود همکاری بین T-Mobile و SpaceX در سال جاری به ثمر بنشیند و AT&T در حال بررسی اتصال تلفن به ماهواره با ابزاری به نام AST SpaceMobile است.

به گفته کارشناسان حوزه تکنولوژی، فناوری جدید شرکت کوالکام به سازندگان تلفن همراه که قبلا از تراشه‌های این شرکت استفاده می‌کردند این امکان را می‌دهد که در ازای پرداخت مبلغ اندکی بتوانند گوشی‌های خود را به فناوری اتصال به ماهواره مجهز کنند.

با توجه به این که بسیاری از سازندگان بزرگ تلفن همراه نظیر سامسونگ و موتورولا از تراشه‌های کوالکام در تلفن‌های همراهشان استفاده می‌کردند، احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور تعدادی بسیار زیادی از کاربران تلفن‌های هوشمند در جهان قادر به بهره‌گیری از فناوری اتصال به ماهواره خواهند بود.

شرکت کوالکام اعلام کرده که قصد دارد در ابتدا این فناوری را به گوشی‌هایی که از تراشه اسنپ دراگون 8 نسل 2 استفاده می‌کنند اضافه کند. این یعنی در ابتدا گوشی‌های پرچمدار و گران قیمت که از این تراشه استفاده می‌کنند صرفا قادر به برقراری ارتباط ماهواره‌ای خواهند بود. در مرحله بعد قرار است در تلفن‌های هوشمند میان رده نیز این فناوری توسعه داده شود. هنوز زمان دقیق برای آغاز اجرای این پروژه اعلام نشده است.

متیو دش، مدیرعامل شرکت ایریدیوم می‌گوید: «هیچ نقطه‌ای در کره زمین وجود ندارد که ماهواره‌های تحت مالکیت این شرکت پوشش ندهند.» با این حال به گفته او یک استثنا هم وجود دارد: «تنها جایی که شما نمی‌توانید پیام ماهواره‌ای ارسال کنید، کشوری است که در آن دولت اجازه این کار را ندهد؛ مثل ایران و کره شمالی.»

کریستیانو امون، مدیر عامل کوالکام هم اعلام کرده این که در حال حاضر درباره تلفن‌های هوشمند صحبت می‌شود دلیلی برای این نیست که بعدها در لپ‌تاپ‌ها یا اتوموبیل‌ها نتوان از این فناوری استفاده کرد. 

منبع : جی اس ام
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

برای جبران کسری بودجه دولت،کدام روش را مناسب تر می دانید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما