اتحادیه اروپا میخواهد مانع جمعآوری اجباری اطلاعات کاربران توسط غولهای فناوری شود
قانونگذاران حریم خصوصی اتحادیه اروپا میگویند متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام نمیتواند کاربران را مجبور کند تا با جمعآوری دادهها موافقت کنند.
به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از دیجیاتو، به گزارش والاستریت ژورنال و رویترز، قانونگذاران حریم خصوصی اتحادیه اروپا میگویند متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام نمیتواند کاربران را مجبور کند تا با جمعآوری دادهها موافقت کنند و برای پیوستن به متا از آنها رضایت اجباری بگیرد.
به موجب این تصمیمها، دیگر پلتفرمهای اجتماعی نیز همچون متا نمیتوانند کاربران را مجبور کنند تا برای ایجاد حساب کاربری، رضایت بدهند دادههای آنها جمع آوری شود. این تصمیم تغییری بزرگ در نحوه عملکرد شبکههای اجتماعی و اصلاح ساختاری در قوانین حریم خصوصی خواهد بود.
گفتنی است جزییات مربوط به تصمیمات جدید قانونگذاران هنوز به صورت رسمی منتشر نشده است. اما این تصمیمها، تهدیدی برای مدل کسب و کار غول رسانههای اجتماعی خواهد بود و زیربنای مالی این شرکت را دستخوش تغییراتی قرار میدهد. به موجب این تصمیمات، متا دیگر نمیتواند کاربران را مجبور کند تا برای ایجاد حساب کاربری در فیسبوک و اینستاگرام، خط مشی این شرکت را بپذیرند و دادههای آنها برای تبلیغات هدفمند مورد استفاده قرار گیرد.
پایانی بر تبلیغات هدفمند و جمع آوری دادههای کاربران متا
کاربران برای ایجاد حساب کاربری در فیسبوک و اینستاگرام، باید خط مشی حفظ حریم خصوصی متا را بپذیرند، در غیر این صورت نمیتوانند اکانت داشته باشند. قانونگذاران حریم خصوصی اتحادیه اروپا، چنین رویکردی را مغایر قوانین مربوط به حریم خصوصی کاربران میدانند و تصمیمات جدیدی در این زمینه گرفتهاند. قانونگذاران اعلام کردهاند که تأیید خط مشی متا به منزله نوعی رضایت اجباری است و با مقررات عمومی حفاظت از دادهها (GDPR)و قانون فراگیر حریم خصوصی اتحادیه اروپا مغایرت دارد.
همانطور که گفته تصمیمهای گرفته شده از سوی قانونگذاران اتحادیه اروپا هنوز به صورت رسمی منتش تنشده، بلکه تنها خطوطی از آن رسانهای شده است. همچنین باید اضافه کرد که این تصمیمات، فقط متا را تحت تأثیر قرار نمیدهد و هر شرکت دیگری که تبلیغات هدفمند را ارائه میدهد، تقریباً مانند غول رسانههای اجتماعی در معرض چنین شرایطی قرار میگیرد.
ارسال نظر