جنگ ایلان ماسک با خودروسازان بزرگ آغاز شد؛ روند کاهشی سهم تسلا از بازار خودروهای برقی
جنگ ایلان ماسک با خودروسازان بزرگ آغاز شد؛ روند کاهشی سهم تسلا از بازار خودروهای برقی
به گزارش گروه دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از دیجیاتو، ایلان ماسک این روزها در عرصه تجارت فرمانروایی میکند و تقریباً در تمامی کمپانیهای تحت تسلطش، برتری مطلقی نسبت به رقبا دارد. شرکت تسلا در بازار خودروهای برقی پیشتاز است و در حال حاضر بیشترین سهم را از آن دارد. طبق آمار سهم این کمپانی نوپای آمریکایی از بازار مدلهای الکتریکی به حدود ۶۵ درصد میرسد. این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ سهم این کمپانی از بازار خودروهای برقی برابر با ۷۹ درصد بوده است. بنابراین میتوان گفت که با تحولات موجود و ورود همهجانبه خودروسازان سنتی به بازار خودروهای برقی، مسلماً عرصه برای تسلا تنگ خواهد شد؛ بهطوری که پیشبینی میشود سهم آن تا سال ۲۰۲۵ به کمتر از ۲۰ درصد برسد. اما آیا ایلان ماسک میتواند در این نبرد نیز به موفقیت دست یابد و حکمرانی خودش را بر آینده صنعت خودروسازی جهان حفظ کند؟
تسلا و دو چالش بزرگش
تسلا این روزها با دو چالش بزرگ دستوپنجه نرم میکند. از یک سو برندهای لوکس با تولید خودروهای برقی، بهدنبال سهمخواهی از رده بالایی بازار و بازههای قیمتی شش رقمی هستند. از سوی دیگر برندهای غیرلوکس، مدلهای الکتریکی با قیمتی زیر ۵۰ هزار دلار معرفی میکنند؛ بازهای که تسلا فعلاً حضور پررنگی در آن ندارد.
اگر به دو سال قبل بازگردیم، با بررسی آمار خواهیم دید که تسلا ۷۹ درصد از بازار خودروهای الکتریکی آمریکا را در اختیار داشت. همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم، این رقم حالا برابر با ۶۵ درصد است. تحقیقات مؤسسه S&P Global نشان میدهد که در صورت ادامه روند کنونی سهم تسلا از بازار خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۵ به کمتر از ۲۰ درصد خواهد رسید.
این مؤسسه میگوید با ورود گزینههای جدید و ارزانقیمتتر که دارای تکنولوژی و کیفیت ساخت برابر یا بهتر هستند، رقابت شدیدتر میشود. به همین خاطر، هرچه جلوتر برویم، سلطه تسلا بر بازار خودروهای برقی کاهش خواهد یافت.
ارزانترین خودروی تسلا سدان مدل ۳ است. این خودرو که با قیمت پایه ۳۵ هزار دلار وارد بازار شد، اینک در پایینترین نسخه ۴۶,۹۰۰ دلار قیمت دارد. چنین رقمی برای بخش قابلتوجهی از مشتریان بالاست و تسلا نمیتواند آنها را جذب کند. البته طبق شایعات این شرکت مدل ۲ را با قیمتی در حدود ۲۵ الی ۳۰ هزار دلار در آینده راهی میدان خواهد کرد. در این صورت، تسلا خواهد توانست از افزایش سهم رقبای خود تا حدودی جلوگیری کند.
ورود 159 خودروی برقی به بازار آمریکا تا سال 2025
از میان خودروسازان سنتی، برندهایی مثل فورد، کیا، هیوندای، شورولت، فولکس واگن و نیسان روی خودروهای ارزانقیمت برقی تمرکز کردهاند. سایر برندهای بزرگ نیز بهزودی به این جمع ملحق خواهند شد. مؤسسه S&P Global پیشبینی میکند تعداد خودروهای الکتریکی از ۴۸ مدل فعلی، به ۱۵۹ مدل تا پایان سال ۲۰۲۵ افزایش پیدا خواهد کرد.
بد نیست اشاره کنیم تسلا در نظر دارد نسخه بروزشده از مدل ۳ را سال آینده رونمایی کند. انتظار میرود این نسخه از نظر برد حرکتی دارای وضعیت بهتری باشد. سایبرتراک و رودستر دیگر مدلهایی هستند که در آینده با نشان این برند وارد بازار خواهند شد.
با وجود اینها، تسلا کماکان به فرمانروایی خود در بازار خودروهای برقی ادامه خواهد داد. هرچند کارشناسان پیشبینی کردهاند سایر خودروسازان از این شرکت سبقت خواهند گرفت، ولی آنها نیز با چالشهای متعددی روبهرو هستند و مشخص نیست چه زمانی به رکورد تسلا دست خواهند یافت. شاید بدانید در حال حاضر سه میلیون خودروی برقی با نشان تسلا در خیابانهای جهان تردد میکنند.
ذکر این نکته ضروری است که علیرغم کاهش سهم تسلا از بازار، میزان تولید و فروش آن با شتاب مناسبی رو به افزایش است. آمار نشان میدهد از ۵۲۵ هزار خودروی برقی فروختهشده در ۹ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲، نزدیک به ۳۴۰ هزار دستگاه به این برند تعلق دارد.
در جدول زیر میتوانید سهم برندهای مختلف از بازار خودروهای برقی را مشاهده کنید.
سهم کلی برندها از بازار مدلهای برقی | سهم برندها از بازار مدلهای برقی لوکس | سهم برندها از بازار مدلهای برقی غیر لوکس |
تسلا 65% | تسلا 86% | فورد 28% |
فورد 7% | آئودی 3% | کیا 19% |
کیا 5% | ریوین 2% | شورولت 16% |
شورولت 4% | پولستار 2% | هیوندای 16% |
هیوندای 4% | سایر برندها 7 % | فولکس واگن 8% |
آئودی 2% | نیسان 7% | |
فولکس واگن 2% | ||
ریوین 2% |
ارسال نظر