پایان نقش شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو
اقتصاد 100- شورای رقابت دیگر نقشی در قیمتگذاری خودرو ندارد؛ خودروهای وارداتی، برقی و مونتاژی از دستورالعمل تنظیم بازار خارج شدند و این شورا بهطور کامل از فرآیند قیمتگذاری خودرو کنارهگیری کرد.

مصوبه اخیر شورای رقابت، خودروهای وارداتی را از دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مستثنی کرد. بر این اساس، شورای رقابت دیگر نقشی در قیمتگذاری خودروهای وارداتی نخواهد داشت.
خروج شورای رقابت از قیمتگذاری خودروهای داخلی
پیشتر، شورای رقابت در پاییز امسال قیمتگذاری خودروهای داخلی را به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان واگذار کرد و خود از فرآیند قیمتگذاری خودروهای داخلی خارج شد. البته این شورا در اردیبهشت سال جاری نیز خودروهای برقی را از شمول دستورالعمل بازار خودروهای سواری کنار گذاشت.
ماجرای خروج شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو به سال گذشته بازمیگردد که پس از اختلافات شدید در قیمتگذاری خودروهای مونتاژی، این شورا عملاً از قیمتگذاری محصولات خودروسازان خصوصی عقبنشینی کرد. در تیرماه سال ۱۴۰۲ اعلام شد که قیمتهای جدید محصولات مونتاژی همان قیمت اعلامی خود خودروسازان خصوصی خواهد بود. بدین ترتیب، شورای رقابت دیگر قیمتگذاری این دسته از خودروها را انجام نداد و در آبان ماه همان سال قانوناً از این فرآیند کنار رفت.
پایان اختیار شورای رقابت در قیمتگذاری خودروهای وارداتی
مرور روندهای گذشته نشان میدهد که شورای رقابت تنها بر قیمتگذاری خودروهای وارداتی متمرکز بود، اما با تصمیم اخیر این شورا، این مسئولیت نیز به پایان رسید. هرچند این شورا به عنوان یک نهاد تنظیمگر وظیفه تنظیمگری بازارهای انحصاری را دارد، اما طی یک دهه گذشته بر قیمتگذاری خودرو تأکید زیادی داشته است. پایان قیمتگذاری توسط شورای رقابت احتمالاً بیانگر تغییر مسیر کلی این نهاد در بازار خودرو است.
پیامدهای خروج شورای رقابت از بازار خودرو
چالشها پیامدهاحذف ارز نیمایی و شناورسازی ارز تجاری | افزایش هزینه تأمین ارز برای خودروسازان و واردکنندگان |
تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو | افزایش شدید هزینهها برای واردکنندگان |
تورم در هزینههای تولید | کاهش توان تولیدکنندگان داخلی |
در چنین شرایطی، هر نهادی که وظیفه قیمتگذاری خودرو را برعهده گیرد، ممکن است با انتقادات شدید روبهرو شود. به نظر میرسد ورود آگاهانه شورای رقابت به تغییر مسئولیتها در بازار خودرو، بیانگر تصمیمات جدیتری برای آینده این صنعت است.
تأثیرات بر قیمتگذاری دستوری
با این روند، اکنون قیمتگذاری خودرو تنها در مورد خودروهای داخلی جریان دارد. این در حالی است که خودروسازان خصوصی خواهان لغو کامل قیمتگذاری دستوری هستند. آنها خواستار این هستند که تعیین قیمتها توسط هیاتمدیره انجام شده و سپس توسط نهادهای نظارتی تأیید یا اصلاح شود. چنین تغییراتی میتواند به پایان قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو منجر شود.
نظرات کارشناسان درباره خروج شورای رقابت
سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت، اظهار داشت که شورای رقابت همچنان در بازارهای انحصاری ورود میکند و فعالیتهای آن تنها محدود به قیمتگذاری نیست. وی افزود که شورا تاکنون تنها دستورالعمل قیمتگذاری خودروها را تنظیم میکرده است و ورود شورا به این حیطه به معنای تنظیمگری بازار انحصاری است.
اما حسن کریمی سنجری، کارشناس حوزه خودرو، خروج شورا از قیمتگذاری خودروهای وارداتی و مونتاژی را تأیید کرد و افزود که ناترازی در قیمتگذاری خودروهای داخلی در مقایسه با سایر بخشها میتواند منجر به چالشهای جدی در بازار خودرو شود.
جمعبندی و چشمانداز آینده
تاریخچه شورای رقابت نشان میدهد که این نهاد در دهه گذشته با رویکردهای متعدد وارد قیمتگذاری خودرو شده و از آن خارج شده است. گرچه اکنون تقریباً تمام مسئولیتهای مرتبط با قیمتگذاری را کنار گذاشته، اما پرسش اصلی این است که آیا با پایان نقش شورای رقابت، گامهای بعدی در لغو قیمتگذاری دستوری برداشته خواهد شد یا همچنان سایه قیمتگذاری بر خودروهای داخلی باقی میماند؟