شکست تلخ اقتصادی آمریکا از چین
اقتصاد 100- افت فروش تسلا در چین و پیشی گرفتن رقیب چینی BYD با افزایش چشمگیر فروش، نشان از رقابت سخت در بازار خودروهای الکتریکی این کشور دارد؛ این در حالی است که تسلا برای جبران افتها، قابلیتهای جدیدی را به بازار چین عرضه میکند.

شکست تلخ آمریکا از چین در صنعت خودروهای الکتریکی، بار دیگر قدرت بازیگران بزرگ آسیایی را به نمایش گذاشت. شرکت خودروساز آمریکایی تسلا در فوریه سال جاری تنها ۳۰ هزار و ۶۸۸ دستگاه خودروی الکتریکی تولید چین را فروخت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۴۹.۲ درصدی را نشان میدهد.
افت فروش تسلا در بازار رقابتی چین
بر اساس دادههای منتشر شده از سوی انجمن خودروهای سواری چین (CPCA)، تحویل خودروهای مدل ۳ و مدل Y تولیدشده توسط تسلا در چین، کاهش چشمگیر ۵۱.۵ درصدی نسبت به ماه قبل داشته است. این کاهش، نشانهای از چالشهای موجود در بازار رقابتی چین است.
افزایش چشمگیر فروش BYD، رقیب قدرتمند تسلا
در همین زمان، شرکت بیوایدی (BYD)، رقیب چینی تسلا، توانسته است با ارائه سری جدید خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی خود تحت عنوان «دیناستی» (Dynasty) و «اوشن» (Ocean)، به موفقیتی خیرهکننده دست یابد. بر اساس آمارها، فروش این شرکت در فوریه ۱۶۱.۴ درصد افزایش داشته و تعداد ۲۳۳ هزار و ۳۱۸ دستگاه خودرو به فروش رسانده است؛ آماری که قدرت چین در صنعت خودروهای الکتریکی را به خوبی نشان میدهد.
شاخص تسلا بیوایدی (BYD)فروش فوریه | ۳۰,۶۸۸ دستگاه | ۲۳۳,۳۱۸ دستگاه |
میزان تغییر فروش نسبت به سال قبل | کاهش ۴۹.۲% | افزایش ۱۶۱.۴% |
برنامه تسلا برای بازگشت به رقابت
با وجود این چالشها، تسلا ماه گذشته اعلام کرد که فروش این شرکت در بازار چین طی سال ۲۰۲۴ به رکورد بیش از ۶۵۷ هزار خودرو افزایش یافته است. این در حالی است که تحویل جهانی خودروهای این شرکت در مقیاس سالانه، برای نخستین بار کاهش یافت. تسلا همچنین با آمادهسازی یک بهروزرسانی نرمافزاری جدید در چین، قصد دارد قابلیتهایی مشابه سیستم کاملاً خودران (FSD) خود در آمریکا را به این بازار بزرگ و جذاب آسیایی ارائه کند.
این رقابت سخت و پیچیده، بار دیگر نشان میدهد که چین با اتکا به فناوری پیشرفته و تولید انبوه، در مسیر تسلط بر بازار خودروهای الکتریکی جهان گام برداشته است.