قیمت دنا صفر در بازار اسفند 1403 ناگهان اوج گرفت / کدام مدلها گران شدند؟
اقتصاد 100- افزایش ناگهانی قیمت دنا در بازار آزاد اسفند ۱۴۰۳ خبرساز شد؛ مدلهای مختلف دنا پلاس از جمله "EF7 پنج دنده ساده" و "EF7 اتوماتیک توربو آپشنال" با جهش ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی روبرو شدهاند. جزئیات قیمتهای جدید را در جدول مشاهده کنید.

در بازار آزاد خودرو، قیمت دنا پلاس EF7 پنج دنده ساده با رینگ فولادی و ترمز عقب کاسهای مدل ۱۴۰۳ با افزایش قیمت ۱۵ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته به ۸۶۵ میلیون تومان رسیده است. همچنین، قیمت دنا پلاس EF7 اتومات توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳ نیز با افزایش ۱۵ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان ارتقا یافته است.
همچنین، قیمت دنا پلاس EF7 شش دنده توربو با افزایش ۱۰ میلیون تومانی از یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان رسیده است. بر اساس قیمت روز محصولات ایران خودرو در بازار آزاد، دنا پلاس EF7 شش دنده توربو مدل ۱۴۰۲ با ۴ ایربگ نیز با افزایش ۵ میلیون تومانی طی روز گذشته به فروش میرسد. جهت اطلاع از قیمت جدید دنا در اسفند ۱۴۰۳، جدول زیر را مشاهده کنید.
قیمت بازار آزاد دنا - اسفند ۱۴۰۳ |
|||
برند | سال تولید | کارکرد(کیلومتر) | قیمت(تومان) |
دنا پلاس EF7 اتوماتیک توربو ساده | ۱۴۰۳ | صفر | ۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7 پنج دنده ساده | ۱۴۰۳-رینگ فولادی، ترمز عقب کاسهای | صفر | ۸۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7 شش دنده توربو | ۱۴۰۳-ارتقا یافته | صفر | ۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7P شش دنده | ۱۴۰۳ | صفر | ۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7 شش دنده توربو | ۱۴۰۳-چهار ایربگ | صفر | ۹۷۵,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7 اتوماتیک توربو | ۱۴۰۳-آپشنال | صفر | ۱,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7 اتوماتیک توربو | ۱۴۰۲ -آپشنال | صفر | ۱,۰۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7 اتوماتیک توربو ساده | ۱۴۰۲ | صفر | ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7 پنج دنده ساده | ۱۴۰۲ - رینگ فولادی، ترمز عقب کاسهای | صفر | ۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7 پنج دنده ساده | ۱۴۰۲ - رینگ آلومینیومی، ترمز عقب دیسکی | صفر | ۸۴۵,۰۰۰,۰۰۰ |
مقایسه موتور دنا و تارا
موتور هر دو خودرو از ۱۶ سوپاپ و ۴ سیلندر برخوردار است. اما برتری دنا پلاس نسبت به تارا (و همچنین پیشرفت نسبت به دنا معمولی) در موتور توربو شارژ آن است. گیربکس هردو خودرو دستی و ۵ دندهای است، هرچند نسخههای ۶ دندهای و اتومات نیز تولید شدهاند. حجم موتور تیو ۵ تارا در واقع ۱۵۹۸ سیسی است و توان آن ۱۱۳ اسب بخار میباشد. اما فناوری جدید توربو دنا پلاس قابل مقایسه با تارا نیست.
فناوری موتور EF7 در دنا پلاس، ساخت آلمان و مورد استفاده در خودروهای بنز، دارای حجم ۱۷۰۰ سیسی و توانی معادل ۱۵۰ اسب بخار است. فناوری میللنگ CVVT یکی دیگر از ویژگیهای شاخص دنا پلاس است که باعث میشود در سرعتهای بالا شتاب بیشتری داشته باشد. دندههای دنا پلاس ریزتر و سرعتیتر هستند و در نتیجه شتاب بیشتری دارند. طبق آمار، دنا پلاس صفر تا صد را در نیم ثانیه سریعتر از تارا پر میکند، و این برتری فنی آن ناشی از قدرت بیشترش است.