راز 500 هزار میلیارد تومان رانت 2 خودروساز بزرگ ایرانی افشا شد

اقتصاد 100- افشای رانت ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی در صنعت خودرو؛ زیان انباشته ۲۵۰ هزار میلیاردی ایران‌ خودرو و سایپا و بدهی سنگین به قطعه‌سازان، چالش‌های جدی خودروسازی ایران را نمایان می‌کند.

راز 500 هزار میلیارد تومان رانت 2 خودروساز بزرگ ایرانی افشا شد

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان خودروی ایران، در نشست خبری این انجمن اظهار داشت: «در حال حاضر، صنعت خودرو کشور در نقطه عطفی قرار گرفته است. یکی از مطالبات اصلی ما در سال‌های اخیر، خروج دولت از مدیریت این صنعت و رفع قیمت‌گذاری دستوری بوده است. اکنون خواسته اول محقق شده است، هرچند که هنوز ایده‌آل ما کاملاً برآورده نشده و امیدواریم سایر مسائل نیز به‌زودی حل‌وفصل شوند.»

عقب‌ماندگی صنعت خودروسازی ایران

وی در ادامه به سابقه صنعت خودروی کشور اشاره کرد و گفت: «در دهه ۵۰، صنعت خودروی ایران چنان پیشرو بود که کره‌ای‌ها آرزو می‌کردند کارخانه‌ای مانند ایران ناسیونال داشته باشند. اما با گذشت زمان، صنعت خودروسازی ایران عقب افتاد. امید داریم اتفاقات مثبتی که در ایران خودرو رخ داده، در سایپا نیز تکرار شود و نقش دولت تنها به‌عنوان ناظر و سیاست‌گذار محدود شود.»

بدهی‌ها و زیان انباشته سنگین

آرش محبی نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان، در این نشست اظهار داشت: «زیان انباشته دو خودروساز بزرگ دولتی کشور به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر آن، بدهی جاری ایران خودرو و سایپا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان و میزان بدهی کل صنعت خودروسازی به قطعه‌سازان، حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان است. این بدهی‌ها تاکنون تعیین تکلیف نشده‌اند.»

مشکلات توزیع و مدیریت صنعت خودرو

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران افزود: «سالانه در کشور حدود ۷ میلیون خودرو معامله می‌شود، که از این تعداد، تنها یک میلیون خودرو از طریق قرعه‌کشی شرکت‌های خودروساز عرضه می‌گردد. همین فرآیند منجر به توزیع رانت سیاه به ارزش ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در سال می‌شود. با وجود این مشکلات، ما به‌عنوان فعالان این صنعت نمی‌دانیم متولی اصلی صنعت خودروی کشور کیست، چرا که وزارت صمت تاکنون مسئولیت کامل این حوزه را بر عهده نگرفته است.»

چالش واردات و تعرفه قطعات خودرو

محبی نژاد اظهار کرد: «ما به‌طور قطعی مخالف ممنوعیت واردات کالاهای مجاز هستیم. این در حالی است که تعرفه واردات قطعات خودرو تنها ۵ درصد است و معیار این تعرفه، نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی می‌باشد. این موضوع به‌طور قابل‌توجهی از ارزش تعرفه کاسته است.»

وی افزود: «با توجه به نوسانات نرخ ارز، ارزش مطالبات قطعه‌سازان در شش ماه نخست سال، ۴۰ درصد کاهش یافته است. همچنین، توان خرید مردم به‌شدت کاهش پیدا کرده و لازم است که راهکاری اساسی برای پر کردن این شکاف در بازار اتخاذ شود.»

حمایت از خصوصی‌سازی

دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور در پایان یادآور شد: «خصوصی‌سازی یک اقدام درست و منطقی است و انجمن قطعه‌سازان در این راستا با جدیت از آن حمایت می‌کند.»

جدول خلاصه اطلاعات

موضوع جزئیات
زیان انباشته خودروسازان ۲۵۰ هزار میلیارد تومان
بدهی جاری ایران خودرو و سایپا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان
بدهی صنعت خودروسازی به قطعه‌سازان ۴۵ هزار میلیارد تومان
رانت سالیانه توزیع شده ۵۰۰ هزار میلیارد تومان
تعرفه واردات قطعات خودرو ۵ درصد (با نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی)

 

وبگردی
    ارسال نظر

    Array