دلیل "توقف ثبت سفارش خودرو" چیست؟

در پی توقف ثبت سفارش خودروهای وارداتی (نو) طی چند هفته اخیر، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حتما از مشاور خود سوال خواهد کرد که چرا جلوی ثبت سفارش واردات خودروهای سواری و قطعات یدکی را گرفته، تاکید کرد که این مشکل مقطعی است و قطعا حل خواهد شد؛ چراکه منع قانونی برای ثبت سفارش خودروهای وارداتی وجود ندارد.

دلیل "توقف ثبت سفارش خودرو" چیست؟

به گزارش اقتصاد100، عباس علی آبادی در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو، در رابطه با موضوع توقف ثبت سفارش خودروها طی چند هفته اخیر و زمان رفع آن که مجدد شرکت ها بتوانند ثبت سفارش خود را انجام دهند، تصریح کرد: ثبت سفارش هیچگونه مشکلی ندارد؛ این مشکلات مقطعی است که گاهاً گیرهایی ایجاد می شود و سپس هم رفع می شود. متاسفانه سیستم ثبت سفارش در حال حاضر دچار مشکلاتی شده که رفع خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید بر اینکه منع قانونی برای ثبت سفارش وجود ندارد، تصریح کرد: باید بررسی کنیم که اکنون مشکل از کجاست؛ اما یقیناً می دانم که مانع قانونی برای ثبت سفارش واردات خودرو وجود ندارد؛ همانطور که تاکنون حدود ۱۷-۱۸ میلیارد دلار ثبت سفارش شده است.

آقای وزیر، یعنی نمی دانید مشاورتان چه می کند؟

وی در واکنش به طرح این سوال که ۲۰ خرداد ماه، مشاور عالی وزیر صمت، ثبت سفارش خودروهای وارداتی سواری و قطعات یدکی را متوقف کرده است، گفت: اجازه بدهید با ایشان صحبت کنم و سوال کنم مشکل کجاست که این اقدام را کرده است؟

علی آبادی در پاسخ بر اینکه مشکل حل می شود، تاکید کرد: بله؛ قطعا حل خواهد شد.

گفتنی است، مهدی ضیغمی- رئیس سازمان توسعه تجارت- نیز توقف ثبت سفارش ها را آسیب زا خوانده و اعلام کرد: طبق توافقاتی که با بانک مرکزی صورت گرفته، می توان از محل سایر ارزها، واردات را انجام داد. این توقف فعلی، با هر منطقی که اتفاق افتاده باشد، در حقیقت آسیب زا خواهد بود.

عباس علی آبادی همچنین با بیان اینکه در مسیر توسعه بایستی تحولات را همگام با دنیا، پیش ببریم؛ اظهار کرد: حتی بایستی جلوتر از بسیاری دیگر باشیم؛ این مسیری است که در وزارت صمت دنبال می شود. تلاش بر این است که در واقع به جای تحولات ظاهری، به سمت تحولات عمیق حرکت کنیم. تحولات عمیق، ریشه در مهندسی و نوآوری و دانش دارد.

مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ما دو آدرس به خودروسازان داده ایم؛ یکی در بحث کمی است که مقام معظم رهبری نیز بر بحث جهش تولید تاکید دارند و دیگری آدرس جهش کیفی است. برای تحقق جهش کیفی، کیفیت را در رقابت با دنیا قرار داده ایم. خواستیم تا خودروهای مختلف در کنار خودروهای روز دنیا باشند؛ چنانچه کیفیت خودروهای داخلی، با کیفیت خودروهای تراز جهانی، قابل رقابت نباشد، نمی توانند صادرات داشته باشند.

وی افزود: بدین ترتیب آدرس هایی که داده شده و درخواست هایی که از آن ها داشته ایم را نتوانسته اند محقق کنند و نمره پایینی خواهند گرفت؛ حال امتیازهایی که وزارت صمت به شرکت های خودروساز خواهد داد، نشات گرفته از همین تحولات است؛ بنابراین نمایشگاه تحول صنعت خودرو را هرچند وقت یکبار، برگزار خواهیم کرد.

علی آبادی در ارائه برنامه های وزارت صمت برای افزایش عمق داخلی سازی و اینکه مردم بتوانند خودروی با کیفیت استفاده کنند و تولید داخل نیز حمایت شود، خاطرنشان کرد: هدف نمایشگاه های تحول صنعت خودرو، تنها این نیست که تحول صنعت خودروی داخلی را نشان دهد، بلکه تلاش می کند تا تحولات جهانی را هم به معرض نمایش و الگوبرداری بگذارد. آدرسی هم برای خودروسازان داخلی و هم برای مردم به جهت مطالبه گری آن ها باشد. تا مطالبه وجود نداشته باشد، تحول صورت نخواهد گرفت. مردم باید روند جهان را ببینند تا از داخلی ها هم طلب کنند تا کیفیت را افزایش دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در حقیقت زمانیکه فناوری، توسعه پیدا می کند، قیمت هم می تواند کاهش پیدا کند. باید بتوانیم بازار را توسعه دهیم، هر چقدر که بازار توسعه پیدا کند، قیمت تمام شده هم کاهش خواهد یافت. برای توسعه بازار بایستی به سمت بازارهای خارجی حرکت کنیم و بازارهای منطقه را مدنظر داشته باشیم. اگر بتوانیم در بازارهای منطقه نفوذ پیدا کنیم، قطعا با توجه به اینکه مقیاس تیراژ بهبود پیدا خواهد کرد، می توانیم قیمت تمام شده را کاهش دهیم.

واردات خودروها روزانه است

این وزیر دولت سیزدهم در رابطه با موضوع واردات خودروها تاکید کرد: خوشبختانه واردات خودرو در حال حاضر طبق قانون در حال اجرا است و آمار واردات بالا است. عددی که در ذهن بنده بود، حدود ۳۵ هزار دستگاه بود اما با توجه به اینکه روزانه، خودرو وارد کشور می شود، عدد مشخصی نمی توان گفت. آنچه که اهمیت دارد این است که سعی کردیم تنش ها را حذف کنیم و مسیر را باز کنیم تا مردم هر خودرویی را که می خواهند، بتوانند خریداری کنند. اما هر مسیری، مسائل خاص خود را دارد که بایستی پیگیری و حل شود.

علی آبادی ادامه داد: موانع واردات خودروهای خارجی مدل ۲۰۱۹ به بالا هم برداشته شد و تلاش کردیم که هر شخص بتواند شخصاً خودرو وارد کند تا دیگر دغدغه ای وجود نداشته باشد؛ قطعا وزیر بعدی هم همین مسیر را دنبال خواهد کرد.

وزیر صمت در ادامه در رابطه با مانعی که منشأ ارز خارجی ایجاد خواهد کرد، گفت: همانطور که اشاره شد، باید با مسائل مواجه شد و برای تمام آنها راهکار و راه حل پیدا کنیم.

سامانه یکپارچه برای خودروهای وارداتی بایستی به تدریج حذف شود

سکاندار وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با موضوع سامانه یکپارچه و امکان حذف آن نیز، اظهار کرد: سامانه یکپارچه برای خودروهای داخلی حذف شده و دیگر به شکل گذشته نیست. برای خودروهای وارداتی ها هم بنظر بنده، سامانه یکپارچه حتما باید حذف شود. باتوجه به اینکه این سیستم بایستی به تدریج کنار گذاشته شود، در وهله اول پلاک فعال را حذف می کنیم. به دلیل محدودیت هایی که در واردات وجود دارد، تلاش بر این است که اولویت ها را به گونه ای تعیین کنیم که عدالت برای مردم، بهتر برقرار شود.

ارز خودروسازان در سال ۱۴۰۴، محدود خواهد شد

وی خاطرنشان کرد: به خودروسازان اعلام کردیم که از سال آینده محدودیت های ارزی برایشان قائل خواهیم شد و بایستی سهمی از ارز مورد نیاز خود را از محل صادرات تامین کنند؛ این سیاست بنظر بنده، خودروسازان را به سمت صادرات هدایت خواهد کرد.

انتهای پیام

 

کیف پول من

خرید ارز دیجیتال
به ساده‌ترین روش ممکن!

✅ خرید ساده و راحت
✅ صرافی معتبر کیف پول من
✅ ثبت نام سریع با شماره موبایل
✅ احراز هویت آنی با کد ملی و تاریخ تولد
✅ واریز لحظه‌ای به کیف پول شخصی شما

آیا دلار دیجیتال (تتر) گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

استفاده از ویجت خرید ارز دیجیتال به منزله پذیرفتن قوانین و مقررات صرافی کیف پول من است.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما