لوگوی راه‌آهن و تاریخ آن؛

چرا بعد از انقلاب لوگوی راه‌آهن تغییر نکرد

اقتصاد ۱۰۰ -شاید بارها هنگامی قصد سفر ریلی را داشته‌اید لوگوی راه‌آهن به چشم شما خورده است؟ با دیدن این لوگو چه چیزی در ذهنتان متصور می‌شود.

چرا بعد از انقلاب لوگوی راه‌آهن تغییر نکرد

به گزارش حمل و نقل اقتصاد ۱۰۰، شاید بارها هنگامی قصد سفر ریلی را داشته‌اید لوگوی راه‌آهن به چشم شما خورده است؟ با دیدن این لوگو چه چیزی در ذهنتان متصور می‌شود؛ اما اگر می‌خواهید معنای آن را بدانید بهتر است خواندن این مطلب را ادامه دهید.

لوگوی راه‌آهن از معدود آرم‌هایی که طی سالیان متمادی تغییری نداشته و همچنان به عنوان آرم شرکت راه‌آهن ایران استفاده می‌شود.

لوگوی راه‌آهن را فردی سوئدی به نام «فردریک تالبرگ» طراحی کرده است. وی در سال ۱۳۰۱ به ایران مهاجرت کرد و در سال ۱۳۱۴ تابعیت ایرانی خود را گرفت اما در زمان تصرف راه‌آهن در ایران در جنگ جهانی دوم به صورت ناشناس راه‌آهن را ترک کرد.

در لوگوی راه‌آهن چرخی که در وسط لوگو قرار گرفته چرخ‌های قطار است که بر روی ریل حرکت می‌کنند.

بال‌ها و طرز باز شدن و قرار گرفتن آن‌ها حس ایمنی و سرعت را به بیننده القا می‌کنند و فرم لوزی پس زمینه هم به دلیل اینکه اولین راه‌آهن سراسری ایران از شمال به جنوب کشیده شده، جهت شمال و جنوب را نشان می‌دهد.

چرا بعد از انقلاب لوگوی راه‌آهن تغییر نکرد

حمید صدیق پور از پیشکسوتان و مدیر روابط عمومی پیشین راه‌آهن دراین باره گفت: در اوایل انقلاب می‌گفتند لوگوی راه‌آهن طاغوتی است و باید عوض شود. یکی از کارهایی که ما کردیم این بود که از چند نفر طراح خواستیم برای راه‌آهن لوگوی جدید طراحی کنند. هم‌زمان نیز در مورد آنالیز این لوگو تحقیق کردیم. تحقیقات نشان داد که این آرم مشکلی ندارد و سال‌هاست که راه‌آهن با این آرم شناخته می‌شود.

وی افزود: این آرم از سه قسمت تشکیل شده است. یک قسمت آن چرخ است که نماد و نشانه قطار و راه‌آهن است. یک قسمت آن لوزی و شبکه داخل آن است که نمادی است از شبکه راه‌آهن و دو بال که نماد سرعت و حرکت هستند.

انتهای پیام/



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما