وزیر راه و شهرسازی:
قطار مشهد - تهران هم چینی شد / وعده چشم بادامی ها به رستم قاسمی
اقتصاد ۱۰۰ - وزیر راه و شهرسازی گفت: پارسال توافقی با دوستان چینی به امضاء رسید که بخشی از دالان های (کریدورهای) ایران با بهرهگیری از پیمانکاران ایرانی ساخته شود.
به گزارش گروه حمل و نقل اقتصاد ۱۰۰، «رستم قاسمی»، وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست، گفت: راه اندازی قطار سریع السیر مشهد – تهران مورد تأکید مقامات ارشد نظام بوده و طی کمتر از یک ماه گذشته مصوبهای در این زمینه دادهاند لذا این طرح در اولویت طرحهای ریلی کشور قرار گرفته است.
قاسمی با بیان این که قرار است تغییرات جدی در حوزه حمل و نقل کشور انجام گیرد، ادامه داد: کشور چین در حوزه ساخت قطار سریع السیر رتبه نخست دنیا را دارد و هم اینک ۳۶ هزار کیلومتر قطار سریع السیر در چین ساخته شده است.
قاسمی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و وزارت راه و شهرسازی را یکی دانست و گفت: این دو مجموعه می توانند در کنار هم نیازهای کشور را تأمین کنند و اعضای کمیسیون به تغییرات جدی در حوزه حمل و نقل کشور کمک شایانی می کنند.
رستم قاسمی به سفر اخیر خود به پاکستان اشاره و اضافه کرد: با وزیرانی که در پاکستان دیدار کردم درخواست همه آن ها افزایش پروازها از پاکستان به مشهد بود و هم اینک نیز ۳۸ پرواز در هفته از پاکستان به مشهد و بالعکس انجام میشود از این رو طبق توافقات انجام شده، محدودیتی در پروازهای پاکستان به مشهد نخواهد بود زیرا امام رضا (ع) مورد علاقه شیعه و سنی است.
وزیر راه و شهرسازی به مشکلات جادههای زمینی و ناوگان این بخش اشاره کرد و گفت: ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده در کشور داریم که نیاز به نگهداری و گاه بازسازی دارند، اما حتی یک ریال هم بودجه در وزارت راه و شهرسازی برای نگهداری از این راه ها در نظر گرفته نشده است.
قاسمی افزود: مشهد شهری بینالمللی و متعلق به همه مردم جهان است و باید مسیرهای تردد زائران به سمت مشهد بیشتر مورد توجه قرار گیرد، هرچند پروازهای زیادی به سمت مشهد صورت میگیرد، اما کافی نیست و هنوز برخی استان ها و شهرستان ها از عدم راه اندازی پرواز مستقیم به مشهد گلایه دارند که نتوانستهایم هفتهای یک پرواز را به سمت مشهد برای آنها ایجاد کنیم.
قاسمی ادامه داد: در راستای ایجاد تحول در سیستم حمل و نقل کشور، تعدادی از واگن های فرسوده را از دور خارج کرده ایم و علاوه بر از رده خارج کردن واگن های فرسوده، ۴۰۰ تا ۵۰۰ واگن باری جدید نیز به ظرفیت واگنی کشور اضافه شده است.
وزیر راه و شهرسازی مسأله جدی در حوزه حمل و نقل ریلی کشور را لوکوموتیو دانست و گفت: سرعت قطارهای ما بسیار پایین است و عمر بسیار بالایی دارند، از سوی دیگر شرایط جدیدی در منطقه خاورمیانه برای ایران به وجود آمده که نیاز به تحولات و تغییرات جدی در حوزه حمل و نقل را جدی می سازد.
قاسمی افزود: طبق توافقنامهای که با کشورهای همسایه امضا شده است، ایران می تواند مسیر جابه جایی ۲۰۰ میلیون تن بار باشد زیرا همه قبول دارند که ایران بهترین مرکز برای ترانزیت است و موقعیت ژئوپلتیکی دارد و هم اینک هفته ای دو یا سه بار قطار مستقیم از روسیه وارد ایران میشود و حجم دالانها (کریدورها) در ایران ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی است که باید هر طور شده سرعت سیر در آن ها افزایش یابد.
قاسمی اضافه کرد: ۱۶۰ هزار کامیون در کشور فرسوده شده است و آنهایی که هزینه زیادی دارند و سوخت زیادی مصرف می کنند باید از رده خارج شوند و از سوی دیگر ترددهای ترانزیتی مستقیم بین روسیه و ایران در حال انجام است از این رو نوسازی ناوگان زمینی کشور ضروری است.
وزیر راه و شهرسازی، گفت: انجام کارهای بزرگ در حوزه حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی کشور بدون همراهی مجلس شورای اسلامی ممکن نیست و برای این حوزه باید فکری بنیادی کرد.
قاسمی افزود: هماینک قطار از چین میآید و از طریق ایران به سمت دالانهای (کریدورهای) ترکیه حرکت میکند و این از دیگر فرصتهای ماست که اگر به آن توجه نکنیم از دست خواهیم داد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که برنامه تحول در بخش حمل و نقل کشور با اختصاص ۲۰ میلیارد دلار اجرا خواهد شد، ادامه داد: پارسال توافقی با دوستان چینی به امضاء رسید که بخشی از دالان های (کریدورهای) ایران با بهرهگیری از پیمانکاران ایرانی ساخته شود.
قاسمی همچنین با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن و این که مشکل تأمین زمین تقریباً در اکثر شهرهای کشور حل شده است، افزود: برای ساکنان مشهد قرار است ۳۰ هزار واحد از محل طرح نهضت ملی مسکن ساخته شود که طی توافق انجام گرفته با آستان قدس رضوی، زمین تأمین شده است و ظرف چند روز آینده کلنگ عملیات اجرایی آن به زمین زده میشود.
انتهای پیام/
ارسال نظر