کم توجهی دُوَل به حق حیات و کیفیت زندگی در منشور حقوق شهروندی ایران / ماده 4 ، بخش الف منشور

در ماده 4 بخش الف منشور حقوق شهروندی که مربوط است به حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، ذکر شده است که حق توان خواهان (شهروندان دارای معلولیت) و سالمندان نیازمند است که از امکانات درمانی و توان بخشی برای بهبود و یا توانمند شدن در جهت زندگی مستقل و مشارکت در جنبه های زندگی بهره مند شوند.

کم توجهی دُوَل  به حق حیات و کیفیت زندگی در منشور حقوق شهروندی ایران / ماده 4 ، بخش الف منشور

به گزارش اقتصاد 100، مبالغ مستمری معیشتی مددجویان تحت پوشش برای خانواده یک نفره ماهانه به ۴۲۰ هزارتومان، خانواده دو نفره به ۶۰۰ هزار تومان، سه نفره به ۸۴۰ هزار تومان، چهار نفره به یک میلیون و ۸۰ هزار تومان و پنج نفره به یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

حدود ۲ میلیون و ۸۰ هزار خانوار مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که حدود ۷ میلیون نفر را شامل می شود. از این جمعیت در حال حاضر یک میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار (معادل ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر) مستمری معیشتی دریافت می کنند اما یک بخشی از مددجویان در دهک های پایین و ضعیف جامعه وجود دارند که مستمری معیشتی دریافت نمی کنند.

اینها در حالی است که سبد معیشت به ۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان رسیده و امید به خانه دار شدن کارگران ۱۲۳ سال است. همچنین در ماده 4 بخش الف منشور حقوق شهروندی که مربوط است به حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، ذکر شده است که حق توان خواهان (شهروندان دارای معلولیت) و سالمندان نیازمند است که از امکانات درمانی و توان بخشی برای بهبود و یا توانمند شدن در جهت زندگی مستقل و مشارکت در جنبه های زندگی بهره مند شوند.

از طرفی، طبق قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال 1383  به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و مواد این قانون در ۱۶ و چهار تبصره ماده تدوین شده است. ماده ۱ این قانون دولت را مکلف کرده تا زمینه‌های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم و حمایت‌های لازم را از آن ها به عمل آورد.

آخرین جدول میزان تورم تا پاییز 1401

در ماه مهر امسال بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان البرز با ۴.۰ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان خوزستان با ۱.۹ درصد است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ۴۸.۶ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان سیستان و بلوچستان (۵۷.۸ درصد) و کمترین آن مربوط به استان زنجان با رقم (۴۲.۴ درصد) است.

تورم سالانه

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهرماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای کشور به عدد ۴۲.۹ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (۴۸.۲ درصد) و کمترین آن مربوط به استان خوزستان (۳۸.۴ درصد) است.

خانوارهای شهری

در مهر ماه ۱۴۰۱، بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان قزوین با ۴.۳ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان بوشهر با ۲.۱ درصد است.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۴۷.۷ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان ایلام (۵۶.۳ درصد) و کمترین آن مربوط به استان بوشهر (۴۰.۱ درصد) است.

خانوارهای روستایی

در مهر ماه ۱۴۰۱، در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۵.۳ درصد و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان خوزستان با ۰.۵ درصد بوده است.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ۱۴۰۱ برای خانوارهای روستایی به عدد ۴۶.۲ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان قزوین (۵۱.۶ درصد) و کمترین آن مربوط به استان همدان (۳۹.۹ درصد) است.

 

 



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما