راه حلی برای نجات حیات وحشِ در حال انقراض ایران

سرپرست مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از آغاز رسمی مرحله اجرایی ایجاد بانک سلولی حیات وحشِ در حال انقراض کشور خبرداد و گفت: بانک سلولی حیات وحشِ در حال انقراض کشور امروز ایجاد می‌شود و امیدواریم که این گونه‌ها در آینده نزدیک احیا شوند.

راه حلی برای نجات حیات وحشِ در حال انقراض ایران

به گزارش اقتصاد100، رضا آذربایجانی سرپرست مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به مناسبت «روز ملی ذخایر ژنتیکی» در مصاحبه با مجله علمی «روزنه» رادیو گفت وگو اظهار کرد: ذخایر ژنتیکی جزو منابع و گنجینه‌های خدادادی است که هر ملتی می‌تواند به ارث برده باشد بطوریکه اگر قدر این میراث را نداند در آینده با مشکل مواجه می‌شود.

وی افزود: ذخایر ژنتیکی از اجزای ناگسستنی حیات و زیست یک ملت است که در حوزه‌های مختلف گیاهی، جانوری و حتی میکروارگانیسم‌ها و سایر منابع خشکی و دریا دامنه وسیعی دارد و یک کشور با غنای ذخایر ژنتیک خود می‌تواند مدعی تأمین زیرساخت‌های یک آینده روشن برای نسل‌های بعدی باشد.

سرپرست مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: هر یک از میکروارگانیست‌های تک سلولی و گیاهان و جانوران پرسلولی و نمونه‌های انسانی بنا به شرایط زیستی و بیولوژیک خود سطح متفاوتی از استعدادها را دارند تا بتوان از آن‌ها در شرایط زنده نگهداری کرد.

آذربایجانی با بیان اینکه زنده مانی و حفظ کیفیت ذخایر ژنتیک و نمونه‌های زیستی در بانک‌های ژن تأمین می‌شود اظهار کرد: استانداردسازی ذخیره سازی و کنترل کیفی و ایجاد یک شناسنامه زیستی و ژنتیکی کار کاملاً دانشی و تخصصی است که هر لحظه به روزرسانی می‌شود.

وی عنوان کرد: مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی در ایران، بیش از 54 هزار نمونه زیستی را در قالب 16 پلتفرم شناسایی و به صورت شناسنامه دار نگهداری می‌کنیم.

آذربایجانی با اشاره به اینکه تأسیس و فعالیت مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در جهاد دانشگاهی کشور شکل گرفته گفت: ما هم اکنون در سازمان جهاد دانشگاهی کشور فعالیت می‌کنیم و البته خدمات این مرکز به عنوان یک مرکز ملی و جامع فقط به این سازمان محدود نمی‌شود و تمام بخش‌های تحقیقاتی و صنعتی و پزشکی و تشخیصی و حیات وحش را نیز در بر می‌گیرد.

وی متذکر شد: وزارت علوم و وزارت بهداشت و بقیه مراکز تحقیقاتی و انشگاهی جزو خدمات گیرندگان از خدمات تخصصی مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به شمار می‌روند.

سرپرست مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اظهار کرد: تنوع زیستی کشور و تعدد نمونه‌های شناسنامه دار در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی، کلکسیونی از نمونه‌های زیستی را در کشور شکل داده و امکان بهره برداری‌های مختلف به ویژه در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی را فراهم آورده است.

وی درمورد امکان بازدید عمومی و تخصصی از این مرکز گفت: آغوش این مرکز برای حضور متخصصان و مخاطبان علاقمند باز است و امکان بازدید از این مرکز از دانش آموزان گرفته تا صنعتگران فراهم می‌باشد.

آذربایجانی از آغاز رسمی مرحله اجرایی ایجاد بانک سلولی حیات وحشِ در حال انقراض کشور خبرداد و گفت: بانک سلولی حیات وحشِ در حال انقراض کشور امروز ایجاد می‌شود و امیدواریم که این گونه‌ها در آینده نزدیک احیا شوند.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما