معاون وزیر راه خبر داد
پیش بینی افزایش ۲۰ درصدی مسافران هوایی در ایام عید
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران جزئیات برنامههای این شرکت برای میزبانی از مسافران نوروزی را تشریح کرد.
حمیدرضا سیدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا درباره آمادگی فرودگاههای کشور برای پذیرایی از مسافران نوروزی اظهار کرد: در دو ماه اخیر با همه فرودگاههای کشور جلساتی داشتیم و در خصوص آمادگی پذیرایی از مسافران در ایام نوروز ۱۴۰۲ هماهنگیهای لازم به عمل آمده است.
دستیابی به هماهنگیهای لازم با فرودگاههای تحت پوشش شرکت فرودگاهها و مناطق آزاد
وی با بیان اینکه در این جلسات، ارگانهای مختلف حاضر در فرودگاهها مانند سپاه حفاظت، پلیس فرودگاه ها، نمایندگان شرکتهای هواپیمایی، گمرک و ... هم حضور داشته اند، ادامه داد: فرودگاههای با پیش بینی مسافر بالا مانند مشهد، شیراز، اهواز، تبریز و اصفهان تمهیدات لازم برای هر گونه اتفاق را در ایام عید اندیشیده اند و کاملا برای استقبال از مسافران نوروزی آماده هستند.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران افزود: با مدیران فرودگاههایی که تحت نظارت این شرکت نیستند مانند کیش، قشم و چابهار هم هماهنگیهای لازم به عمل آمده است و خدمات مورد نیاز مسافران برای ایام عید در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ممکن است هر اتفاقی در ایام عید رخ دهد و از سوی دیگر به دلیل تعطیلی ارگانهای محتلف، امکان تهیه تجهیزات نیست، لذا به فرودگاههای تحت پوشش شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ابلاغ کردهایم تا تجهیزات مورد نیاز را به صورت کامل تهیه کنند که این این بخشنامه محقق شده و کمبودی در فرودگاهها از نظر تجهیزات نداریم ضمن اینکه فرودگاهها قرار است با توجه به اینکه در ایام نوروز هستیم، فضای شادتری را در ترمینالها برای مسافران فراهم کنند که با هماهنگی ارگانهای مختلف حاضر در فرودگاهها بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تجهیزات کمک ناوبری یادآور شد: تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری فرودگاهها اعم از دستگاههایی که داخل فرودگاهها نصب میشود و تجهیزات خارج از آنها، همگی بازرسی شده و مورد بازبینی قرار گرفته اند و مشکلی ندارند؛ دستگاههای ILS و کمک ناوبری هم در همه فرودگاهها با هواپیمای فلایت چک بررسی شده اند و کمبودی از این نظر نداریم.
بازرسان شرکت فرودگاهها و کنترل نرخ فروشگاهها
وی خاطرنشان کرد: در ایام عید تیمی از کارشناسان برجسته و مدیران ارشد شرکت فرودگاهها مأمور بررسی فرودگاهها شده و با مراجعه به ترمینالهای پروازی فرودگاه ها، هر گونه کم و کاستی یا اقدامات برجسته فرودگاهها را به دستگاههای مربوطه گزارش خواهند کرد؛ این گروه از بازرسان شرکت فرودگاه ها، بسیاری از مواردی که ممکن است مورد اعتراض مسافران باشد را کنترل خواهند کرد.
سیدی با تأکید بر اینکه توصیههای لازم به مدیران فرودگاهها برای ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ ابلاغ شده گفت: یکی از مواردی که بازرسان شرکت فرودگاهها کنترل میکنند، نرخ کالاهایی است که در غرفههای فرودگاهی به مسافران ارائه میشود؛ نرخ هیچ یک از خدمات فرودگاهی در ایام نوروز شامل فروشگاهها و غرفههای فرودگاهی، تاکسی و اتوبوسهای فرودگاه ها، آژانسها و دفاتر فروش بلیت و ... حق افزایش نرخها را ندارند و در صورت مشاهده، با آنها برخورد میشود؛ به عنوان مثال طی یکی دو روز اخیر با برخی دفاتر فروش بلیت در فرودگاه مشهد که اقدام به گران فروشی کرده بودند، برخورد شد؛ این موضوع با نهادهای انتظامی و قضایی حاضر در فرودگاهها هماهنگ شده است.
**پیش بینی افزایش ۲۰ درصدی اعزام و پذیرش مسافر هوایی در نوروز ۱۴۰۲
وی تأکید کرد: پیش بینی شده است که نوروز ۱۴۰۲ با افزایش ۲۰ درصدی اعزام و پذیرش مسافر هوایی در مقایسه با نوروز امسال مواجه باشیم؛ نوروز امسال بیش از ۲.۴ میلیون مسافر در فرودگاههای تحت نظارت شرکت فرودگاهها تردد داشتند.
سیدی اظهار داشت: تقاضای سفرهای هوایی بسیار بالاست، ولی ظرفیت کنونی ناوگان اجازه پاسخگویی به همه تقاضاها را نمیدهد و توان فعلی ناوگان بیش از این نیست. این در حالی است که فرودگاههای کشور ظرفیت خدماتدهی تا دو برابر تعداد ناوگان هوایی فعلی را دارد.
**برخورد با عوامل ایجاد قصور در تأخیرهای پروازی
وی درباره خدمات دهی به مسافران در صورت بروز تأخیرهای پروازی با بیان اینکه تأخیر در پروازها به دلایل مختلف مانند وضعیت آب و هوا یا نقص فنی ناوگان، ناگزیر است بیان کرد: در جلسات مختلفی که میان نمایندگان وزارت راه، سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاهها و شرکتهای هواپیمایی داشته ایم، مقرر شد ایرلاینها در صورت داشتن تأخیر در برنامه پروازهای خود به مسافران پاسخگو باشند و تأخیرها را کنترل کنند.
ضمن اینکه تیمهای بازرسی شرکت فرودگاهها اگر متوجه قصوری از سوی هر فرد یا شرکتی اعم از ایرلاین یا دیگر عوامل ایجاد تأخیر در پرواز شوند، آن را به سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان بازرسی کل کشور گزارش خواهند کرد؛ این موضوع به شدت مورد تأکید وزیر راه و شهرسازی هم بوده است که با ایرلاینهای عامل قصور در ایجاد تأخیرهای پروازی برخورد شود.
انتهای پیام/
ارسال نظر