قوانین مالی لیگ آلمان در سیر تحول!
اقتصاد 100- سران لیگ آلمان به دنبال کاهش فاصله خود با دیگر لیگها هستند و در این بین گروه سرمایهگذاری آمریکایی خیابان ششم که بخشی از سهم حق پخش چند سال آینده بارسلونا را نیز خریداری کرده است، در میان شرکتهایی قرار دارد که در حال آماده کردن پیشنهاد خود برای حق پخش و تجاری بوندسلیگا هستند. بوندسلیگا با فروش اقلیت سهام حقوقی خود به ارزش ۱۸ میلیارد یورو، تلاش میکند تا فاصله خود با دیگر رقبا و لیگهایی مانند لالیگا و لیگ برتر را کاهش دهد.

به گزارش گروه اقتصاد ورزش، آلمانیها به دنبال ایجاد نهادی برای لیگ خود هستند که حقوق رسانهای و تجاریشان را کنترل کند. با ایجاد چنین نهادی، بوندسلیگا میتواند با فروش ۲۵ درصد از سهام خود به سرمایهگذاران خارجی، ۵/ ۴میلیارد یورو به دست بیاورد. لالیگا و لیگ یک فرانسه در پی شیوع ویروس در ازای سهمی از درآمد حق پخش خود، چنین کاری را انجام دادهاند.(مانند قرارداد CVC اسپانیا) سازمان لیگ آلمان (DFL) در طول همهگیری ویروس کرونا نیز با سرمایهگذاران خارجی مذاکراتی کرده بود، اما ۳۶ باشگاه حاضر در بوندسلیگا ۱ و ۲، با این موضوع در آن مقطع مخالفت کردند. اما اکنون با افزایش شکاف مالی بین لیگ برتر انگلستان با بقیه فوتبال اروپا، در آلمان دوباره در حال بررسی این ایده است. همچنین از آنجا که باشگاههای فوتبال آلمان تحت قوانین سختگیرانه ۱+۵۰ اداره میشوند، نسبت به دیگر لیگهای اروپایی بدهی کمتری دارند. همچنین اکثر استادیومها در بوندسلیگا نیز تازهساخت هستند و به همین خاطر، بخش کمتری از این پول به ارتقای زیرساختهای هر باشگاه اختصاص پیدا میکند.