روایت خبرنگار «اقتصاد 100» از اعتراضات در دانشگاه آزاد

غصه 180 میلیونی دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد /راهکار دولت: فعلا صبر!

پیگیری های خبرنگار اقتصاد 100، نشان می‌دهد که برخلاف اعلام دانشگاه برای افزایش ۱۵ درصدی شهریه های پزشکی در تهران، دانشجویان جدید در شهرستان ها نیز با این موضوع هم درگیر بوده و در نهایت هنوز آینده تحصیلی آنان مشخص نیست.

غصه 180 میلیونی دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد /راهکار دولت: فعلا صبر!

به گزارش اقتصاد 100، علی رغم آنکه زمان ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان نهایی دانشگاه‌ آزاد در سال ۱۴۰۳، ۲۲ مهر ماه اعلام شده بود، اما ورودی‌های جدید این دانشگاه نه تنها هنوز در دانشگاه ثبت نام نکرده اند که حتی این روزها در هر جایی که بتوانند برای رساندن صدای خود به مسئولان تجمع و اعتراض می‌کنند. فرقی هم نمی‌کند شورایعالی انقلاب فرهنگی باشد یا نهاد ریاست جمهوری. 


شوک دانشگاه آزاد به دانشجویان پزشکی /نماینده مجلس: دانشگاه هم وام بدهد هم بورسیه تحصیلی


افزایش ناگهانی و عجیب شهریه‌های رشته‌های علوم پزشکی و مصوبه محرومیت آنان از تحصیل در صورت انصراف باعث خشم دانشجویان این رشته شده و با ایجاد تجمع می‌خواهند تغییری در شرایط ایجاد شده بدهند. 

ماجرا از کجا شروع شد؟

اگر چه هر ساله شهریه‌های دانشگاه آزاد ۱۰ تا ۱۵ درصد توسط هیأت امنای آن فزایش پیدا می‌کند اما در چند روز گذشته بخشنامه‌ای از سوی این دانشگاه منتشر شده که در بخشی از آن نوشته شده بود: «شهریه پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی در سال مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان است.» به بیان دیگر، شهریه رشته‌های پزشکی در دانشگاه آزاد که در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳، حدود ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار الی ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است، در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ به ترمی ۹۰ میلیون تومان رسیده است. 

اما اعتراضات دانشجویان به این مبلغ شهریه وقتی به اوج می‌رسد که در بخش دیگری از این بخشنامه نوشته شده است که این موارد باید در دفترچه آزمون درج شود، ولی گویا مسئولان به این نکته توجهی نکردند و ورودی های جدید از ماجرا بی خبر بودند. 

دانشجویان چه می گویند؟

پیگیری های خبرنگار اقتصاد 100، نشان می‌دهد که برخلاف اعلام دانشگاه برای افزایش ۱۵ درصدی شهریه های پزشکی در تهران، دانشجویان جدید در شهرستان ها نیز با این موضوع هم درگیر بوده و در نهایت هنوز آینده تحصیلی آنان مشخص نیست. 

غزال اشرفی یکی از همین دانشجویان معترض به افزایش شهریه رشته های پزشکی است که با رتبه ۲۱۸۰ در رشته پزشکی عمومی دانشگاه آزاد قم قبول شده است. او درباره افزایش شهریه ها به اقتصاد 100 گفت: «ما دفترچه را که مطالعه کردیم هیچ حرفی از افزایش ۱۸۰ میلیونی زده نشده بود. نهایتا باید شهریه ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می کرد اما الآن حدود ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. فردای اعلام نتایج هم که از دانشگاه‌ها برای شهریه ها پیگیری کردیم گفتند حدود شهریه حدود ۳۰ میلیون تومان بوده و با افزایش شهریه نزدیک ۴۰ میلیون تومان می شود.»

او درباره اینکه در دانشگاه ثبت نام خواهد کرد گفت: «نمی دانم، اگر هزینه شهریه ها پایین نیاید فکر نکنم ثبت نام کنم. برای دانشگاه سراسری باید به شهرهای دور می‌رفتم اما نمی‌دانستم شهریه دانشگاه آزاد اینقدر زیاد شود. این مبلغ در توان ما و خیلی از دانشجویان نخبه نیست. خیلی از دانشجویان وضع مالی خوبی ندارند. ضمن آنکه علاوه بر هزینه شهریه ها، هزینه ۷ میلیونی خوابگاه، رفت و آمد و خورد و خوراک هم وجود دارد.»

اشرفی درباره اعتراضات دانشجویان و نتیجه آن به اقتصاد 100 گفت: «از سازمان مرکزی تا شورایعالی انقلاب فرهنگی و نهاد ریاست جمهوری رفتیم اما چیزی نگفتند. حتی قسط بندی و دادن وام به دانشجویان هم کمکی به شرایط نمی کند.» 

این دانشجو درباره احتمال انصراف خود نیز این طور بیان کرد: «می شود انصراف داد اما در ۴ رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی محدودیت گذاشتند که یک سال از تحصیل محروم می شویم.»

دانشجوی دیگری که نمی‌خواست نامش فاش شود، با رتبه ۳۵۰۰ در دانشگاه بجنورد قبول شده است. او که پزشکی عمومی قبول شده است درباره افزایش شهریه ها در گفت و گو با اقتصاد 100، بیان کرد: «شهریه های دانشگاه آزاد در شهرها متفاوت است. شهریه حدود ۲۲ میلیون تومان و ما که بعد از اعلام نتایج پیگیری کردیم گفتند ۳۳ تا ۳۸ میلیون خواهد شد. حالا طبق این مصوبه شهریه دانشگاه ازاد در تهران ۹۰ میلیون تومان بوده و در شهرستان ها با اندکی اختلاف حدود ۸۰ میلیون تومان است. البته شهریه دندان پزشکی را هم گفتند ۱۲۰ میلیون تومان شده است.»

او درباره قسط بندی شهریه ها نیز خاطر نشان کرد: «دانشگاه آزاد هیچ رقم زیر کم کردن شهریه نمی رود. حتی اگر بلوک بندی هم کنند باید تا قبل از شروع آزمون ها مبلغ شهریه پرداخت شود وگرنه اجازه امتحان به شما نمی دهند. تنها هزینه شهریه نیست، شهریه خوابگاه، رفت و آمد هم هست. هر وعده غذا در دانشگاه ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان است که شما حتما باید از آن استفاده کنید و الی جریمه خواهید شد.»

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد دارد اشرافی گری می کند، گفت: «خیلی از دانشجویان نمی توانند ثبت نام کنند. محدودیت هم گذاشتند که که اگر انصراف دهیم، نمی توانیم دوباره کنکور بدهیم. نمیدانیم باید چه تصمیمی بگیریم.»

قول آقای وزیر به دانشجویان

در پی اعتراضات شدید دانشجویان و تجمع آنان، محمد قربانی، سخنگوی دانشگاه آزاد در واکنش به افزایش شهریه رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد گفت: «برای کیفیت خوب آموزش لازم بود شهریه در رشته‌های علوم پزشکی افزایش پیدا کند اما افزایش شهریه به هیچ وجه بیش از سه برابر نبوده و حتی کمی کمتر از دو برابر است.»

وی ادامه داد: « افزایش شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی معمولاً بین ۱۰ تا ۲۵ درصد است، اما این بار افزایش شهریه در رشته‌های علوم پزشکی کمتر از دو برابر شده است. دلیل این افزایش به تورم سالیانه و هزینه‌های بالای زیرساخت‌های آموزشی و تجهیزات پزشکی برمی‌گردد. تا به امروز بیش از ۷۰ درصد دانشجویان شهریه خود را پرداخت کرده و مراحل ثبت‌نام نهایی را انجام داده‌اند. حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد دیگر نیز در حال بارگذاری مدارک خود هستند. تنها ۵ تا ۶ درصد از دانشجویان به شرایط شهریه اعتراض دارند.»

اما این اظهارات نه تنها پاسخ روشنی درباره علت افزایش ۲۰۰ درصدی شهریه‌ها درپی نداشت که حتی کمکی هم به دانشجویانی که توان پرداخت چنین شهریه‌ای را ندارد هم نکرد و برخی از دانشجویان همچنان سردرگم هستند و نمی‌دانند چه تصمیمی باید برای آینده تحصیلی خود بگیرند. با این حال، حسین سیمایی صراف، وزیر علوم دانشجویان را به صبر فراخوانده و گفت: «با دانشگاه آزاد در حال مذاکره هستم تا مشخص شود که با چه دلیلی افزایش داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که از نظر قانونی امکان این مقدار افزایش شهریه وجود دارد یا خیر افزود: «در موسسات غیر دولتی این گونه از تصمیمات در اختیار خود آنها است. در عین حال وزارت علوم تنها نظارت کلی بر دانشگاه‌های غیرانتفاعی دارد و یک موازینی داریم که سعی می‌کنیم با توجه به آنها نرخ جدید برای دانشجویان تعدیل شود.»

وزیر علوم درباره اینکه چه زمانی نتیجه اعلام می‌شود گفت: «صبر کنید تا دانشگاه آزاد به ما جواب بدهد حتماً پیگیر هستیم.»

 

 



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما