بانک صادرات ایران
«در خدمت مردم ایران»
بانک صادرات ایران به عنوان یک بانک خصوصی و بهصورت سهامی عام با نام «بانک صادرات و معادن ایران» در ١٥ شهریورماه سال ١٣٣١ طبق قوانین آن روزگار با سرمایه اولیه ٢٠ میلیون ریال با شماره ٣٨٣٣ در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسید و تأسیس شد. این سرمایه با خرید ٧٦ سهم توسط دو نفر از اعضای هیأت مؤسسین بانک و سرمایهگذاری بقیه اعضای هیأتمدیره تأمین شد و سهامداران با واگذاری سفته به هیأتمدیره تعهد دادند ٥٠ درصد بقیه تعهد خود را از محل سود سالیانه پرداخت کنند.
بنیانگذاران بانک صادرات ایران با درک صحیح شرایط حاکم بر آن زمان تلاش کردند با جذب حداکثر نقدینگی در دست مردم برای اولین بار در کشور بانکی براساس اصول مشتریمداری تأسیس کنند؛ از اینرو بانک صادرات و معادن ایران در ٢٢ آبان سال ١٣٣١ با ١٣ نفر کارمند در حالی شروع به کار کرد که خوشبینترین افراد نیز با وجود بانکهای قدرتمند دولتی پیشرفت و موفقیت آن را پیشبینی نمیکردند.
ارایه خدمات بانکی بهتر به مردم، ایجاد شبکه گسترده بانکی در سراسر کشور، جلب سرمایههای داخلی و پساندازهای هر چند کوچک و ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری در تمامی فعالیتهای اقتصادی از اهداف اولیه بانک صادرات و معادن ایران بود.
بازار تهران به عنوان مرکز معاملات و گردش پولی کشور بسیار مورد توجه مؤسسان بانک بود. به این ترتیب اولین شعبه بانک در ٢٢ آبان ١٣٣١ در یک ساختمان استیجاری به مساحت حدود ٢٠٠ متر مربع، با چند اتاق در طبقه دوم سرای بنایی بازار تهران واقع در کوچه تکیه دولت آغاز به کار کرد. یکی از اولین اقدامات هیأت مدیره انجام تعمیرات و تغییرات در محل استقرار اولین شعبه بانک بود. آنان با برداشتن دیوارهای بین سه اتاق از هفت اتاق، یک سالن معاملات 96 مترمربعی با پنج باجه برای دریافت و پرداخت، انتقالی چکهای واگذاری و افتتاح حساب به وجود آوردند و تعداد ٤ اتاق برای بایگانی و تدارکات (جهت لوازم ضروری و ملزومات و مطبوعات) و اتاقهای مدیرعامل و هیأتمدیره در نظر گرفتند. آنها سعی داشتند ساختمان بانک جلوه بسیار آبرومندی داشته باشد. بعدها با بهتر شدن وضعیت اقتصادی بانک، محل مناسبتری برای شعبه بازار خریداری شد و در آبان ١٣٣٧ شعبه یک بازار به محل فعلی منتقل شد.
آرم اولیه بانک را مرحوم ادوارد ژوزف؛ عضو هیأتمدیره و اولین مدیرعامل بانک صادرات و معادن ایران پیشنهاد داد. این آرم، تصویر یک اسب بالدار در نگین انگشتری کهنهای بود که ادوارد ژوزف آن را از یک مغازه عتیقه فروشی در خیابان ناصر خسروی تهران به مبلغ یک هزار ریال خریده بود. اسب سمبل سرعت و استقامت و نجابت است و بالهایش سمبل بلندپروازی و آغوشباز است. ضمن اینکه این آرم مشابه مهر نقشین انوشیروان ساسانی پادشاه ایران باستان بود. این آرم پس از پیروزی انقلاب اسلامی و استانی شدن بانک از سال ١٣٥٨ تاکنون سه بار تغییر شکل داده است. آرم فعلی بانک، دو دست را به تصویر کشیده که سکهای را نگه داشته است.
انتخاب شعار مردمی و گسترش شعب
بانک صادرات ایران از بدو تأسیس، نوآوری در ارایه محصولات و خدمات بانکی و احترام به مشتریان و مراجعان را به عنوان اصل ثابت و جداییناپذیر صنعت بانکداری، سرلوحه کار خود قرار داد و با جامه عمل پوشاندن به شعارهای انتخابی خود یعنی «بانک صادرات ایران در خدمت مردم» و «حق با مشتری است» توانست طی مدت کوتاهی حجم زیادی از نقدینگی کشور را جذب کند و مهمتر از آن مردم را با نظام بانکی آشتی دهد. اولین شعبه خارج از کشور این بانک در سال ١٣٤٠ در هامبورگ آلمان تأسیس شد و پس از آن شعب خارجی این بانک یکی پس از دیگری افتتاح شدند. هم اکنون بانک صادرات ایران مالکیت چند بانک مستقل دایر در خارج از کشور از جمله بانک صادرات تاشکند، PLC لندن، فیوچر بانک بحرین و آرین بانک افغانستان را در اختیار دارد و علاوه بر این، واحدهای بانکی متعلق به این بانک در اروپا و آسیا بیش از ٢٠ واحد است. بانک صادرات ایران در حال حاضر یکی از گستردهترین شبکه شعب بانکی ایران را با داشتن بیش از 2 هزار شعبه فعال در اختیار دارد. این بانک که از سال ١٣٧٩ ارایه خدمات الکترونیکی را آغاز کرده است و هماکنون در زمینههای تعداد حسابهای الکترونیکی، تعداد دستگاههای خودپرداز و پایانههای فروش، تعداد کارتهای الکترونیکی صادره و تعداد کاربران همراه بانک در نظام بانکی کشور جایگاه ممتازی را به خود اختصاص داده است.
بانک صادرات ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ١٣٥٨ در اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی، «ملی» شد و پس از ٣٠ سال در راستای اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی، در ١٩ خردادماه سال ١٣٨٨ به جرگه بانکهای خصوصی پیوست و با نماد «وبصادر» در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. امروزه بانک معتبر و مردمی صادرات ایران به عنوان یکی از بزرگترین بانکهای خصوصی و بورسی کشور با بهرهمندی از 70 سال تجربه، علاوه بر پایبندی کامل به اصول اولیه خود و اجرای دقیق بانکداری اسلامی میکوشد ضمن همسویی با بانکداری بینالمللی از طریق رعایت اصول مشتریمداری و ارایه خدمات مطلوب و نوین بانکی، سرآمدی خود را در بازار پر رقابت بانکی داخلی حفظ کند و ارتقا ببخشد و با جلب رضایتمندی مردم و مشتریان، نقش مؤثری را در آبادانی، پیشرفت و توسعه میهن اسلامی ایفا کند.
ارسال نظر