کسب‌وکارهای آنلاین بیمه می‌شوند!

اقتصاد 100- دولت با تصویب آیین‌نامه جدیدی، بیمه‌های اجتماعی را برای ۲ میلیون شاغل در کسب‌وکارهای اینترنتی، از جمله رانندگان تاکسی‌های آنلاین، تسهیل کرده و به‌زودی پوشش بیمه‌ای آنها آغاز خواهد شد.

کسب‌وکارهای آنلاین بیمه می‌شوند!

چندی پیش، احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وجود حدود ۶ میلیون شاغل فاقد پوشش بیمه‌ای در کشور خبر داد. وی اعلام کرد که از این تعداد، ۲ میلیون نفر در کسب‌وکارهای آنلاین و مشاغل اینترنتی فعالیت می‌کنند.

ضرورت پوشش بیمه‌ای مشاغل اینترنتی

به گفته میدری، در حال حاضر بیمه بازنشستگی و تامین اجتماعی برای بسیاری از مشاغل اجباری است. با این حال، برخی مشاغل آنلاین، مانند رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند و فاقد بیمه بازنشستگی هستند. بر اساس ماده ۲۸ برنامه هفتم توسعه، امکان تدوین آیین‌نامه‌ای برای پوشش بیمه‌ای این دسته فراهم شده است.

اجرای بیمه برای فعالان فضای مجازی

طبق اعلام وزیر کار، آیین‌نامه‌ای در دولت تدوین شده که ورود شاغلان فضای مجازی به بیمه‌های اجتماعی را تسهیل می‌کند. بر اساس این آیین‌نامه، از سال آینده رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و افرادی که در پلتفرم‌های دیجیتال فعالیت دارند، تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

احمد میدری با امیدواری اعلام کرد که با دریافت مجوزهای لازم، می‌توان شاهد جذب این دسته از شاغلان به خدمات بیمه‌ای بود.

پیشینه تلاش‌ها برای توسعه بیمه در فضای مجازی

ایده اعطای بیمه به فعالان فضای مجازی برای اولین بار در شهریور سال گذشته مطرح شد. در آن زمان، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، توسعه پوشش بیمه‌ای برای تمام شاغلان را از اولویت‌های این سازمان دانست. او همچنین بر گسترش بیمه برای شاغلان کسب‌وکارهای اینترنتی، شامل تاکسی‌های اینترنتی، فروشگاه‌های مجازی و سایر حوزه‌ها، تأکید کرد.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل تأمین اجتماعی، اعلام کرد: "مطابق قانون، وظیفه ما گسترش پوشش بیمه‌ای برای فعالان این فضا است. افراد شاغل در این حوزه‌ها و خانواده‌هایشان باید از حمایت‌های بیمه‌ای در زمینه‌هایی همچون بیماری، بیکاری، ازکارافتادگی و بازنشستگی بهره‌مند شوند."

دستورالعمل مالیات برای کسب‌وکارهای آنلاین

پیش از تصویب بیمه، اقدامات مربوط به اخذ مالیات از کسب‌وکارهای دیجیتال آغاز شده بود. در سال ۱۴۰۰، دولت با ابلاغ دستورالعملی، فعالان فضای مجازی با بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده را به لیست مؤدیان مالیاتی اضافه کرد. این افراد موظف شدند اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند.

با ابلاغ این دستورالعمل، امکان بررسی تراکنش‌های بانکی و انجام تحقیقات میدانی فراهم شد. وزیر اقتصاد دولت سیزدهم نیز نحوه پرداخت مالیات از افراد دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده را ابلاغ کرد و پس از گذشت ۵ ماه از این تصمیم، دریافت مالیات از این کاربران اجرایی شد.

جدول مقایسه مراحل اقدام برای بیمه و مالیات

موضوع سال آغاز وضعیت گروه هدف
بیمه کسب‌وکارهای اینترنتی ۱۴۰۲ در حال تدوین رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و شاغلان پلتفرم‌ها
مالیات کسب‌وکارهای فضای مجازی ۱۴۰۰ اجرایی شده افراد با بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده

در نهایت، دولت با در نظر داشتن نیازهای شاغلان کسب‌وکارهای آنلاین و فضای مجازی، در تلاش است تا ضمن افزایش عدالت اجتماعی، آن‌ها را تحت حمایت بیمه‌ و قوانین مالیاتی قرار دهد.

 

وبگردی
    ارسال نظر