قانون واردات خودرو!
اقتصاد 100-واردات خودرو بحث امروز و دیروز نیست، بلکه حداقل از سال 1397 است که این مسئله در محافل عمومی مطرح بوده و همواره حساسیتهای زیادی را برانگیخته است. نهایتا در خردادماه سال 1401 بود که کلیات طرح واردات خودروی خارجی تصویب شد و به منظور اجرا، برای دولت ارسال شد. در شهریور ماه 1402 نیز جزئیات مصوبه واردات خودرو توسط هیئت وزیران نهایی شد و به نهادهای ذیربط مثل وزارت صمت و سازمان گمرک ابلاغ شد.
جزئیات آیین نامه واردات خودروی خارجی
مهمترین مفاد آیین نامهای که هیئت وزیران در مورد قانون واردات خودرو ی خارجی تدوین کرده است، عبارتنداز:
- واردات ماشین تنها برای خودروهای پایینتر از ۲۰ هزار یورو مجاز است.
- تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.
- ارزش گمرکی خرید خودرو بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرگی محاسبه میشود.
- خودروهای وارداتی باید در بورس کالا عرضه شوند (هرچند که این بند در عمل چندان مورد توجه قرار نگرفته است).
- وزارت صمت باید با هدف توسعه تولید خودروهای اقتصادی (حداکثر ۱۰ هزار یورو)، مشوقهای سرمایهگذاری و تولید را پیشبینی کند. همچنین وزارت صمت باید اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش تولیدات داخلی را در دستور کار قرار دهد. برنامه تولیدات داخلی واردکنندگان موضوع این بند، باید توسط وزارت صمت تایید شود.
- واردات خودروهای سواری به صورت سرمایهگذاری خارجی تنها برای استفاده در شبکه حملونقل عمومی مجاز است؛ آن هم خودروهایی که استانداردهای زیست محیطی را در خود دارند.
- خودروهای وارداتی در مناطق آزاد تجاری – صنعتی تنها منحصر به خودروهای هیبریدی یا برقی است و واردکنندگان خودرو باید ایستگاههای شارژ را راهاندازی کنند.
واردات خودرو کارکرده خارجی
واردات و همچنین خرید خودرو کارکرده خارجی نیز سالها بود که در فضای رسانهای کشور مطرح بود تا در نهایت در سال 1401 و بعد از آزادسازی واردات خودروی خارجی، جزئیات لایحه واردات خودرو کارکرده نیز توسط مجلس به تصویب رسید.
از آنجایی هم که واردات و خرید خودرو کارکرده حساسیتهای زیادی دارد، سازمان ملی استاندارد در دستورالعملی، شاخصهایی را که واردکنندگان خودروی کارکرده باید رعایت نمایند، به شرح زیر اعلام کرد:
- خودروی کارکرده باید گواهی صحهگذاری تایید نوع از سازمان استاندارد در ۵ سال گذشت را داشته باشد.
- واردات از برندهای معتبر کشورهای صاحب صنایع خودروسازی صورت گیرد (در ادامه اسم برندها را آوردهایم).
- خودروهای وارداتی باید تایید کلی WVTA مندرج روی پلاک شناسایی را داشته باشند.
- خرید خودرو کارکرده زمانی ممکن است که گواهی استاندارد ایمارک COC داشته باشند.
- هر خودرو باید دارای گواهی تایید GCC تاییدکننده کشورهای حوزه خلیج فارس GSO باشد.
- هر خودرو باید گواهی تاییدیه کشورهای اتحادیه اورآسیا EAC را داشته باشد.
خرید خودرو دست دوم از چه برندهایی مجاز است؟
نکته جالب اینکه مطابق با قانون واردات خودرو دست دوم خارجی، هر اتومبیلی را نمیتوان به کشور وارد کرد، بلکه خرید خودرو کارکرده و واردات آن از برندهای زیر مجاز است (واردات خودرو از آمریکا ممنوع است):
- برندهای معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و انگلیس شامل: بنز، بی ام و، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو
- برندهای معتبر ژاپنی شاملی: تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا
- برندهای معتبر کرهای شامل: کیا، هیوندای، سانگ یانگ
تعرفه واردات خودرو کارکرده چقدر است؟
تعرفه واردات کالا (از جمله خودرو) هر ساله با توجه به بودجه همان سال تعیین میشود. بر این اساس، تعرفه واردات خودروهای خارجی دست دوم در سال 1402 به شرح زیر است:
حجم موتور | تعرفه واردات |
کمتر از 1000 سیسی | 20 درصد |
۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سیسی | 70 درصد |
۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی | 95 درصد |
۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی | 135 درصد |
۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سیسی | 165 درصد |
بالاتر از ۳۰۰۰ سیسی | 175 درصد |
لازم به توضیح است که هزینه واردات خودروهای خارجی تنها محدود به تعرفه گمرک نمیشود و موارد زیر را نیز در بر میگیرد:
- ۹ درصد مالیات بر ارزشافزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)؛
- یک درصد حقوق ورودی بهعنوان عوارض هلال احمر؛
- عوارض پسماند؛
- عوارض واردات خودرو به میزان 10 درصد حق گمرگ؛
- عوارض واردات خودروهای سواری به میزان ۵ درصد ارزش فوب؛
- ۲ درصد مالیات علیالحساب، درصورت واردات توسط اشخاصی غیر از تجار؛
- هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش cif گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیصشده یا یکونیم ( ۱.۵) درصد ارزش خودرو؛
- ۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شمارهگذاری (عوارض راهنماییورانندگی)؛
- سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شمارهگذاری؛
- هزینه نقل و انتقال دارایی عوارض شهرداری هنگام پلاک بسته به نوع خودرو.
آزادسازی واردات و خرید خودرو کارکرده چه تاثیری بر بازار دارد؟
زمانی که در سال 1397 واردات خودروی خارجی به کل ممنوع شد، نه تنها ماشینهای خارجی، بلکه قیمت ماشینهای داخلی نیز جهشی عجیب پیدا کرد و خرید خودرو صفر خیلی سریع برای بسیاری خانوارها دشوار شد. حالا انتظار میرود که با آزادسازی واردات اتومبیل خارجی، نوسانات قیمتی بازار کمی آرام بگیرد و حتی قیمتها به تدریج کم شود.
در عین حال آن چیزی که مسلم است اینکه حتی آزاد کردن واردات خودروهای کارکرده و صفر خارجی نیز نمیتواند قیمت ماشین را به چند سال پیش برگرداند، زیرا نه وضعیت اقتصادی کشور مشابه با آن دوره است، و نه پارامترهای دیگری مثل قیمت ارز چنین اجازهای را میدهند. اما میتوان انتظار داشت که التهاب بازار کمی فروکش کند و قیمت خودرو در یک محدوده قیمتی تثبیت شود؛ مثل چیزی که در چند ماه گذشته شاهد آن بودیم.
سخن پایانی
ورود خودروهای صفر و کارکرده خارجی به کشور مزایای زیادی دارد؛ از جمله به آرام شدن التهابات بازار خودرو کمک میکند، قدرت انتخاب خریداران را بالا میبرد، خودروهای با کیفیت بالاتر را در دسترس عموم قرار میدهد و فضای رقابتی را بین خودروسازان و عرضهکنندگان اتومبیل ایجاد میکند که نتیجه آن یقینا مثبت است.
فقط باید مراقبت کرد که برخی سودجویان از این فضا استفاده نکرده و واردات خودرو را نیز در انحصار خود درنیاورند و یا ترخیص از گمرک را با مانع روبرو نسازند که در این صورت موضوعیت آزادسازی واردات زیر سوال میرود و میشود همان آش و همان کاسه!
منبع:ساناپرس
ارسال نظر