شوک سایپایی ها به بازار خودرو / ساینا رکورد گرانی را زد !
اقتصاد 100-قیمتهای جدید سایپا از برخی محصولات ایران خودرو هم گرانتر شد. مثلا شاهین اتومات با موتور تیبا از تارا اتومات گرانتر شد. از طرفی دیگر، بسیاری از خریداران محصولات سایپا سردرگم و ناراضی هستند.

مجتبی اسماعیلی: قیمتهای جدید سایپا پس از ماهها کش و قوس در تاریخ ۲۱ شهریور سال جاری اعلام شد و همه را غافلگیر کرد.
قیمت اطلس سایپا حدود ۳۴۴ میلیون تومان اعلام شد و این در حالی است که قیمت پژو ۲۰۷ پانوراما ایران خودرو حدود ۳۴۳ میلیون تومان است!
همچنین قیمت کوییک GXR با همان ظاهر قدیمی نیز حدود ۳۲۱ میلیون تومان اعلام شد در حالی که قیمت پژو ۲۰۷ فرمان برقی ایران خودرو حدود ۳۱۸ میلیون تومان است.
اما ساینا GX با قیمت ۲۸۳ میلیون تومان از پژو پارس ایران خودرو با قیمت ۲۷۵ میلیون تومان فراتر رفت. قیمت شاهین اتوماتیک با موتور تیبا توربو و گیربکس CVT حدود ۵۴۵ میلیون تومان اعلام شد. این در حالی است که قیمت تارا اتوماتیک ایران خودرو ۴۹۰ میلیون تومان است.
از طرف دیگر سایپا و شورای رقابت خریداران خانواده کوییک، اطلس G، ساینا و شاهین اتومات را نقره داغ کردند. چرا که قیمت این خودروها در زمان ثبت نام مشخص نبود. در حال حاضر نیز برخی از خریداران در حال تحویل گرفتن خودروهایی هستند که با مشخصات فروخته شده در سامانه یکپارچه مطابقت ندارند.
سایپا و شورای رقابت خریداران را نقره داغ کردند
در تاریخ ۲۱ شهریور ماه سال جاری (1402) خریداران محصولات سایپا که در طرح فروش اردیبهشت ماه سال جاری اقدام به ثبت نام کرده بودند حسابی غافلگیر شدند. چرا که قیمت اطلس G، ساینا GX، کوییک GXR و شاهین اتومات پس از چند ماه بلاتکلیفی خریداران اعلام شد. قیمتهای جدید سایپا از برخی محصولات ایران خودرو هم بیشتر شد.
این در حالی است که خریداران بدون اطلاع از قیمتهای جدید سایپا و محصولات ثبت نامی، در تاریخ ۲۰ تا ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی مسدود کرده بودند.
جالب این است که طبق مصوبه شورای رقابت قیمت محصول باید قبل از عرضه در سامانه یکپارچه مشخص شود و محصولات بدون قیمت حق فروش در این سامانه را ندارند. شورای رقابت نه تنها از مصوبه خود سرپیچی کرد بلکه دل به دل سایپا داد تا قیمت محصولی مانند ساینا از پژو پارس هم گرانتر شود.
برخی از محصولات تحویلی به مشتریان با محصول ثبت نامی مطابقت ندارند
سایپا در خودروهایی مانند اطلس و سهند بدون تغییر دادن اجزای اصلی خودرو و پلت فرم، تنها با تغییر دادن چراغها، در موتور و در صندوق، آنها را محصولی جدید معرفی کرد. به همین بهانه هم قیمت بالایی را از مشتریان بی اطلاع طلب کرد.
اما این تمام ماجرا نیست چرا که برخی از خریداران هنوز هیچ اطلاعی از چهره خودرویی که ثبت نام کردند هم ندارند. از طرف دیگر سایپا در محصولی مانند کوییک اس، برخی از قطعات خودرو مانند فرمان دی کات که جزو امکانات خودرو در هنگام ثبت نام بود را حذف کرد.
شورای رقابت به جای جلوگیری از فروش محصولات بدون قیمت که مصوبه همین شورا است، با سایپا همکاری کرد تا مشتریان حسابی نقره داغ شوند. همچنین ظاهرا هیچ مرجعی نظارتی بحث نبود تطابق خودروی خریداری شده با خودروی تحویلی را پیگیری نمیکند.