شاسی بلند سایپا در راه بازار خودرو
اقتصاد 100-سایپا سیلک قرار است یکی از جدیدترین محصولات تولید داخل باشد، که طبق صحبتهای مدیرعامل سایپا، احتمالاً تا پایان امسال، فرآیند تولیدش در سایت کاشان آغاز خواهد شد.
سال ۱۴۰۱ در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ، سایپا از یک محصول جدید رونمایی کرد، که در آن زمان، نام M۴۴ را برای آن در نظر گرفته بود و قرار بود به زودی تولیدش را آغاز کند. اکنون پس از گذشت حدود یک سال، در مجمع عمومی سالیانه سایپا، دوباره بحث تولید M۴۴ مطرح شد، اما این بار با نام جدید سیلک (Sialk) و حداکثر تا پایان ۱۴۰۲ این اتفاق خواهد افتاد.
علت نامگذاری این خودرو با واژه سیلک چیست؟
سیلک یا تپه سیَلک، نام نخستین تمدن ایران مرکزی در کاشان است که بیش از ۸ هزار سال قدمت دارد و از آن جایی که پروژه M۴۴ قرار است در سایت کاشان، که خط تولید سایپا-سیتروئن است، تولید شود، این نام تاریخی را برای آن در نظر گرفتهاند تا هم یادآور کاشان باشد و هم یادآور تمدن باستانی ایران.
درباره سایپا سیلک
سایپا سیلک در واقع همان سیتروئن C۳-XR است که قرار بود به کمک سیتروئن در ایران تولید شود، اما پس از شروع مجدد تحریمها و خروج فرانسویها از ایران، این پروژه به طور کلی متوقف شد. لازم به ذکر است که سیتروئن C۳-XR و پژو ۲۰۰۸ نه تنها پلتفرم یکسانی دارند، بلکه از نظر ابعاد و اندازه هم بسیار به هم نزدیک هستند.
به این ترتیب، قرار است یکی از محصولات گروه PSA تحت فرآیند داخلیسازی قرار گیرد و در نهایت، با لوگو سایپا و با نام سیلک به بازار ایران عرضه شود.
درباره سایپا سیتروئن
سایپا سیتروئن را میتوان حاصل جوینت ونچر این دو شرکت دانست که با اتکا به دانش فنی سیتروئن اقدام به تولید C۳ کرده است. کارخانه تولیدی این شرکت در کاشان واقع شده است که ظرفیت تولید سالیانهاش در حدود ۱۵۰ هزار دستگاه بود، اما پس از تغییرات اعمال شده در خط، ظرفیتش به ۲۰۰ هزار دستگاه در سال رسیده است.
چگونه پروژه تولید سیلک یا C۳-XR دوباره احیا شده است؟
پس از شروع مجدد تحریم ها، سیتروئن نیز مانند دیگر فرانسویها از ایران رفت و سایپا سعی کرد از یک کانال چینی اطلاعات و دانش فنی لازم برای تولید C۳-XR یا سایپا سیلک را بهدست بیاورد.
از آن جایی که، کمپانی دانگ فنگ با گروه PSA یک جوینت ونچر قوی تشکیل داده است، سایپا تصمیم گرفت با همکاری این شریک چینی سیتروئن و کسب اطلاعات لازم از آن، نسبت به احیای پروژه تولید M۴۴ یا سایپا سیلک گامی بردارد و با حدود ۴۵ درصد داخلی سازی، این کراس اوور کوچک را تولید کند. به این ترتیب، مثل این که سایپا توانست با دور زدن تحریمها به طور غیرمستقیم با سیتروئن ارتباط برقرار کند و شرایط لازم برای تولید یکی دیگر از محصولات این شرکت فرانسوی را با نام و لوگوی خود در ایران تولید کند.
آیا باید از سایپا سیلک انتظار کیفیت فرانسوی داشته باشیم؟
با توجه به داخلیسازی حدود ۴۵ درصدیای که قرار است برای تولید این خودرو صورت گیرد، متوجه میشویم که احتمالاً ۵۵ درصد دیگر نیز به طور مستقیم از چین وارد شود. به این ترتیب، به گفته مسئولان سایپا، ۴۵ درصد قطعات این خودرو قرار است توسط قطعه سازان داخلی و ۵۵ درصد دیگر نیز توسط چینیها تأمین شود. از این رو، با توجه به کیفیت پایین قطعات داخلی و چینی نمیتوان از سایپا سیلک انتظار داشت که کیفیت خودروهای فرانسوی را داشته باشد.
تولید سایپا سیلک قرار است از چه زمانی آغاز شود؟
طبق گفتهها و چشماندازهایی که مسئولان سایپا در مجمع عمومی این کمپانی بیان کردند، قرار است فرآیند تولید این خودرو تا پایان سال ۱۴۰۲ آغاز شود و به احتمال زیاد در ابتدای سال آینده نیز عرضهاش شروع خواهد شد.
آیا سایپا سیلک قرار است با همین طراحی ظاهری تولید شود؟
با توجه به این که، طراحی پروژه M۴۴ نسبتاً قدیمی است و همچنین معرفی نسخههای فیس لیفت از این خودرو توسط سیتروئن، احتمالاً گروه سایپا تمام تلاش خود را میکند تا نسخه فیس لیفت و بهروز C۳-XR را به کمک دانگ فنگ در ایران تولید کند تا به واسطه این قضیه بتواند سیلک را مانند همه محصولات خود، مدت زمان بیش تر و طی سالیان طولانی در خط تولید نگه دارد. به این ترتیب، سایپا سیلک نهایی قرار است با آن چه در نمایشگاه تحول صنعت خودرو دیدهایم کمی متفاوت تر و جذاب تر باشد.
مشخصات فنی احتمالی سایپا سیلک
گروه سایپا در زمینه تولید پیشرانه تنوع زیادی ندارد و آخرین و جدیدترین موتورش قرار است ME۱۶ باشد که به نوعی همان تیوفایو پلاس خواهد بود. به این ترتیب، به احتمال خیلی زیاد سیلک نیز قرار است به ME۱۶ مجهز شود که با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی سی و دارا بودن ۱۶ سوپاپ میتواند توان ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر را تولید کند. این میزان خروجی در مقایسه با موتور تیوفایو پلاس ایران خودرو، ۲ اسب بخار توان و ۳ نیوتن متر گشتاور بیش تری بهدست میدهد.
گیربکس در نظر گرفته شده برای سیلک نیز احتمالاً از همان نوع اتوماتیک AT و ۶ سرعتهای باشد که قرار است برای شاهین استفاده شود و به کارگیری گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه با توجه محدودیتهای موجود، صددرصد منتفی خواهد بود. به این ترتیب، با توجه به محدودیتهای سایپا در بحث پیشرانه و قوای محرکه، بهتر است انتظار موتور ۱.۲ لیتری توربوشارژ و پرقدرتی را که سیتروئن برای این خودرو استفاده میکند نداشته باشیم و توقعمان را در حد ME۱۶ پایین بیاوریم.
امکانات رفاهی احتمالی سایپا سیلک
سایپا برای معرفی پروژه M۴۴ احتمالاً امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، سیستم کنترل پایداری، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، صفحه نمایش ۹ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی و… را در نظر گرفته است، اما هنوز مشخص نیست این خودرو در چه تریم هایی قرار است به بازار آید.
ارسال نظر