بانکها پول افرادی که از طرح پیش فروش خودرو انصراف دادند را پس نمیدهند
طرح پیشفروش خودروهای وارداتی به مرحله تازهای رسیده است. با اتمام قرعهکشی و مشخصشدن اسامی برندگان، حال وزارت صمت اعلام میکند که بانکها ۵۰۰ میلیون تومان بلوکهشده انصرافیها را پرداخت نمیکنند.
بهرغم تمام ابهاماتی که در رابطه با فروش خودروهای ناموجود خارجی مطرح بود، زمان ثبتنام در این طرح پیشفروش خودروهای وارداتی پس از هشت روز به پایان رسید. در این مدت ۱۲۰ هزار نفر ثبتنام کردند.
تشکیل صفهای طولانی برای ثبتنام طرحهای فروش خودرو در ایران امری عجیب و غیرعادی نیست. اما در میان گذاشتن شرط جدیدی که وزارت صمت برای فروش خودرو پیش روی مردم گذاشته است نقدهای بیشتری را به فرآیند واردات خودرو وارد میکند.
یکی از شروطی که برای ثبتنام در طرح فروش خودروهای وارداتی مطرح شد، افتتاح حساب وکالتی و بلوکهکرن ۵۰۰ میلیون تومان در آن حساب بود.
از همان ابتدا که این شرط جدید به شرایط ثبتنام در طرحهای مختلف فروش خودرو اضافه شد بسیاری از افراد بر این عقیده بودند که خودروسازان و بانکها به دنبال کسب حاشیه سود بیشتر از طریق بلوکه کردن پول مردم هستند.
حال که فرآیند ثبتنام به پایان رسید مبلغ بلوکهشده به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید. وزارت صمت در پاسخ به انتقادات واردشده در رابطه با بلوکه شدن پولهای مردم، به جای رفع ابهام، مساله جدیدی را مطرح و اعلام کرد که به حسابهای وکالتی سود کوتاهمدت تعلق میگیرد. اما باید به این نکته توجه کرد که دریافت سود ۱۵ تا ۸۵ میلیون تومانی متقاضیان در پیش فروش خودروهای وارداتی در صورتی اتفاق میافتد که خودرویی در کشور برای تحویل به مشتریان وجود داشته باشد.
بر اساس اعلام وزارت صمت عرضه خودروهای وارداتی از ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۱ آغاز شد. امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در گفتگوی تلویزیونی تصریح کرد: تصمیم وزارت صمت این است که اولین عرضه خودروهای وارداتی تا قبل از شروع سال جدید، یعنی از شنبه انجام شود.
سخنگوی وزارت صمت توضیح داد: کسانی که خودرو را خریداری میکنند به دلیل شروع تعطیلات نوروز باید بقیه فرایند خرید را در سال ۱۴۰۲ انجام دهند.
بانکها به دنبال سود بیشتر از جریان انصرافیها
اما در این میان به نظر میرسد چالش جدیدی پیش روی وزارت صمت و متقاضیان خودروهای وارداتی قرار گرفته است.
پس از اعلام نتایج گزینه «انصراف» فعال شد تا اگر فردی تمایل به ادامه مسیر خرید خودروی وارداتی نداشته باشد، بتواند انصراف بدهد و ۵۰۰ میلیون تومان بلوکهشده در حساب وکالتی خود را آزاد کند.
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در صفحه شخصی خود از همکاری نکردن بانکها خبر داده است.
او در صفحه توییتری خود نوشت: «چنانچه متقاضیان خودروهای وارداتی، انصراف خود را ثبت کنند، باید بلافاصله ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی آنها توسط بانک آزاد شود. وزارت صمت روز سهشنبه مکاتبات لازم را با بانکها انجام داده است اما شکایاتی به وزارت صمت رسید که بانکها همکاری لازم را نمیکنند. این اشکال باید برطرف شود.»
به نظر میرسد بانکهای مورد تایید وزارت صمت برای افتتاح حساب وکالتی به دنبال سود بیشتری از جریان ثبتنام خودروهای خارجی هستند. چراکه هرچه بیشتر این پولها در حساب بانک بمانند، سود بیشتری نصیب بانک میشود.
برخی بر این عقیدهاند که بانکها تقصیری ندارند و آزادکردن پولها زمانبر است. اما حال این مساله مطرح میشود که چگونه هنگامی که بحث بلوکهکردن حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان بود، این کار بدون اختلال انجام شد، اما حال که باید حساب افراد انصرافی آزاد شود بانکها در انجام آن تعلل میکنند؟
عوامل دو شرکت ایرانی خودرو با عملکرد بسیار دقیق و با پیش بینی قیمت ها و بازار تمام راه های خرید خودرو را به دو شرکت ایرانخودرو وسایپا با قیمت سرسام اور محدود کرده واردات خودرو بسیار گران قیمت هم در انحصار این دوشرکت است پول مردم هم با وعده واردات وتحویل خودرو دپو شده است تولید خودرو به میزان یک ملیون ونیم فقط وعده است . بهترین راه حل برای شکستن این روند واردات خودرو با قیمت پایین است و ورود خودرو های با سن 10 الی 15 سال برند های معروف جهانی مانند تویوتا هیوندا و اودی و فورد و شورلت و رنو و چانگان و چرئ و جک و.... با تعرفه کم تا ده درصد درصد به ازای هر نفر ایرانی چاره کار است .