پیش بینی حساس از قیمت خودرو در سال 1404
اقتصاد 100-ممنوعیت واردات خودرو از سال 97، ضمن فرصتطلبی دلالان، صنعت خودروی کشور را به انزوا کشاند و تصمیمات نادرست مسئولان نیز بر این وضعیت دامن زد.
۴ شیوه عجیب واردات خودرو؛ نقدی بر وضعیت بازار و چالشهای پیش رو
مسیح فرزانه، کارشناس و فعال بازار خودرو، در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره روند واردات خودرو به کشور و مشکلات مربوط به آن توضیحاتی ارائه داد. وی با اشاره به چالشهای مختلفی که در زمینه واردات خودرو در سال گذشته وجود داشته است، بیان کرد که واردات خودرو به کشور در سال اخیر به شکلی تدریجی و به ۴ شیوه مختلف انجام شده است. این شیوهها که گاهی به نظر طنز تلخ میآیند، شامل مواردی همچون وعدههای سیاسی، آمارهای گمرکی، تبلیغات در فضای مجازی و خودروهای وارداتی موجود در بازار هستند.
۱. واردات وعدهای
فرزانه در ابتدا به روش واردات وعدهای اشاره کرد که سیاستگذاران در آن مدعی شدند تا خرداد ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ هزار خودرو به کشور وارد خواهند شد. اما این وعدهها تا امروز در عمل به طور کامل محقق نشده است و واردات از این طریق تنها در حد اعداد و ارقام باقی مانده است.
۲. آمار ترخیص گمرکی
شیوه دیگری که واردات خودرو به کشور به آن صورت گرفته، مربوط به آمار ترخیص گمرکی است. طبق این روش، تنها ۲۵ هزار خودرو از گمرک ترخیص شدهاند، اما این عدد نیز به نظر نمیرسد که تأثیر ملموسی بر تنظیم بازار و کاهش قیمتها داشته باشد.
۳. تبلیغات در فضای مجازی
از دیگر شیوهها، معرفی خودروها در فضای مجازی است که به نوعی خودروهای وارداتی را به نمایش میگذارند و مردم را به خرید آنها تشویق میکنند. با این حال، سوال مهمی که مطرح است، زمان واردات این خودروهاست که هنوز مشخص نیست.
۴. خودروهای موجود در بازار
آخرین و شاید اصلیترین شیوه واردات، مربوط به خودروهایی است که در بازار خرید و فروش میشوند. این خودروها اغلب از نظر تیراژ و تنوع محدود هستند و در بازار با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی خود معامله میشوند.
افزایش ۳۰ درصدی تعرفه واردات و افزایش قیمت ارز
فرزانه در ادامه اظهار داشت که طبق لایحه بودجه ۱۴۰۴، تخصیص ۲ میلیارد یورو برای واردات خودرو پیشبینی شده است. با این حال، تغییرات اساسی مانند افزایش ۳۰ درصدی تعرفه واردات و تغییر نرخ ارز مبادلهای به ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان به جای ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، احتمالاً به افزایش قیمتها و کاهش تنوع واردات منجر خواهد شد.
واردات خودرو و تاثیر آن بر بازار
این کارشناس خودرو به کاهش تاثیر واردات بر بازار اشاره کرد و گفت که با وجود واردات محدود، تغییرات ملموسی در قیمتها و رقابتپذیری بازار مشاهده نمیشود. به عنوان مثال، خودروهایی مانند تویوتا کرولا که وارد شدهاند، در بازار تفاوت قیمت کمی دارند، اما سایر خودروهای وارداتی همچنان با حباب قیمت بالای خود در بازار وجود دارند.
آینده بازار و پیشبینیها
فرزانه در نهایت نسبت به روند آینده بازار خودرو ابراز نگرانی کرد و افزود: «با توجه به سیاستهای پیشبینیشده در بودجه ۱۴۰۴، احتمال افزایش بیشتر قیمت خودرو در سال آینده وجود دارد. اگر سیاستهای فعلی ادامه پیدا کند، واردات خودرو نمیتواند تأثیر قابل توجهی بر قیمتها و تنظیم بازار داشته باشد.»
پیشنهادات برای بهبود واردات
وی همچنین دو بند از آییننامه واردات خودرو را که مانع بهبود شرایط بازار میداند، مورد نقد قرار داد. به گفته او، «حذف محدودیت سقف قیمت خودروهای وارداتی تا ۲۰ هزار دلار و همچنین برداشتن محدودیت حجم موتور تا ۲۵۰۰ سیسی میتواند باعث واردات بهتر و با کیفیتتری شود که به تنظیم بازار کمک خواهد کرد.»
در نهایت، فرزانه معتقد است که واردات به شیوههای کنونی نمیتواند به طور مؤثر بر بازار تأثیر بگذارد و برای تغییر این وضعیت، نیاز به اصلاحات جدی در سیاستهای وارداتی و برداشتن موانع موجود است.
ارسال نظر