ضربه عجیب به 2 خودروساز بزرگ / آخرین تلاش ایران خودرو و سایپا برای سرپا ماندن
اقتصاد 100-خودروسازان بزرگ کشور در هفت ماه گذشته، ۱۸ هزار خودرو کمتر از تولید خود فروختهاند.
اختلاف قابل توجه بین آمار تولید و فروش خودروسازان در هفت ماه ابتدایی سال جاری نشان میدهد که بخشی از محصولات تولیدی در حال دپو هستند. این دپوی خودروها میتواند ناشی از دلایل عمدی یا سهوی باشد. یکی از سناریوها این است که خودروسازان به منظور فروش این محصولات با قیمتهای جدید پس از اصلاحات قیمتی از سوی وزارت صمت، اقدام به دپو کردهاند.
از طرفی دیگر، ممکن است این خودروها به دلیل کسری قطعه ناقص باشند و به همین خاطر امکان عرضه آنها به بازار وجود ندارد. طبق اعلام ایرانخودرو، این شرکت تا پایان مهرماه ۴,۴۸۴ دستگاه محصول را تحت عنوان «خودروهای تولیدی تجارینشده» در دپو نگه داشته است. سناریوی دیگری نیز وجود دارد که به عدم صدور مجوز شمارهگذاری از سوی سازمان ملی استاندارد یا دیگر نهادها اشاره میکند.
بهطور کلی، ایرانخودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور در هفت ماهه ابتدایی امسال، ۲۸۴,۲۳۹ دستگاه خودرو را به فروش رسانده که نشاندهنده حدود ۲ درصد از تولید هفتماههاش است که به فروش نرفته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، فروش این شرکت ۲۸۷,۳۲۵ دستگاه بوده و به این ترتیب، فروش امسال ۳ هزار دستگاه کمتر از سال قبل بوده است.
سایپا، به عنوان دومین خودروساز بزرگ، نیز با افت فروش مواجه بوده است. این شرکت در هفت ماهه سال جاری حدود ۱۵۲ هزار دستگاه به فروش رسانده که نسبت به فروش ۱۶۴,۴۲۶ دستگاهی در سال گذشته، افت قابل توجهی دارد. آمار نشان میدهد که سایپا ۹ هزار دستگاه کمتر از تولید خود به فروش رسانده است.
پارسخودرو نیز به عنوان سومین خودروساز بزرگ، در هفت ماه اخیر تولید ۵۹,۵۰۲ دستگاه داشته، اما تنها ۵۷ هزار دستگاه را به فروش رسانده است. این شرکت نیز با کاهش ۷ هزار و ۵۵۴ دستگاهی نسبت به سال گذشته مواجه است.
این آمارها به خوبی نشاندهنده چالشهای جدی صنعت خودرو در ایران و نیاز به راهکارهایی برای بهبود وضعیت موجود هستند
ارسال نظر