مالیات به بیخ گوش این افراد رسید
اقتصاد 100- خودروهای ۲۰ هزار دلاری هم لوکس شدند؛ مالیات بر خودروهای لوکس افزایش مییابد.
به دنبال تحولات اخیر در بازار خودروهای ایران، بحث مالیات بر خودروهای لوکس دوباره به سر زبانها افتاده است. با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش بیرویه قیمتها، خودروهایی که در بسیاری از کشورها به عنوان خودروهای اقتصادی شناخته میشوند، در ایران به عنوان لوکس طبقهبندی شدهاند. به عنوان مثال، خودروی کیا K5 2024 که قیمت رسمی آن حدود ۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان است، در بازار آزاد به حدود ۵ میلیارد تومان رسیده و اکنون به عنوان یک خودروی لوکس محسوب میشود.
لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ نشاندهنده رویکرد دولت به جمعآوری درآمد از مالیات بر خودروهای لوکس است. طبق این لایحه، دارندگان خودروهایی با قیمت بالای ۵ میلیارد تومان ملزم به پرداخت ۱ درصد از مازاد قیمت به عنوان مالیات هستند. این در حالی است که قیمت خودرو در ایران به شدت ناپایدار است و ممکن است یک خودرو به سرعت از این حد قیمت عبور کند.
پیشینه مالیات بر خودروهای لوکس در ایران نشان میدهد که دولت در وصول این مالیات ناکام بوده است. از ۱۶۶ هزار خودروی مشمول مالیات در سال گذشته، تنها ۱۰ درصد از مالکان اقدام به پرداخت مالیات کردهاند. این نشاندهنده این است که دارندگان خودروهای لوکس برای پرداخت مالیات احساس نیاز نمیکنند و تنها در زمان معامله خودرو به فکر پرداخت میافتند.
در مقایسه با سایر کشورها، بسیاری از سیستمهای مالیاتی خودرو به ملاحظات زیستمحیطی توجه دارند. به عنوان مثال، در بریتانیا، مالیات بر اساس میزان آلایندگی خودروها تعیین میشود. این در حالی است که در ایران تنها قیمت خودرو به عنوان معیار لوکس بودن آن در نظر گرفته شده که این امر به وضوح ناپایدار و غیرقابل اعتماد است.
به طور کلی، به نظر میرسد که سیاستهای فعلی دولت در زمینه مالیات بر خودروهای لوکس نه تنها به جمعآوری درآمد نمیانجامد، بلکه به دلیل ناپایداری قیمتها و عدم تطابق با شرایط واقعی بازار، نیازمند بازنگری جدی است. با توجه به وضعیت بازار خودرو و شرایط اقتصادی، ضروری است که دولت در تدوین و اجرای اینگونه سیاستها، به واقعیتهای موجود و تجربیات جهانی توجه بیشتری داشته باشد.
ارسال نظر