یک پیش‌بینی‌ مهم از بازار مسکن/ اوضاع اجاره و خرید و فروش تغییر می‌کند

اقتصاد 100-کارشناسان بازار مسکن می‌گویند رکود دو ساله‌ای که بر بازار سایه افکنده، باعث شده قیمت‌ها زیر نرخ تورم حرکت کنند. هرچند که افزایش قیمت خانه نسبت به سال گذشته مشاهده می‌شود، اما این افزایش به اندازه تورم نیست. آیا این وضعیت می‌تواند نشان‌دهنده‌ی فرصتی برای خریداران باشد یا همچنان چالش‌های اقتصادی بر بازار فشار می‌آورد؟

یک پیش‌بینی‌ مهم از بازار مسکن/ اوضاع اجاره و خرید و فروش تغییر می‌کند

حسن محتشم، کارشناس بازار مسکن، می‌گوید که کشور ما دو سال در رکود به سر می‌برد و قیمت خانه‌ها زیر نرخ تورم حرکت می‌کند. او تجربه‌ای مشابه رکود سال‌های ۹۱ تا ۹۶ را یادآور می‌شود و معتقد است که با وجود کسری هفت میلیون واحد مسکونی، ممکن است اوضاع بازار تغییر کند.

وی توضیح می‌دهد که پیش‌بینی کسری مسکن از ۹ سال قبل مطرح شده بود و در حال حاضر، وزارت راه و شهرسازی نتوانسته به هدف سالانه ساخت یک میلیون واحد مسکونی برسد. در واقع، تنها حدود سه میلیون واحد در این مدت ساخته شده که با افزایش تقاضا از ازدواج‌ها، طلاق‌ها و فرسودگی ساختمان‌ها مواجه شده‌ایم.

محتشم اشاره می‌کند که تولید مسکن در سال‌های اخیر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد در سال بوده و این رقم به نیاز واقعی پاسخ نمی‌دهد. بیشتر تقاضا برای واحدهای ارزان‌قیمت است، در حالی که عرضه غالباً شامل واحدهای گران‌قیمت می‌شود. او همچنین به میانگین قیمت مسکن در تهران اشاره می‌کند که به ۸۸ میلیون تومان رسیده و معتقد است اگر تقاضا به بازار وارد شود، قیمت‌ها دوباره تغییر خواهد کرد.

این کارشناس می‌گوید که دولت باید از دخالت‌های مستقیم در بخش مسکن دست بردارد و کار را به بخش خصوصی واگذار کند. با ایجاد تسهیلات برای سازندگان، می‌توان به تدریج تقاضای واقعی را پاسخ داد و به ثبات قیمت‌ها امیدوار بود.

محتشم همچنین به وضعیت فعلی بازار اشاره می‌کند که ممکن است قیمت‌ها به دلیل نیاز برخی فروشندگان به نقدینگی کاهش یابد، اما این وضعیت پایدار نیست. او بر ضرورت تغییر سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی تأکید دارد و پیشنهاد می‌کند که با ایجاد کارگروهی متشکل از کارشناسان و سازندگان، مشکلات بازار مسکن حل و تولید و عرضه بیشتری انجام شود.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما