منتظر‌ ورود کالا برگ جدید نباشید

اقتصاد 100- نخستین بار که یارانه نقدی به حساب خانوارها واریز شد، هدف اصلی آن تأمین معیشت بود. اما از سال 1402، در راستای جراحی اقتصادی و حمایت از امنیت غذایی، طرح کالابرگ الکترونیک به‌مرحله اجرا درآمد. این طرح با اعطای مشوق‌های اعتباری، نه‌تنها مسیر هزینه کردن یارانه نقدی را بهبود بخشید، بلکه توانست بخش زیادی از یارانه‌بگیران، به‌ویژه در سه دهک پایین جامعه، را به‌کار وادار کند. اکنون یارانه‌ها به ابزاری مؤثر برای بهبود شرایط معیشتی و تأمین امنیت غذایی تبدیل شده‌اند!

منتظر‌ ورود کالا برگ جدید نباشید

سرنوشت طرح کالابرگ: از وعده‌ها تا واقعیت‌های جدید

شرط موافقت مجلس با جراحی اقتصادی و حذف دلار 4200 تومانی، اجرای طرح کالابرگ و حفاظت از امنیت غذایی خانوارها بود. به همین دلیل، دولت سیزدهم پس از اجرای آزمایشی این طرح، به‌موازات اصلاحات ارزی و افزایش قابل‌توجه مبلغ یارانه نقدی، تصمیم به اجرای سراسری طرح کالابرگ الکترونیک گرفت. این طرح با اجرای طرح فجرانه، رؤیای تخصیص یارانه نقدی به خرید مواد غذایی خانوارها را محقق کرد.

با این حال، در ماه‌های پایانی دولت سیزدهم، بحث تداوم اجرای طرح کالابرگ در مجلس پیگیری می‌شد. اما اکنون شواهد نشان می‌دهد که این طرح از دستور کار دولت خارج شده و اعتبار خرید کالابرگ برای خانوارهای 7 دهک پایین درآمدی دیگر شارژ نمی‌شود.

در ابتدا، طرح 3 ماهه فجرانه از دهه فجر تا عید فطر اجرا شد و توانست انتظارات سیاستگذاران برای کمک به معیشت خانوارهای کم‌درآمد را برآورده کند. هیأت وزیران دولت سیزدهم جلساتی برای تمدید طرح کالابرگ و ابزارهای تشویقی آن برگزار کرد، اما پیش از مشخص شدن نتایج نهایی، عمر دولت سیزدهم به پایان رسید و دولت جدید زمام امور را در دست گرفت.

در ماه‌های اخیر، سرنوشت طرح کالابرگ در ابهام بود. با عدم شارژ اعتبار کالابرگ برای خانوارهای مشمول در شهریورماه، شواهدی مبنی بر توقف این طرح به‌وجود آمد. هرچند مسئولان رسمی درباره توقف طرح صحبتی نکرده‌اند، اما با وجود واریز مستمری برای خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی و 3 دهک پایین درآمدی، خبری از شارژ اعتبار کالابرگ نیست. به گفته برخی فروشگاه‌های بزرگ طرف قرارداد این طرح، اجرای کالابرگ به شیوه سابق متوقف شده و فروشگاه‌ها حساب آن را بسته‌اند.

در نهایت، طرح کالابرگ که روزگاری نویدبخش حمایت از معیشت خانوارها بود، حالا در شرایطی به سر می‌برد که اجرای آن به حالت تعلیق درآمده و نیاز به تدابیر جدید برای حمایت از خانواده‌ها احساس می‌شود.



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما