مبلغ وام مسکن چقدر شد؟/ با وام مسکن چند متر خانه میتوان خرید؟

اقتصاد 100- شرایط دریافت وام مسکن بستگی به مبلغ موردنظر دارد. در حال حاضر، وام مسکن با اوراق ممتاز (تسه) بزرگ‌ترین تسهیلاتی است که به متقاضیان خرید مسکن ارائه می‌شود. معمولاً افرادی که توانایی بازپرداخت اقساط را دارند، می‌توانند برای دریافت این وام اقدام کنند.

مبلغ وام مسکن چقدر شد؟/ با وام مسکن چند متر خانه میتوان خرید؟

شرایط دریافت وام مسکن به طور ویژه‌ای برای شهرهای مختلف متفاوت است. در حال حاضر، سقف وام مسکن به‌صورت انفرادی برای شهر تهران ۴۰۰ میلیون تومان، برای مراکز استان‌ها و شهرداری‌های با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر ۳۲۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها ۲۴۰ میلیون تومان تعیین شده است. همچنین، زوجین می‌توانند تا دو برابر این مبلغ را به عنوان تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند.

برای هر ۵۰۰ هزار تومان از این وام، متقاضی باید یک برگه از اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) خریداری کند که قیمت هر برگه در حال حاضر به ۱۱۰ هزار تومان رسیده است. به این ترتیب، خالص تسهیلات دریافتی به دلیل هزینه‌های خرید اوراق، در تهران به ۳۱۲ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها به ۲۵۰ میلیون تومان و در سایر مناطق به ۱۸۷ میلیون تومان کاهش می‌یابد.

شورای عالی مسکن اخیراً مصوبه‌ای برای افزایش مبلغ وام مسکن به ۳۷.۵ درصد را تصویب کرده که هنوز ابلاغ نشده است.

محاسبه اقساط وام مسکن

متقاضی وام مسکن در تهران برای دریافت ۴۰۰ میلیون تومان، باید ۸۰۰ برگه اوراق خریداری کند که هزینه آن حدود ۸۸ میلیون تومان است. بنابراین، خالص وام دریافتی این متقاضی ۳۱۲ میلیون تومان خواهد بود که باید در ۱۲ سال (۱۴۴ قسط) با اقساط ماهیانه ۸ میلیون و ۵۵ هزار تومان بازپرداخت شود.

زوج‌های ساکن تهران برای وام ۸۰۰ میلیون تومانی باید ۱۶۰۰ برگه اوراق به ارزش ۱۷۶ میلیون تومان خریداری کنند و خالص وام دریافتی آنها ۶۲۴ میلیون تومان خواهد بود که باید در ۱۴۴ قسط ماهیانه ۱۶ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان بازپرداخت شود.

نرخ سود وام مسکن

نرخ سود وام خرید مسکن با استفاده از اوراق ۲۲.۵ درصد است؛ اما به دلیل هزینه‌های خرید اوراق، نرخ سود مؤثر به ۳۰.۱ درصد افزایش می‌یابد. با این حال، در شرایط تورمی اقتصاد ایران، دریافت این تسهیلات حتی با نرخ سود ۳۰.۱ درصد به صرفه تلقی می‌شود.

وام جعاله

علاوه بر وام مسکن، وام جعاله نیز وجود دارد که مبلغ آن ۱۶۰ میلیون تومان است و برای هر واحد مسکونی فقط یک فقره به متقاضیان اعطا می‌شود. این وام با نرخ سود ۲۲.۵ درصد و بازپرداخت ۵ ساله، فشار بیشتری بر اقساط ماهانه وارد می‌کند. با این حال، برای افرادی که توان پرداخت اقساط را دارند، وام جعاله می‌تواند پوششی برای جبران هزینه خرید اوراق باشد و قدرت خرید آنها را افزایش دهد.

در مجموع، با وجود چالش‌های موجود، وام‌های مسکن و جعاله می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای متقاضیان خرید مسکن به شمار بروند.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما