پایان زندان برای مهریه/ اصلاح قانون به زودی اجرایی می‌شود!

اقتصاد 100- طرح اصلاح قانون مهریه از ابتدای مهر ماه آغاز شده و شامل دو موضوع "حبس‌زدایی و قضازدایی" است. در صورت تصویب این طرح، مردان دیگر به دلیل مهریه به زندان نمی‌روند و زنان برای مطالبه مهریه نیازی به طی مراحل دادرسی ندارند. زنان می‌توانند با مراجعه به بخش اجراییات دادگاه خانواده، مهریه خود را به اجرا بگذارند. اگر مرد دارایی داشته باشد، توقیف و به عنوان مهریه پرداخت می‌شود؛ در غیر این صورت، مهریه به صورت اقساطی پرداخت خواهد شد.

پایان زندان برای مهریه/ اصلاح قانون به زودی اجرایی می‌شود!

بازنگری قوانین مهریه: از حبس‌زدایی تا تعیین حق ثبت برای مهریه‌های سنگین

طرح اصلاح قانون مهریه از ابتدای مهرماه در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس آغاز شده و هدف آن "حبس‌زدایی" و "قضازدایی" از روندهای مربوط به مهریه است. در این طرح، مردان دیگر به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه به زندان نخواهند رفت و روند مطالبه مهریه برای زنان ساده‌تر خواهد شد. همچنین، برای جلوگیری از تعیین مهریه‌های سنگین، پیشنهاد تعیین «حق ثبت» برای مهریه‌های بالاتر از ۱۴ سکه مطرح شده است.

در صورت تصویب این طرح، مهریه تا سقف ۱۴ سکه شامل پرداخت «حق ثبت» نخواهد بود. اما برای مهریه‌های بین ۱۴ تا ۱۰۰ سکه، ۰.۴ درصد ارزش سکه‌ها به عنوان حق ثبت دریافت می‌شود. برای مهریه‌های بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه، ۲ درصد و برای مهریه‌های بالای ۲۰۰ سکه، ۱۵ درصد از ارزش سکه‌ها به عنوان حق ثبت محاسبه می‌شود. این مبلغ باید به‌طور مساوی بین زوجین تقسیم شده و مبالغ دریافتی به صندوق «تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند» واریز خواهد شد.

در این میان، دیدگاه‌های متفاوتی از سوی وکلا و فعالان حقوقی مطرح شده است. برخی از وکلا نسبت به روند سریع بررسی و تصویب قوانین جدید بدون انجام پژوهش‌های کافی و مشارکت کارشناسان انتقاد دارند. محمدهادی جعفرپور، وکیل پایه یک دادگستری، در این‌باره اظهار داشت که قوانین مهریه، به‌ویژه در طول سال‌های اخیر، به موضوعی پیچیده و حساس تبدیل شده و نیاز به رویکردی دقیق و تخصصی برای تنظیم و اصلاح دارد.

جعفرپور به این نکته اشاره کرد که مهریه، توافقی شخصی و حقوقی بین زن و مرد است و نباید دولت به آن دخالت کند، بلکه آگاهی‌بخشی به افراد در این زمینه می‌تواند مشکلات را کاهش دهد. او همچنین معتقد است که مهریه در گذشته به عنوان یک پشتوانه برای زنان بدون حقوق اقتصادی و اجتماعی در نظر گرفته می‌شد، اما در جامعه امروز که زنان حقوق و فرصت‌های بیشتری دارند، قوانین مهریه و طلاق باید بازنگری و با مقتضیات روز جامعه تطبیق داده شود.

وی از مجلس خواست تا پیش از تصویب قوانین جدید، کار کارشناسی دقیق‌تری انجام شود و تبعات اجتماعی، سیاسی و حقوقی این قوانین مورد بررسی قرار گیرد. از نظر جعفرپور، اصلاح قوانین مهریه و طلاق نیازمند یک رویکرد جامع است که ضمن حفظ حقوق طرفین، به عدالت اجتماعی نیز توجه کند.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما