نحوه استعلام پلاک فعال برای خرید خودرو دست دوم

اقتصاد 100- هنگام خرید خودروی صفر کیلومتر، نصب پلاک توسط پلیس انجام می‌گیرد و شماره پلاک خودرو به اسم مالک در سامانه مربوطه ثبت می‌شود؛ اما این موضوع در مورد خودروهای دست دوم صدق نمی‌کند و باید خریدار و فروشنده نسبت به فک پلاک و تعویض آن اقدام کنند.

نحوه استعلام پلاک فعال برای خرید خودرو دست دوم

نادیده‌گرفتن این موضوع، برای طرفین معامله چه خریدار و چه فروشنده عواقبی در پی خواهد داشت؛ بنابراین، یکی از اقدامات مهم هنگام خرید و فروش خودروی دست دوم ، استعلام پلاک فعال است. زمانی‌ که پلاک خودرو به اسم شخصی باشد، مسئولیت تمام مشکلات مربوط به آن خودرو نیز بر عهده همان شخص خواهد بود؛ بنابراین، اگر شخصی با پلاکی که به نام شما است تخلفی انجام دهد، شما باید پاسخ‌گو باشید و حتی تحت پیگرد قانونی قرار خواهید گرفت.

در معامله خودروی دست‌دوم، استعلام وضعیت پلاک باید پیش از امضا مبایعه‌نامه و پرداخت بیعانه انجام گیرد؛ همچنین، در زمان خرید خودروی وکالتی نیز استعلام وضعیت خودرو اهمیت زیادی دارد. دلایل اهمیت این موضوع را می‌توان به شرح زیر نیز بیان کرد.

  • با استعلام وضعیت پلاک­‌های فعال، از سرقتی‌نبودن خودرو اطمینان حاصل خواهید کرد و از وضعیت پلاک خودرو مطلع می‌شوید.
  • در صورت انجام تخلف و جنایت با پلاک مورد نظر توسط مالک قبلی، به‌آسانی از این موضوع آگاه خواهید شد.
  • از طریق استعلام، خریدار خودرو می‌تواند اطلاعاتی از قبیل استان، شهر محل سکونت و محل صدور پلاک را پیدا کند.

به‌ طور کلی، تمامی دارندگان خودرو جهت جلوگیری از سوءاستفاده‌­های احتمالی از پلاک­، باید هر چند وقت یک بار وضعیت پلاک‌های فعال و به نام خود را بررسی کنند. پلاک فعال به معنی تعداد پلاک‌های نصب روی خودرو است که در مالکیت یک شخص قرار دارد. توجه داشته باشید که براساس قوانین ایران، تعداد پلاک فعال مجاز برای هر شخص 5 پلاک است؛ به‌ عبارتی‌ دیگر، شخص حقیقی نمی‌تواند بیش از 5 پلاک ثبتی داشته باشد.

روش‌های استعلام پلاک فعال

برای استعلام وضعیت پلاک فعال روش‌های مختلفی وجود دارد. از آنجایی‌ که صحت این اطلاعات بسیار مهم است و تاثیر زیادی در امنیت معاملات خودرو دارد، جهت دریافت اطلاعات صحیح و دقیق باید از منابع جدید و مراجع به‌­روز استفاده کنید. در این قسمت، به بررسی بهترین روش‌های استعلام وضعیت پلاک‌های فعال می‌پردازیم.

مراجعه حضوری به پلیس 10+

یکی از روش‌­های موجود و در واقع روش سنتی استعلام وضعیت پلاک‌­های فعال، مراجعه به دفاتر پلیس + 10 است. در صورت تمایل به اقدام از این طریق، باید با در دست‌ داشتن کارت‌ ملی، شماره گواهینامه و سایر اطلاعات درخواستی، در ساعات اداری به دفاتر پلیس + 10 در سراسر کشور مراجعه کنید. متصدیان این دفاتر، فرم مربوطه را در اختیارتان قرار می‌دهند تا آن را تکمیل کنید. پس از تکمیل فرم، اطلاعات پلاک فعال را به شما ارائه می‌دهند.

لازم به ذکر است که در دفاتر پلیس +10، وضعیت پلاک‌های فعال فقط به شخص مالک پلاک اعلام می‌شود و برای استعلام وضعیت پلاک شخص دیگر، باید دستور قضایی داشته باشید.

استعلام از سایت های اینترنتی

یکی دیگر از روش‌های استعلام وضعیت پلاک، جست‌وجو در اینترنت و استفاده از روش‌های آنلاین است. دریافت اطلاعات پلاک از این طریق با کد ملی انجام می‌شود و آسان‌ترین و سریع‌ترین روش استعلام پلاک است.

استعلام پیامکی

بسیاری از خریداران و فروشندگان خودروی دست‌ دوم به‌دنبال استعلام پیامکی پلاک فعال هستند. باید گفت که استعلام از طریق پیامک امکان‌پذیر نیست و در واقع هیچ سامانه و نرم‌افزاری در این خصوص پیامکی ارسال نمی‌کند. زیرا اطلاعات پلاک فعال نباید در دسترس افراد سودجو قرار بگیرد؛ بنابراین، همان روش‌های مراجعه حضوری یا جست‌ و جو در اینترنت و استعلام با کد ملی بهترین روش‌های استعلام وضعیت پلاک هستند.

چگونه فک پلاک خودرو را انجام دهیم؟

خریداران و فروشندگان خودرو پیش از معامله باید نسبت به فک پلاک اقدام کنند. این کار در مراکز تعویض پلاک انجام می‌شود. برای فک پلاک باید مدارک ضروری ازجمله شناسنامه، کارت‌ ملی، سند خودرو، فیش آب، برق یا تلفن را به‌همراه داشته باشید؛ همچنین، باید مبلغی را بابت قبض پست، پلاک و برگ سبز خودرو پرداخت کنید. این مبالغ به‌صورت نقدی دریافت نمی‌شود؛ بنابراین، حتما کارت بانکی خود را به‌ همراه داشته باشید. فک پلاک خودرو طی مراحل زیر انجام خواهد شد.

  • نخستین گام برای فک یا تعویض پلاک، نوبت‌گرفتن در یکی از مراکز تعویض پلاک خودرو محل سکونت‌تان است. نوبت برای تعویض پلاک به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.
  • در گام بعدی، باید به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید. پس از پرداخت هزینه پارکینگ، برگه مربوط به نوبت فک پلاک به شما ارائه می‌شود و بعد از آن باید به غرفه مرتبط بروید.
  • مدارک درخواستی را در داخل پوشه مدارک قرار داده و به کارشناس غرفه تحویل دهید.
  • سپس به شما کاغذی تحویل داده می‌شود که باید مطابق با آن به محوطه تعویض پلاک بروید و در آنجا بررسی‌ها و تطابق‌های لازم از جمله تطبیق شماره شاسی با شماره موتور و شماره بدنه انجام می‌شود.
  • سپس باید مبالغ و هزینه‌های درخواستی را پرداخت کنید.
  • در صورت واریز کامل وجوه و تکمیل مدارک، پلاک قبلی از خودرو برداشته شده و پلاک جدید روی آن نصب می‌شود.

روش‌های استعلام پلاک فک شده

مهم‌ترین اقدام در معاملات وکالتی خودرو، پیگیری وضعیت پلاک فک‌شده است. اگر در این معاملات فروشنده هستید، باید مطمئن شوید که فک پلاک توسط خریدار صورت گرفته باشد، چرا که اگر خریدار فک پلاک را انجام ندهد و با خودرویی که پلاک شما روی آن نصب است، تخلف یا جرمی مرتکب شود، عواقب مالی و جزایی آن دامن‌گیر شما خواهد بود و از لحاظ قانونی، باید پاسخ‌گو باشید.

استعلام پلاک فک شده که به آن استعلام تعویض پلاک نیز گفته می‌شود از طریق دفاتر پلیس + 10 یا مراجعه به سایت‌های اینترنتی مرتبط با این موضوع انجام می‌شود.

معامله‌ای امن و مطمئن با پیگیری پلاک خودرو

استعلام وضعیت پلاک خودرو اعم از تعداد پلاک‌های فعال و فک‌شده، مهم‌ترین اقدام در معاملات خودروهای دست‌ دوم است. این موضوع، باعث می‌شود از عواقب قضایی و مالی احتمالی در امان بمانید. برای دریافت این اطلاعات، می‌توانید یکی از روش‌های حضوری (مراجعه به دفاتر پلیس +10) و آنلاین (سایت‌های مرتبط) استفاده کنید.

منبع:وانا
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما