ابهامات در استمرار اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی

اقتصاد 100- ابهامات در استمرار اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی را در اندیشه معاصر شرح داده ایم تا اگر برای شما هم سوالی مطرح شده است با مطالعه این مطلب پاسخ خود را دریافت کنید. آنچه این روزها در زمان کالابرگ الکترونیکی کاربرد زیادی پیدا می کند شیوه استعلام کالابرگ الکترونیکی است که ضمن توضیحاتی در این باره، راهنما و دانلود اپلیکیشن شبکه ملی اعتبار(شما) را برایتان شرح داده ایم.

ابهامات در استمرار اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی

ابهامات در استمرار اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی

طرح کالابرگ الکترونیکی به‌عنوان یکی از طرح‌های حمایتی دولت برای تأمین اقلام اساسی مردم با هدف کنترل قیمت‌ها و کمک به معیشت خانوارها به اجرا درآمده است. این طرح که به نوعی جایگزین یارانه نقدی در برخی از حوزه‌ها محسوب می‌شود، با وعده تأمین کالاهای اساسی با قیمت مناسب‌تر و حمایت از اقشار کم‌درآمد، معرفی شد. با این حال، از زمان آغاز طرح، سؤالات و ابهاماتی درباره نحوه اجرا، پوشش‌دهی کالاها و اثربخشی آن مطرح شده است.

طرح کالابرگ الکترونیک برای نخستین بار به دنبال حذف ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و به منظور جبران زیان مصرف‌کنندگان توسط قانونگذار وضع و به دولت تکلیف شد. در ابتدا برای طراحی الگو و مدل کالابرگ الکترونیکی، پایلوت طرح اجرا شد. از خردادماه سال ۱۴۰۲ طرح به صورت سراسری در کل کشور به اجرا درآمد، به گونه‌ای که به مرور و با گسترش اجرای آن هفت دهک درآمدی در صورتی که ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری می‌کردند، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی می‌شدند.

مرحله جدید و بزرگ طرح کالابرگ الکترونیکی با عنوان طرح فجرانه نیز در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر از دهه فجر به مدت سه ماه (از ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه) آغاز شد و تمام خانوار دهک‌های اول تا هفتم مشمول ۲۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی خرید ۱۱ قلم کالابرگی شدند.

در حالی طرح کالابرگ در دولت قبل به ایستگاه پایانی خود رسیده است که وزارت رفاه در دولت چهاردهم هنوز برنامه‌ای برای ادامه‌دار بودن این طرح اعلام نکرده است.

صولت مرتضوی؛ وزیر سابق رفاه در تاریخ ۶ خردادماه سال جاری درباره کالابرگ الکترونیکی اعلام کرده است که جلسه‌ای با آقای مخبر (سرپرست وقت ریاست جمهوری) داشتیم تا فرآیند اجرای طرح کالابرگ را به شکل جدید طراحی کرده و انجام دهیم. جزییات آن اعلام خواهد شد. البته این طرح ادامه دارد و مورد تاکید رئیس جمهور شهید بود، اما جزئیات آن هنوز به تایید نرسیده است. میزان بودجه و دهک‌بندی نیز به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

همچنین برای این کار باید جلساتی با حضور سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت برگزار شود تا هماهنگی میان دستگاه‌ها بیشتر شود. در تداوم طرح کالابرگ الکترونیکی شکی نیست.

بر اساس این گزارش، در جلسه ۹ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بندهایی را برای تداوم اجرای طرح کالابرگ در سال جاری مصوب شده است.

براساس بند یک این مصوبه، در اجرای جزءهای ۱ و ۲ بند الف تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (بخش اول) و به منظور استمرار اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سال ۱۴۰۳، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به اجرای طرح مذکور از محل اعتبارات مصوب مربوط در قانون بودجه سال جاری اقدام کند. طبق تبصره این بند، اقلام کالاهای اساسی مشمول طرح و نحوه توزیع یارانه بین اقلام مذکور مطابق با مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است.

براساس بند ۲ این مصوبه، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است مطابق با بند پ تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (بخش اول) و تا زمان ابلاغ بخش دوم قانون مذکور به شرح مقرر در بند یادشده، نسبت به تخصیص اعتبارات کالابرگ به صورت علی‌الحساب و متناسب با میزان اعتبارات مقرر برای کالابرگ در جداول قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور اقدام کند.

در تبصره این بند قانونی نیز،‌ در اجرای این بند و به منظور تسویه مطالبات فروشگاه‌های طرف قرارداد در طرح فجرانه، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف شده مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد ریال به عنوان علی‌الحساب از محل اعتبارات بودجه عمومی در اختیار شرکت مجری طرح فارا (شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان) وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهد.

البته ناگفته نماند اجرای طرح کالابرگ نیز در طول مدت اجرا با مشکلات بسیاری روبرو بوده است که از آن جمله می‌توان به تشکیل صف‌های طولانی، عدم دسترسی خانواده‌ها به فروشگاه‌های طرف قرارداد در طرح و … اشاره کرد.

یکی دیگر از چالش‌های طرح برمی‌گردد به کالاهایی که مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی هستند، محدود به اقلام مشخصی همچون برنج، روغن، شکر و سایر کالاهای اساسی است. این در حالی است که نیازهای روزمره مردم فراتر از این اقلام است و خانوارها در بسیاری از مواقع نیازمند تنوع بیشتری در انتخاب کالاها هستند. محدودیت در انتخاب می‌تواند باعث نارضایتی و مشکلات در معیشت خانواده‌ها شود.

همچنین از آنجا که طرح کالابرگ به‌صورت الکترونیکی اجرا می‌شود، نیاز به زیرساخت‌های دیجیتالی نظیر دسترسی به اینترنت و گوشی‌های هوشمند دارد. در حالی که در برخی مناطق محروم کشور، دسترسی به این فناوری‌ها همچنان محدود است. این مسأله می‌تواند موجب نارضایتی خانوارهای کم‌درآمد و محروم شود که دسترسی کافی به این زیرساخت‌ها ندارند و نمی‌توانند از طرح بهره‌مند شوند.

یکی دیگر از مسائل مورد انتقاد، تأخیرهای احتمالی در تخصیص اعتبار و پرداخت‌هاست. برخی خانوارها از مشکلات در پرداخت اعتبار کالابرگ و تاخیر در اجرای آن شکایت دارند. همچنین، تداوم این طرح نیز با ابهامات زیادی روبروست، به‌ویژه در شرایط اقتصادی پیچیده و فشارهای مالی بر دولت.

در دولت چهاردهم، وزیر رفاه هنوز برنامه‌ای برای ادامه اجرای این طرح اعلام نکرده است. انتظار می‌رود در صورت اجرای مجدد، مشکلات قبلی برطرف شوند.

استعلام کالابرگ الکترونیکی

به گزارش اندیشه معاصر، روش های استعلام کالابرگ الکترونیکی شامل استعلام با کد دستوری و کد استعلام با برنامه شما (شبکه ملی اعتبار) می شود. نحوه استعلام کالابرگ با کد دستوری به این صورت است که شخص باید در صفحه تماس خود کد #۱۴۶۳*۵۰۰* یا #۲۸*۷۸۸* وارد نموده و کد ملی سرپرست خانوار را درج نماید.

از جمله طرح هایی که دولت، به منظور تامین اقلام سبد غذایی خانوار و نیز کم کردن فشار از روی دهک های پایین درآمدی، اجرایی نموده است، صدور کالابرگ الکترونیکی می باشد. به موجب این طرح، یارانه بگیران می تونند اقلام اصلی سبد غذایی خود نظیر مرغ، گوشت و … را تامین نمایند.

افرادی که مشمول دریافت کالابرگ شده و تمایل دارند که نسبت به موجودی و باقی مانده اعتبار خود اطلاع پیدا نمایند، می توانند اقدام به استعلام کالابرگ الکترونیکی کنند. به منظور استعلام اعتبار کالابرگ الکترونیک؛ متقاضیان می بایست با روش ها و کد دستوری این امر، آشنا باشند.

از این رو، در ادامه مقاله حاضر، قصد داریم، پس از پاسخ به این پرسش که کالابرگ الکترونیک چیست و روش های استعلام آن چه می باشد؛ به کد استعلام کالابرگ الکترونیکی بپردازیم. سپس در خصوص نحوه استعلام کالابرگ الکترونیک با کد ملی سرپرست و برای کودکان صحبت خواهیم کرد و در انتها؛ به این سوال خواهیم پرداخت که کدام کالاها را می توان با کالابرگ خرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

کالابرگ الکترونیک چیست

به منظور حمایت از سبد غذایی و سلامت افراد جامعه، دولت، این امکان را برای یارانه بگیران دهک‌ های درآمدی یک تا هفت فراهم نموده تا اقلام اساسی خود را با استفاده از کالابرگ الکترونیک تامین نمایند. در این میان، ممکن است که این سوال برای برخی افراد مطرح شود که کالابرگ الکترونیک چیست و به چه منظوری مورد استفاده قرار می گیرد؟

مطابق با بند «ی» تبصره ۱۴ قانون بودجه سال جاری؛ دولت مجاز است از محل منابع این تبصره و ردیف اعتباری این قانون؛ به منظور جبران کاهش قدرت خرید دهک های پایین درآمدی، ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی، در سال ۱۴۰۲ علاوه بر یارانه نقدی؛ کمکی در قالب کالابرگ الکترونیکی به خانوارهای مشمول پرداخت کند.

طرح کالابرگ الکترونیک، در حال حاضر به دهک های یک تا هفت درآمدی، اختصاص داده شده و به موجب آن، مشمولان می توانند ۱۱ قلم کالای اساسی خود را از فروشگاه های متصل به طرح کالابرگ الکترونیک خریداری نمایند. استعلام دهک بندی خانوار با شماره گیری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* امکان پذیر است.

اگر خانوارهای دهک‌ های درآمدی یک تا هفت؛ نیمی از یارانه نقدی خود را به خرید یازده قلم کالای مشمول کالابرگ الکترونیک نمایند، نفری ۱۲۰ هزار تومان اعتبار یارانه تشویقی دریافت خواهند کرد. توجه به این نکته ضروری است که این صد و بیست هزار تومان مازاد نیز می بایست صرف خرید کالاهای سبد تعریف‌ شده دولت در کالابرگ شود.

حتما بخوانید: سامانه اعلام نیاز یارانه نقدی

روش های استعلام کالابرگ یارانه

در قسمت گذشته، به این پرسش پاسخ دادیم که کالابرگ الکترونیک چیست و در این خصوص بیان نمودیم که کالابرگ الکترونیک؛ طرحی است که به موجب آن، دهک های مشمول درآمدی و یارانه بگیر، می توانند کالاهای اساسی خود را با آن تهیه نموده و از یارانه تشویقی بهره مند شوند. این امکان برای یارانه بگیران فراهم شده که در صورت عدم رضایت به دهک بندی خود، اقدام به اعتراض به دهک بندی یارانه نمایند.

هم چنین، دولت این امکان را فراهم نموده تا افرادی که از تعلق کالابرگ الکترونیکی به خود اطلاع نداشته و یا از شارژ شدن یا نشدن و میزان اعتبار کالابرگ الکترونیکی بی اطلاع می باشند، نسبت به استعلام کالابرگ یارانه خود اقدام نمایند.

روش های استعلام کالابرگ یارانه و اطلاع از شمول یا عدم شمول تعلق این کالابرگ، شامل مراجعه به اپلیکیشن و برنامه شما (شبکه ملی اعتبار) و کد دستوری می گردد. به منظور استعلام کالابرگ با گوشی و از طریق برنامه شما ، شخص می بایست پس از دانلود و نصب برنامه، شماره سرپرست خانوار را در برنامه وارد نموده و کد امنیتی را درج نماید و گزینه ثبت را انتخاب کند.

سپس شخص باید کد فعالسازی پیامک شده به شماره تلفن همراه را در این قسمت وارد نماید.پس از وارد کردن کد فعالسازی، شخص به صفحه اصلی وارد می شود که می بایست گزینه “اعتبار شما” را انتخاب نماید.پس از آن، شخص می بایست گزینه مانده اعتبار را برگزیند.در نهایت، شخص در قسمت مانده اعتبار، امکان رویت اعتبار تخصیصی دولت برای خانوار را خواهد داشت.

به منظور استعلام کالابرگ از طریق کد دستوری، متقاضی می بایست کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* یا #۲۸*۷۸۸* را در صفحه تماس تلفن همراه خود وارد نموده و به این ترتیب، از باقی مانده اعتبار خود مطلع شود. در حال حاضر، این طرح تنها به خانوارهای دهک های یک تا هفت درآمدی تعلق گرفته، اما به نظر می رسد، که دهک های هشت و نه نیز به زودی به این طرح ملحق شوند.

جهت دانلود اپلیکیشن شبکه ملی اعتبار می توانید از طریق لینک  زیر با توجه به نوع دستگاه، اپلیکیشن خرید اعتباری شما را دانلود نمایید.

شبکه ملی اعتبار که به اختصار “شما” نامیده می‌شود، بستر مدیریت و اختصاص اعتبارهای حمایتی بر اساس سیاست گذاری‌های رفاهی کلان دولت به صورت دقیق بر اساس هر کدملی است. در بستر شبکه ملی اعتبار (شما) رفتار حمایتی براساس هر کدملی تعریف می‌شود یعنی هرفرد در هر کجای ایران که دارای کدملی جمهوری اسلامی ایران باشد به صورت دقیق و بدون انحراف از سیاست گذاری‌های رفاهی بهره‌مند خواهد شد. در قدم های بعدی براساس نیاز و شرایط زندگی و با توجه به پایش‌های دقیق، امکان بهره‌مند شدن از حمایت های اختصاصی و متناسب هر فرد با تخصیص اعتبار وجود خواهد داشت

منبع:زیرنویس

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما