پشت پرده زمینه سازی اخیر عارف و پزشکیان درباره بنزین / بنزین گران می‌شود؟

اقتصاد 100- پس از اظهارنظر جنجالی پزشکیان درباره قیمت بنزین که گفته بود: ««هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین با دلار آزاد خریداری شود و با یارانه به مردم فروخته شود». حالا معاون اول او هم از ارزانی نرخ سوخت انتقاد کرده است!

 پشت پرده زمینه سازی اخیر عارف و پزشکیان درباره بنزین / بنزین گران می‌شود؟

معاون اول رئیس جمهور در جلسه‌ای گفته است:باید مصرف سوخت را مدیریت کنیم، مسئله جدی ناترازی گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی و گازی است ما امروز ۱۱۰ میلیون لیتر تولید بنزین داریم که در روز‌های اخیر به ۱۴۰ میلیون لیتر هم رسید.

کدام عقل سلیمی می‌گوید بنزین را با دلار وارد کنیم و ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟ فعلا کاری نمی‌خواهیم بکنیم، نگویند آقای عارف گفت فردا می‌خواهیم آزاد سازی انجام دهیم. واقعیت‌های بخش را می‌گوییم.

در حالی عارف با این اظهارات خود تلویحا مقدمات تغییر بنزین را کلید زده است که بسیاری از کارشناسان نسبت به افزایش و هرگونه اصلاح قیمت سوخت در شرایط سخت اقتصادی مردم و تبعات اجتماعی آن هشدار داده‌اند.

در روزهای اخیر کلیپی از سخنان مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری، در فضای مجازی منتشر شد که رئیس‌جمهور نسبت به یارانه بنزین انتقاد داشت. پزشکیان در این خصوص گفت: «هیچ منطقی وجود ندارد که بنزین را با دلار آزاد بخریم و به قیمت سوبسیددار بفروشیم. این مسئله جای بحث است که آیا باید (بنزین را سوبسیددار) بدهیم؟ علم اقتصاد و تجارب بین‌المللی این را از ما قبول می‌کنند؟ اقتصاددان‌ها و کارشناسان ما باید نسبت به این سیاست‌های نادرستی که اجرا می‌کنیم، اعتراض کنند. پول گندم، دارو، نهاده و حقوق بازنشسته را ندارم، آن‌وقت بنزین را دلاری ۵۰ هزار تومان می‌خرم و ارزان می‌فروشم!»

رئیس‌جمهوری حدود یک‌ماه پیش هم در مصاحبه‌ای با سایت KHAMENEI.IR، در خصوص بنزین در بخشی از سخنان خود گفته بود: “ما در کشور ناترازی انرژی داریم و در حال حاضر برای خرید بنزین، ۸ میلیارد دلار پول می‌دهیم؛ یعنی بنزین را مثلاً حدوداً ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان می‌خریم، بعد ۱۵۰۰ تومان می‌فروشیم! خب تا کجا می‌توانیم این کار را بکنیم؟ ”

در هر دو اظهارات پزشکیان، به قیمت خرید بنزین وارداتی اشاره شده است؛ که طبق گفته‌های اخیر دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش، بنزین وارداتی لیتری ۳۸هزار تومان برای ایران تمام می‌شود.

اما این بنزین حدود ۴۰ هزار تومانی که رئیس‌جمهوری در دو ماهه مرداد و شهریور، دو بار به آن اشاره کرده و از ارزان فروشی آن به مردم گلایه دارد، چقدر در تأمین بنزین روزانه کشور نقش دارد؟

طبق برنامه اعلامی محسن پاک نژاد، وزیر نفت، به مجلس شورای اسلامی، در تیرماه امسال متوسط تولید روزانه بنزین کشور ۱۱۴ میلیون لیتر و متوسط  مصرف روزانه بنزین کشور ۱۲۰ میلیون لیتر بوده است. به‌عبارتی روزانه ۶ میلیون لیتر به طور متوسط ناترازی بین تولید و مصرف بنزین داریم.

اگر تمامی این ۶ میلیون لیتر کسری روزانه بنزین را از محل واردات یا به‌عبارتی با بنزین ۴۰ هزار تومانی تأمین کنیم، درواقع ۵درصد بنزین مصرفی کشور با بنزین ۴۰ هزار تومانی تأمین شده و ۹۵درصد آن از محل بنزینی است که در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود.

پس آنچه مشخص است، نمی‌توان شرایط ۵ درصد بنزین تأمینی کشور که به‌گفته رئیس جمهوری با حدود ۴۰ هزار تومان در لیتر تأمین می‌شود و لیتری ۱۵۰۰ تومان یا نهایتا لیتری ۳۰۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد را برای تمامی ۱۰۰ درصد سبد بنزینی بخش حمل‌و نقل، تعمیم داد.

واکنش‌ها نسبت قیمت بنزین پزشکیان

پس از ایجاد شبهه درباره قیمت بنزین پزشکیان، انتقادات فراوانی نسبت به این موضوع از سوی گروه‌های مختلف مردم ایجاد شد. ازجمله مهم‌ترین این انتقادات به بحث چرایی واردات بنزین در کشوری نفتی بازمی‌گردد.

انتقاد دیگری که به این گفته‌ها مطرح شد، ناظر بر دستمزدهای ریالی و هزینه‌های دلاری شهروندان است. در این زمینه بسیاری از شهروندان و کارشناسان بر این باور هستند که چه منطقی وجود دارد که هزینه‌های افراد روز به روز افزایش پیدا کند، اما دستمزدشان مطابق با هزینه‌ها و درصد افزایش تورم نباشد؟

قیمت بسیاری از کالاهای اساسی در ایران، بیش از قیمت همان کالاها در کشورهای همسایه است و این موضوع معیشت افراد را با مشکلات متعددی مواجه کرده است. قیمت بنزین در بسیاری از کشورها، دستوری تعیین نمی‌شود اما در کنار آن، تناسب نسبتا خوبی بین هزینه‌ها و درآمد افراد وجود دارد. انتقاد شهروندان عمدتا از این جهت است که چرا در رابطه با آزادسازی‌ها و مشکلات اقتصاد ایران، تنها به بخش هزینه‌های مردم توجه می‌شود و حقوق و دستمزد همواره عقب‌تر از هزینه‌هاست؟

منبع:چه خبر



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما