تعیین تکلیف ایران خودرو برای متقاضیان/چه گروهی در اولویت تحویل خودرو قرار دارند ؟

اقتصاد 100- تقسیم‌بندی عرضه خودروها به سه گروه متقاضی نشان می‌دهد که مادران با دو فرزند و بیشتر همچنان اولویت بیشتری دارند. افرادی که تحت قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت هستند، ۵۰ درصد از خودروهای عرضه شده را به خود اختصاص می‌دهند. متقاضیان معمولی سهم ۳۰ درصدی از محصولات عرضه شده را دارند و بقیه خودروها به متقاضیانی که خودروی فرسوده دارند، تخصیص می‌شوند.

تعیین تکلیف ایران خودرو برای متقاضیان/چه گروهی در اولویت تحویل خودرو قرار دارند ؟

با توجه به درصدهای ذکر شده، مادرانی که تحت قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت هستند، حدود ۶۰ هزار دستگاه از محصولات  ایران خودرو  را در این دور از فروش خریداری می‌کنند.  دارندگان خودروهای فرسوده نزدیک به ۲۴ هزار دستگاه خودرو را در این طرح فروش دریافت می‌کنند و تنها ۳۶ هزار دستگاه از محصولات ایران خودرو به متقاضیان معمولی می‌رسد.

برخی از اخبار حکایت از آن دارد که تا کنون حدود ۶۰۰ هزار نفر از مشتریان عادی حساب های خود را وکالتی کردند. البته همچنان امکان افتتاح حساب وکالتی و واریز ۲۳۰ میلیون تومان تا پایان وقت ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ برای متقاضیان وجود دارد. برخی از متقاضیان نیز در فرآیند تایید وکالتی شدن حساب خود قرار دارند.

اما اگر فرض کنیم تنها ثبت نام کنندگان عادی همین حدود ۶۰۰ هزار نفر باشند؛ ایران خودرو برای عرضه هر دستگاه از محصولات خود به طور متوسط حول و حوش ۱۷ متقاضی در صف دارد. بنابراین شانس خرید خودرو برای متقاضیان عادی در این طرح فروش بسیار پایین است. اما دو گروه تقاضای دیگر یعنی مادران دارای دو فرزند و دارندگان خودروهای فرسوده با توجه به حجم خودروی اختصاص یافته از یک طرف و تقاضای کمتر شانس بالای برای خودرودار شدن از مسیر طرح فروش ایران خودرو دارند. به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می رسد آنچه سبب شده تا دست متقاضیان عادی از خودروهای عرضه شده توسط ایران خودرو در جدیدترین طرح فروش این خودروساز کوتاه بماند؛ واگذاری ۵۰ درصد ظرفیت به واجدان شرایط قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

براساس محاسبه صورت گرفته  شاهد خواهیم بود که چنانچه مادران دارای دو فرزند و بیشتر لاین ویژه ای برای خرید خودرو در طرح های فروش شرکت های خودروساز نداشتند و این ۵۰ درصد ظرفیت هر طرح فروش بین متقاضیان عادی توزیع می شد و ظرفیت تخصیص یافته به متقاضیان دارای خودروی فرسوده ثابت می ماند؛ (ظرفیت اختصاص یافته به این صاحبان خودروهای فرسوده ۲۰ درصد یا همان حول و حوش ۲۴ هزار دستگاه در طرح فروش ایران خودرو است) شاهد خلوت شدن صف برای هر یک از محصولات عرضه شده بودیم. به طور مثال فرض کنیم ۱۰۰ هزار نفر واجد شرایط دریافت خودرو از مسیر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هستند. اگر این تعداد را به متقاضیانی که در طرح جدید فروش ایران خودرو حساب وکالتی شان قطعی شده یعنی همان ۶۰۰ هزار نفر اضافه کنیم. جمع متقاضیان به حدود ۷۰۰ هزار نفر می رسد اما تعداد خودروها نیز تا حوالی ۹۶ هزار دستگاه بالا خواهد آمد در نتیجه به ازای هر خودروی عرضه به طور میانگین حدود ۷ نفر در صف قرار می گیرند. 

به نظر می رسد چنانچه دولت چهاردهم قصد دارد تا از مسیر عرضه شرکت های خودروساز سر و سامانی به بازار خودرو بدهد این اتفاق می تواند از مسیر تامل با نمایندگان مجلس برای حذف بند تخصیص ۵۰ درصد طرح های فروش خودروسازان به مادران دارای دو فرزند و بیشتر ذیل قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باشد. 

ایران خودرو در این طرح فروش ۱۲ محصول خود شامل ۹ خودروی پُرتقاضا، دو محصول وارداتی برقی و جدیدترین محصول خود یعنی "ری را" را در دسترس متقاضیان قرار داده است. این طرح فروش اولین طرح فروش گسترده ایران خودرو بعد از شرکت در اولین دور فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در سال گذشته است.

منبع:گسترش نیوز



وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما