چه عواملی در قیمت خودرو صفر موثر است؟

اقتصاد 100- با وجود اینکه قیمت خودرو صفر در بازار کاملا مشخص است، اما متاسفانه در میان آگهی‌های فروش خودرو صفر اختلاف قیمت بسیار زیادی رو شاهد هستیم. در این مقاله عواملی که باعث این اختلاف قیمت میشوند رو بررسی خواهیم کرد تا زمان خرید خودرو فریب آگهی‌های ارزان قیمت رو نخورید!

چه عواملی در قیمت خودرو صفر موثر است؟

۱. خودرو صفر واقعی

یکی از عوامل اصلی و مهم درقیمت خودرو صفر واقعی بودن کارکرد آن است.

متاسفانه بدلیل حضور دلالان و افراد سودجو و جابجایی غیر اصولی خودرو صفر، کارکرد اکثر خودرو‌های صفر در بازار واقعی نیستند و کارکرد خودرو بسیار بیشتر از عدد نمایش دهنده کیلومتر شمار میباشد. متاسفانه هیچ دستگاهی هم قابلیت تشخیص پیمایش دقیق خودرو را هم ندارد. به قیمت خودرو‌های صفر کیلومتر داخلی در صورت حدود پیمایش فقط ۵۰۰ کیلومتر حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون و خودرو‌های مونتاژی و وارداتی حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون افت قیمت تعلق میگیرد.

۲. ماه تولید و تاریخ تحویل خودرو

با افزایش قیمت بیمه ثالث و هزینه‌های وارانتی خودرو حتما در زمان خرید خودرو از تاریخ دقیق تولید و تاریخ صدور بیمه و گارانتی خودرو مطلع شوید. متاسفانه اکثر فروشندگان از اعلام این موضوع به خریدار خودداری میکنند.


۳. گارانتی خودرو

برخی از خودرو‌های صفر در بازار از طرف کارخانه بدون گارانتی عرضه میگردند. هنگام خرید خودرو حتما از اصالت گارانتی خودرو مطمئن شوید. خودرو‌های صفر داخلی در صورت نداشتن گارانتی حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون و خودرو‌های مونتاژی و وارداتی حدود ۵۰ و در برخی از مدل‌ها حدود ۱۵۰ میلیون تومان کمتر معامله میشوند.


۴. آپشن

اکثر خودرو‌ها از طرف کارخانه سازنده با آپشن‌های مختلف عرضه میشوند. نبود هرکدام از آپشن‌ها تاثیر مستقیم در قیمت خودرو دارد برای مثال خودروی ۲۰۷ با آپشن‌هایی نظیر فرمان برقی، سیستم ترمز پایداری، صندلی چرم و آینه فوتوکرومیک در بازار عرضه شده است که در صورت نبود هرکدام از این موارد قیمت خودرو تغییر میکند.

در برخی از خودرو‌های مونتاژی نظیر فیدلیتی حتی مدل و طرح رینگ در قیمت خودرو تاثیر مستقیم دارد.
۵. سند و وکالت تعویض پلاک خودرو

با توجه به اینکه صدور وکالت تعویض پلاک خودرو زمان بر است میبایست حتما از مراکز مجاز و با سابقه اقدام به خرید خودرو صفر کنید. متاسفانه در اکثر آگهی‌ها شاهد مراکز فروشی هستیم که خودرو‌هایی که به صورت اقساطی خرید کرده اند را در قالب فروش نقدی به مشتری مصرف کننده خودرو میفروشند و خریدار نهایی میبایست برای گرفتن وکالت و سند خودرو مدت‌ها درگیر شکایت و دادگاه شود.


۶. قیمت ارز

در نهایت یکی از عوامل دیگری که در قیمت خودرو تاثیر مستقیم دارد قیمت ارز هست. از آنجاییکه خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است متاسفانه با هر تغییر قیمت ارز قیمت خودرو نیز تغییر میکند، اما بهتر است در صورتیکه قصد شما از خرید خودرو مصرف آن میباشد و نگاه سرمایه‌ای به آن ندارید نسبت به خرید خودرو اقدام کنید.

به غیر از موارد بالا که باید هنگام خرید خودرو حتما به آن‌ها دقت کنید، مواردی هم وجود دارند که در بحث کلان با توجه به سیستم فروش خودرو در ایران باعث میشوند قیمت خودرو صفر در بازار روزانه تغییر کند.

یکی از این موارد بحث عرضه و تقاضاست

قیمت خودرو‌هایی که عرضه آن‌ها توسط سازنده یا وارد کننده محدود میشود متاسفانه به یک باره افزایش چشمگیری در بازار پیدا میکنند. متاسفانه دلالان با خرید و دپو کردن این خودرو‌ها نقش مهمی در افزایش قیمت دارند.

عوامل تاثیر گذار دیگر در قیمت خودرو صفر 

خدمات پس از فروش

با بالا رفتن هزینه‌های نگهداری خودرو، خودرو‌هایی که خدمات پس از فروش ضعیفی دارند مورد استقبال کمتری قرار میگیرند. بعضا خودرو‌هایی در بازار هستند که با وجود کیفیت بالا در ساخت بدلیل خدمات پس از فروش ضعیف مورد استقبال کمتری قرار میگیرند.

هزینه‌های مالیات و عوارض دولتی

به بهای تمام شده کارخانه هزینه‌هایی مانند مالیات و عوارض شهرداری و هزینه‌های دولتی تعلق میگیرد که سالیانه بدلیل افزایش این هزینه‌ها قیمت تمام شده برای مصرف کننده نیز افزایش پیدا میکند.

ایمنی خودرو

با توجه به اینکه هرساله سخت گیری‌های بیشتری در زمینه ایمنی خودرو‌ها لحاظ میگردد شرکت‌های سازنده مجبور به ارتقا ایمنی خودرو‌ها میشوند به طور مثال در سال‌های گذشته اکثر خودرو‌ها با یک کیسه هوا و بدون سیستم ترمز abs و سیستم ترمز esp تولید میشدند، اما هم اکنون اکثر خودرو‌های داخلی مجهز به سیستم‌های ایمنی به روز هستند.

خرید خودرو در زمان‌های خاص

از قدیم مرسوم بود اکثر فروشندگان خودرو فصل تابستان را بدلیل تعطیلات و مسافرت‌های تابستانی زمان رونق خودرو میدانستند و برخی هم نزدیک فرا رسیدن سال نو را از زمان‌های پر رونق خودرو میدانستند. هرچند در حال حاضر بدلیل شرایط تورمی این موضوع کمتر اتفاق میوفتد و اکثر مواقع قیمت خودرو رو به بالا میباشد، اما بهتر است خرید خودرو را به این زمان‌ها موکول نکنید.

 اخبار واردات خودرو

با اینکه در حال حاضر به صورت محدود واردات خودرو انجام میشود، اما هر مرتبه که اخبار واردات خودرو اعلام میشود با ماهش چشمگیر قیمت خودرو صفر در بازار روبرو میشویم. در صورتیکه سیاست‌های دولت در باره واردات خودرو صفر تغییر کند و واردات خودرو صورت پذیرد قطعا شاهد کاهش چشم گیر قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.

مجموعه پدیده خودرو به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می‌نماید و خورد صفر واقعی را به دست خریدار می‌رساند و همچنین این مجموعه یک مرجع معتبر جهت اطلاع رسانی قیمت روز انواع خودرو‌های ایرانی و خارجی می‌باشد.

منبع:تابناک


وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما